Öppna innerdörr utan nyckel

758 läst  10 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa!

Jag flyttade till ny bostadsrätt och vill kunna öppna och stänga denna dörr som saknar både nyckel och handtag. Jag tänker att får jag upp låset så kan jag byta ut låshuset. Har testat med "vanliga" nycklar köpt på claes ohlsson och Jula men funkade inte.

Någon som har tips att få upp låset? :)

Stort tack på förhand!
    /Anh

Redigerat 13 mar 22:57
  2. C
    Medlem · Nivå 14
    Kolla med grannen om du kan låna en nyckel om den är låst. Det är nästan garanterat samma nyckel till alla lås.
    Men du måste ju fixa ett dörrhandtag också :)

3. Dheri
    Husägare · Nivå 8
    Är det ens låst? Testa att ta loss ett handlag från en annan dörr eller använd en bred skruvmejsel och försök vrida i det fyrkantiga hålet.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har redan kollat, både med grannar och vaktmästaren :/
    Förra ägaren sa att dörren var så när de flyttade in för 10 år sen.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Den ser låst ut, va?
    Ska testa din teori imorgon!

6. D
    Medlem · Nivå 14
    Är det samma låstyp på andra dörrar. I allämänhet finns det typ 4nyckelvarianter. Det finns även nycklar som passar i alla fyra. Men det kan ju också ha gått sönder i låst läge.

Jag har ett ASSA system som skulle kunna vara samma som du har, samma typ av dörrar. Till det finns det 4 olika nycklar.

Det går inte att se om det är låst i dörrspringan. Här är nyckelvarianterna som finns till mitt system, vad jag vet. Antagligen är det samma som du har.

7CBFD1A9-22BB-4D2A-9D45-DFFA737BF866.jpeg

Redigerat 13 mar 23:05
  7. B
    Medlem Nivå 1
    Alla andra innerdörrar byttes ut och nyckeln till dem funkar inte på denna dörr.
    Svarade jag på din fråga?

8. C
    Medlem · Nivå 14
    Visa bilden för närmaste låssmed så kan de förmodligen hjälpa dig med rätt nyckel.

9. 1
    Medlem · Nivå 11
    Antingen så går du till en låssmed och köper en ny universalnyckel för assa 404,
    eller så använder du en bockad lite kraftigare ståltråd eller skruvmejsel (få skruvmejslar går att bocka utan värme) och vrider runt likt en nyckel då låsningen inte är mer komplicerad än så.
    Vill du leka MacGyver så kan man ta en galge t.ex en sådan i trä och sedan gänga ur kroken och sedan bocka lite över gängan och vrida om i låset och sedan påverka trycket för att se om det är upplåst, så gjorde jag när jag var ett litet barn.

Det är en ASSA 404 som sitter men nu för tiden så använder man en universalnyckel som motsvarar alla 4 nycklarna.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Tack allihop för svaren, en Assa 404 gjorde susen! :D

11. D
    Medlem · Nivå 14
    Anledningen till att det finns 4nycklar är inte för att det behövs, utan för att man vill ha olika nycklar till olika rum.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: