Har ett äldre hus som används som lantställe/fritidshus som är byggt ca 1904. Det är idag isolerat i bjälklagen med kutterspån. Ytterväggarna är enbart timrade, utan extra isolering. Några ångspärrar eller liknande finns så klart inte.
På ovanvåningen vill vi nu öppna upp till nock, och ta bort innertaket och kutterspånen, och isolera uppe i snedtaket istället.
Jag skulle behöva hjälp med hur man skall tänka kring isoleringen. Utrymmet kommer periodvis stå ouppvärmt.
Det finns många trådar om detta, så intresset verkar vara stort, men det är svårt att få fram bra svar. Antagligen för att frågan är komplicerad, och något bra universalsvar inte finns. Men jag lägger upp mitt projekt, och hoppas på bra feedback.
Så här ser det ut idag:
Rum på ovanvåning:
Rivningen påbörjad:
Så här tänkte vi oss isolera när vi öppnat upp till nock:
Vi tänkte passa på att isolera de oisolerade plankväggarna till kattvindarna också (inne på kattvindarna för att inte missa mer rumsvolym) , samt golvet inne på kattvindarna. Luftspalten i snedtaket kommer vi lufta ut ner till kattvindarna och upp till nock. Det finns ingen ventilation vid takfotarna eller i nock, men jag kompletterar med ventiler på gaveln både för kattvindarna och högst uppe i nock. Vi har tänkt att isolera med cellulosa-skivor (iCell) samt med ångbroms.
Synpunkter?
På ovanvåningen vill vi nu öppna upp till nock, och ta bort innertaket och kutterspånen, och isolera uppe i snedtaket istället.
Jag skulle behöva hjälp med hur man skall tänka kring isoleringen. Utrymmet kommer periodvis stå ouppvärmt.
Det finns många trådar om detta, så intresset verkar vara stort, men det är svårt att få fram bra svar. Antagligen för att frågan är komplicerad, och något bra universalsvar inte finns. Men jag lägger upp mitt projekt, och hoppas på bra feedback.
Så här ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum på ovanvåning:
Logga in
Skapa konto
Rivningen påbörjad:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här tänkte vi oss isolera när vi öppnat upp till nock:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi tänkte passa på att isolera de oisolerade plankväggarna till kattvindarna också (inne på kattvindarna för att inte missa mer rumsvolym) , samt golvet inne på kattvindarna. Luftspalten i snedtaket kommer vi lufta ut ner till kattvindarna och upp till nock. Det finns ingen ventilation vid takfotarna eller i nock, men jag kompletterar med ventiler på gaveln både för kattvindarna och högst uppe i nock. Vi har tänkt att isolera med cellulosa-skivor (iCell) samt med ångbroms.
Synpunkter?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 025 inlägg
Min skiss var lite missvisande angående takstolarna. Dessa skall så klart vara kvar, och de horisontella balkarna kommer ju synas och gå igenom rummet uppe i nocken.
I snedtaket siktar vi på 30 cm. På den timrade fasadväggen vågar vi inte sätta för tjock isolering, då väggen kan bli för kall och börja fälla ut kondens bakom isoleringen.F fribygg skrev:
Om jag förstår TS rätt så ska han handisolera så då är 300mm i ett gammalt hus välisolerat..F fribygg skrev:
Det motsvarar ca 4-500mm lösull..
Att öppna upp till nock är ett bra motmedel mot överhettade fötter. All värme far också upp till nocks.
Jag har bott med ständig snö på golvet för att det inte fanns någon värme där nere. Rekommenderar inte sådant boende.
Jag har bott med ständig snö på golvet för att det inte fanns någon värme där nere. Rekommenderar inte sådant boende.
Kallvinden är inte så stor, så det blir inte så många kubik som tillkommer uppåt i rummet.
Funderar även på att flytta upp och byta de horisontella balkarna, för att få mer känsla av rymd. De gamla balkarna var även olika i utseende och inte så snygga.
Funderar även på att flytta upp och byta de horisontella balkarna, för att få mer känsla av rymd. De gamla balkarna var även olika i utseende och inte så snygga.