Byggahus.se

Öppnad färgburk - hur länge är den brukbar?

1. S
    Renoverare · Västra Götaland · 1 098 inlägg

shadowfire

Renoverare
    Gäller fasadfärg, i mitt fall Alcro Bestå grundfärg.

I butiken så fick jag veta att en öppnad färgburk ska förbrukas inom några veckor, max en månad då det är färskvara. Samma svar har jag googlat mig till. Lite synd dock då det är rätt mycket färg till övers från i somras och som jag skulle kunna måla ny ytterpanel inomhus med nu (öppnad färgburk sedan ca 4 månader).

Jag antar att risken med att måla med gammal färg är att den släpper tidigare?
    Är det defacto eller mer en överdriven risk? Som försäljare av målarfärg skulle jag också vilja att alla slängde sina öppnade gamla färgburkar till återvinningen o köpte nya.

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 1 062 inlägg

Lane

Medlem
    Vi rev delar av en veranda och hittade då en färgburk i rätt färg från 2009 från förra ägaren (hade skrivit på locket) som vi använde. Den hade stått inomhus frostfritt och vi bara rörde upp den och såg inga konstigheter så vi körde på. Den har suttit 2 vintrar nu och vi har inte sett något problem.

3. H
    Medlem · Värmland · 226 inlägg

henrikgran

Medlem
    Det är klart du kan måla med "gammal" färg. Är bara konsistens och lukt ok så är det bara å köra.
    Tror att de kör med lite säljargument för att kränga mer färg ;)

4. Chaly
    Medlem · Stockholm · 514 inlägg

Chaly

Medlem
    En "sparsam" bekant använde gammal inomhusfärg av okänd sort med resultatet att det stank i hela rummet då färgen ruttnat/möglat. Men är lukt/koncistens OK så skulle jag inte tvekat att använda den.

• Laddar…
  5. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Framför allt bruten färg bör förbrukas inom någon månad, eftersom den löper större risk att bli dålig, men så länge en öppnad eller oöppnad färgburk inte ser konstig ut eller luktar illa så är det bara att köra på.

Skulle en färgs kvalitet ha förändrats så är det ju sällan mer än slattar som förbrukas och eventuella problem borde vara lätt åtgärdade.

6. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Lol :D - kan komplettera med att de flesta brukar reagera på att färgen luktar spya när man öppnar burken.

7. H
    Medlem · Stockholm · 245 inlägg

Hasse C

Medlem
    Klart att det kan finnas funktioner i färgen som blir sämre med tid. Jag skulle anpassa mig efter vad som skall målas.
    Om du skall måla huset första gången eller några detaljer som kräver mycket arbete skulle jag använda en färsk färg. Om du bara skall komplettera något eller måla ett staket eller en bod skulle jag ta gammal färg. Jag lagrar mina burkar svalt och kallt. Vänder dessutom alltid dem uppochner för att se att det inte läcker in luft. Har inte haft några problem eller sett någon skillnad på minst 5 år gammal fasadfärg.

8. K
    Medlem · Västernorrland · 2 597 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Det är den vattenspädbara som blir dålig och luktar illa, inte naftabaserad

9. N
    Medlem · Stockholms län · 5 829 inlägg

Nerre

Medlem
    Finessen med att förvara burkarna uppochner handlar väl också om att det blir "skinn" ytan. Är burken rättvänd hamnar "skinnet" överst och blir jobbigt att ta bort, har man burken uppochner så hamnar "skinnet" på botten och är inte ivägen (om man inte rör sönder det).

10. S
    Renoverare · Västra Götaland · 1 098 inlägg

shadowfire

Renoverare
    Tack för era svar. I mitt fall är det fasadfärg (för färdigstrukning), men "bara" för garaget. Dessutom är de solutsatta ytorna redan målade, så detta är för skuggpartier. Dock svårt bara o veta när man är "sparsam" och när man är "dumsnål" tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.