Byggahus.se

öppna upp i nock...hur gör man det?

1. B
    Medlem Nivå 1
    huset jag har är byggt 1897 och på vinden finns inget annat än isoleringen, inte ens någonting att gå på.
    innertaket är furupanel som är fastspikad i de befintliga grova bjälkarna.
    Yttertaket ska till sommaren plockas ner för tvätt och byte av dåliga pannor samt sätta nytt bärverk till pannorna samt ny takmasonit. Så nu under vintern kommer vi att renovera sovrummet och hade tänkt att ta upp taket ända upp i nock och golvet ska höjas ca 30 cm för att komma i nivå med resten av våningen. så då skulle total höjd bli på mitten ca 4 meter. rummet har ca 18 kvm golvyta och går i vinkel.
    Nu undrar jag hur man gör när man tar ner innertaket och vad ska man tänka på? vad ska man sätta på insidan? tips? erfarenheter?
    Varför vi ska ta upp full takhöjd? kan man ju fråga sig...inte för någon mer speciell anledning än att det skulle vara fint.

2. B
    Medlem Nivå 2

Re: öppna upp i nock...hur gör man det?

Processen blir densamma som att inreda en vind. Det finns en mängd sådana trådar här i forumet, sök på det. Det är egentligen ganska enkelt, men tidskrävande!!

Jag antar att ni vill behålla bjälkarna, och få mera rymd. Detta är mycket vanlig på framförallt äldre hus, så jag säger GO!! :D

PS. Vi hade 1.80 i takhöjd innan, nu har vi ett ljust luftigt rum i sann lantlig stil. :)

3. B
    Medlem Nivå 2

Även herrgårdar kan ha en "sann lantlig stil" :)

Däremot var det mycket vanligt att soldattorp och liknande från den tidseran hade mycket lågt i tak.

I vårt fall hade innertaken satts in på 70-talet, men är numera ett minne blott. Naturligtvis passade vi på att höja bjälkarna i samma veva. ;D

4. B
    Medlem Nivå 1

Huset är en gammal byaskola i trä så all aktvitet har försigått på bottenplanet, ovanplan förr innehöll endast ett litet rum med kamin som troligen lärarinnan bodde i.

Tänkte förtydliga att det har varit öppet upp i nock... eftersom innertaket sänktes och isoleringen är gjord 1978...i samband med inredning av ovanplanet. Det är alltså inget mellanbjällag där utan bara isoleringen "på govlet" (ingen isolering mot taket) och sen panelen som är synlig från undersidan... det går inte ens att gå däruppe för då skulle man falla igenom... tittar man upp där så ser man det gamla innertaket (sticketaket) och alla bjälkar som givetvis ska vara kvar så inte huset ramlar omkull ;)

ja syftet är är få in mer ljus och luft och om det innan 1978 varit öppet upp så är det ju husets ursprung... (som vi faktiskt vill få tillbaka så mycket det bara går efter att huset varit i privat ägo sedan sluet på 1920 talet. Det är inte lätt men med lite tålamod och undersökande av samtida hus kan man nog få sig en bild av hur det kan ha sett ut)

tack för era funderingar... ser fram emot fler!