Som rubriken lyder,
Jag vill utöka öppning in till tv-rum och ta bort väggen(blå pil) där kamin står för att optimera värmespridning på undervåningen. Är det möjligt? Vad behöver man tänka på? Andra halvan av väggen kommer att vara kvar.
Tack!
Jag vill utöka öppning in till tv-rum och ta bort väggen(blå pil) där kamin står för att optimera värmespridning på undervåningen. Är det möjligt? Vad behöver man tänka på? Andra halvan av väggen kommer att vara kvar.
Tack!
Tack, ja, huset är från 1909, taknocken ligger i samma riktning som väggen jag vill riva så jag misstänker att den är bärande.BirgitS skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 147 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 147 inlägg
1909
Om det är registreringsårtalet så kan det vara mycket äldre än så. Det var 1909 som man började registrera hus och så sattes alla befintliga hus till 1909.
I så gamla hus är det inte konsekvent byggt utan bjälklagret kan gå åt olika håll på olika ställen.
Om det är registreringsårtalet så kan det vara mycket äldre än så. Det var 1909 som man började registrera hus och så sattes alla befintliga hus till 1909.
I så gamla hus är det inte konsekvent byggt utan bjälklagret kan gå åt olika håll på olika ställen.
Om syftet är att sprida värme tror jag det finns mycket enklare lösningar med fläkt och någon öppning/kanal möjligen
Oh det visste jag inteBirgitS skrev:
Då kanske det är bäst att ta in en kunnig på området som får kontrollera om det är möjligt.
Äldre bostäder har olika egenheter. Du kanske trivs bättre i en modern lägenhet. Jag har sett ett par gånger när någon flyttat in i äldre lägenhet och velat göra om. Det blir oftast inte bra. Man får på något sätt respektera de äldre bostädernas förutsättningar. Folk som gör det tycker oftast det är charmigt.A a.k84 skrev:
Klicka här för att svara