Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Öppna upp till nock - basala steg?

1. D
    Medlem · 111 inlägg
    Hej på er,

jag och sambo ämnar öppna upp till nock på övervåningen.

Mina frågor är:

* Kärt barn har många namn. Hittar en drös på gamla och vad som känns lite ålderdomliga tituleringar. Vad är den officiella titel á 2021 på yrkeskategorin/erna som kan kontaktas för att dryfta byggnadsförändringsfrågor? Byggmästare, konstruktör, ingenjör m.m.? Frågar då vi i samband med ändringen ämnar ta dän ett par väggar, och innertakets bjälkar vill vi ha kvar.

* I sann "kan själv-anda" så är min plan att öppna upp och ta dän det befintliga innertaket allra sist, och att göra färdigt taket innan själva rivningsarbetet genom att isolera, sätta skivor etc. Detta för att "säkra upp" isoleringen och att vi inte läcker värme när det nalkas kallare tider. Låter det rimligt eller tänker jag trots allt bakvänt?

* Finns det någon vedertagen ventilationslösning som är perfekt för hus öppet till nock? Huset har i nuläget självdrag och endast ett par luftflöden i sovrummen som antagligen behövs ses över.

Jag tar även gärna del av generella erfarenheter och skildringar om hur ni gjort :)

2. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Är det frågor gällande bärande frågor är det en byggnadskonstruktör ni bör kontakta. Har ni konstruktionsritningar på huset underlättar det samt att kostnaden för konstruktören minskas avsevärt.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 111 inlägg
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.