Öppna till nock i nybygge

4k läst  2 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej kära byggarvänner och alla andra:)

Beskriver "historia först": Vi ska i oktober få vårat Eksjöhus levererat, och innan dess ska vi självklart gjuta grund och schakta lite på tomten... Vi har valt att inte köpa huset nyckelfärdigt eftersom vi har kunniga hantverkare inom släkten. Dessutom är vi övertygade om att det under byggets tid kommer komma upp små,små problem som man bäst löser själv.
    Vi ska bygga ett 1,5-planshus. Planlösningen på övervåningen är två sovrum på ena sidan allrummet och ett större på den andra.

Nu till själva frågan; När huset kommer är det inte öppet till nock (ryggåstak) på övervåningen, men nu känner vi att vi ändå skulle vilja ha det i allrummet på övervåningen, dessutom då använda tomrummet över de små sovrummen till ett litet "lekloft".
    Med andra ord vill vi öppna till nock på två tredjedelar av övervåningen.
    Är detta genomförbart och vilka problem kommer vi troligtvis stöta på? Vi ska ha en frånluftsvärmepump installerad, kan insugen till denna bli felplacerade? Vi måste självklart förstärka taket till de två små sovrummen, ska vi då ha bjälkar med cc600mm eller vad tycker ni?

MVH Johan

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Öppna till nock i nybygge

men, ryggåstak brukar ju ha en helt annan takskonstruktion. Nu är det möjligt att man kan utföra på fler sätt, i så fall pratar jag i nattmössan. Men till ryggåstak så brukar man ju ha en nockbalk som i sin tur oftast vilar på en pelare i var ände som går ända ner till grunden. Sedan ligger takåsarna mellan yttervägg och nockbalk.

Till en vanlig 1,5 plans konstruktion (som jag antar att Eksjöhus kör med) så brukar man ju ha takstolar som antingen är fribärande över hela husets spännvidd eller är upplagda på en eller flera bärande innerväggar.

Att göra om från det ena till det andra känns lite som att ni får riva halva huset minst.

Jag tror inte att det handlar om att förstärka takbjälkarna, det är en i grunden annan konstruktion.

3. D
    Medlem Nivå 5

Re: Öppna till nock i nybygge

Det stämmer ju att huset konstreras annorlunda om man från början vet att det ska vara öppet till nock.
    Men om man ändå vill göra detta i efterhand måste man nog behålla hanbjälken på takstolen för att inte taket ska ska rasa.
    På gamla hus kan det vara en prydnad med en synlig stock men en modern takstol är ju inte så snygg.

Mitt förslag är att du skaffar en snygg stock och byter ut hanbjälken på takstolarna i allrummet.

Ovanför sovrummen skulle du ha lekloft, så där kommer du ju att bygga in takstolen så det blir inget problem.

Jag antar att det är hyfsat stor spännvidd och höjd på takstolarna annars blir det inte mycket utrymme kvar till lekloft när isoleringen är på plats.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: