Byggahus.se

Öppna moderna låshus

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag håller på att fixa innerdörrarna i vårt hus. Många (eller typ alla) låshus verkar vara trasiga och jag tänkte fråga den samlade expertisen här innan jag fortsätter att lära mig av min misstag.

Fråga ett: vad är det för låshus som jag har fått ärva av den förra ägaren?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0400.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0398.JPG

Fråga två: går dom att öppna utan att slipa av niten som hållet ihop dom?

och fråga tre: om jag köper nya nu. går det att köpa sådan som faktiskt går att underhålla på sikt?

Tacksam för svar!

2. S
    Medlem · Nivå 8
  3. 1
    Medlem · Nivå 14
    Alla nyare mellandörrslåshus är nitade för att de inte är tänkta att repareras och det finns inga reservdelar att köpa.
    Låshusen är inte jätte dyra utan du kan köpa nya till överkomliga priser.
    En anledning jag kan tänka mig till att man började nita låshusen var att de användes längre än de var konstruerade för när de reparerades och många blev inlåsta.
    Efter att låshusen började nitas och inte längre gick att reparera så har antalet öppningar med inlåsta där låset gått i "baklås" i stort sett försvunnit, förr hade inte människor en mobiltelefon med sig in i rummen och hade ofta problem att kalla på hjälp.
    Jag som jobbar i branschen anser att det var rätt beslut att nita igen låshusen och jag har sett förbättringen ske till det bättre.
    Vad det är för låshus har redan @sune73 svarat på.

4. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Själv har jag lås som fortfarande går att skruva upp, vilket jag gjorde när det första gick sönder. Konstaterade dock att det var fjädern som gått av, Så inte blev jag mycket gladare för det...
    Köpte ett par nya för en hundring styck och byter ut dem när de gamla rasar. (2 av 11 de senaste 2 åren, men de höll bra de första 45 åren)

5. N
    Medlem Nivå 1
    Ok tack för svaren! Och snabbt gick det :)

Då förstår jag varför det inte går att skruva upp som också, ja är ju lite av en sån person som vill att saker ska gå att fixa men då fattar jag. Och så blir det ju en bonus att dom får sälja fler låshus också :) Då köper jag nya Abloy 2014 då...

Såg att det finns på Clas Ohlson för 99kr också. Deras eget märke alltså. Är det bara rackel (skräp) som man ska hålla sig undan ifrån eller?

6. 1
    Medlem · Nivå 14
    Deras egna fungerar troligtvis bra.
    Det som det ibland klagas på för dessa låshus är att en fjäder låter väldigt mycket men om så är fallet är det bara att reklamera, Jag har aldrig upplevt problem med reklamationer hos Clas Ohlson utan det brukar fungera väldigt bra.
    CO lämnar även 2års garanti.
    Det jag anser att du bör göra är att rita av var öppningen i slutblecket är på låshusets stolpe så vet du om det passar innan du köper nytt om du inte vill chansa.
    CO har motsvarande låshus 414, 2014, 2020.

Postar ASSAs länkar till låshusen som innehåller ritningar om du vill kontrollera måtten.
    https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/414
    https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2014
    https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2020/