Byggahus.se

Öppna upp i bärande vägg

1. R
    Medlem Nivå 4
    Hej. Jag tänkte ta upp ett litet "fönster" i den här bärande väggen. (Jag antar i alla fall att den är bärande då den går tvärs genom huset vinkelrätt mot golvbjälklaget och att det går en källarvägg under den) Strax under metern brett och 70 cm högt eller något sådant tänkte jag mig öppningen. Det är ett gammalt hus och väggarna har väldigt mycket trä i sig, så att säga., vilket jag antar kan vara intressant i sammanhanget.

Dock är det en skjutdörr till vänster som man kan se på bilden, så kanske väggen inte är så kraftig som man kan tro.

Öppningen ska vara mellan skåpet och där skjutdörren slutar i väggen. Hur bär jag mig åt? Behöver jag förstärka med någon sorts balk, osv.. Har aldrig hållt på med sådant, så gärna detaljerade beskrivningar. Kan tillägga att det är en dörröppning i källarväggen rakt under där jag tänkt ta upp hålet.

Opraktiska tips om att kontakta konstruktörer och kommunen undanbedes. :D

2. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Du måste nog snarare tänka på vad som vilar på väggen ovanför. Golvbjälklag? Takstol? Vad är det för delning på det som vilar på väggen? c-c 600 eller c-c 1200 eller annat? Det bör inte vara några problem att växla av lasten från det som vilar ovanpå. I amerikansk tradition använder man något som kallas för "jack studs" för att bära upp avväxlingen. Det känns seriöst. Jag har en bok som heter "Graphic guide to frame construction" från The Taunton Press. Det är min bibel.