Öppna ett "för" smalt valv får köket.

539 läst  25 svar

1. INR
    Medlem Nivå 1
    Jag har godkännande från kommunen för en öppning på 75 cm men så var där rör i vägen..

2. S
    Medlem · Nivå 7
    Vad har kommunen med saken att göra? Det är fortfarande föreningen som bestämmer över sin stomme

3. INR
    Medlem Nivå 1
    Så jag tänkte 56 cm är snyggare och jag kommer igenom. Ett orientaliskt ljusinsläpp och serveringslucka kan det bli , men brf har lite synpunkter om brand?

4. INR
    Medlem Nivå 1
    Deras argument får i så fall vara riktiga.

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Alltså du pratar lite stressat?

Eftersom du redan har en godkänd ingång till rummen är tillgängligheten inte ett problem. Är hålet inom lägenheten har du heller inte några brandkrav att ta hänsyn till. Ur dessa synpunkter gör du ingen försämring.

Det är BRF som äger stommen så ett godkännande från dom måste du ha. Har du det så är det bara att köra.

Om du kallar det öppning, dörr, ljusinsläpp, serveringslucka etc. Har ingen betydelse. Jag hade bara kallat det för öppning, enkelt och generiskt.

6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    I en brf är det föreningen som har ansvar för husets stomme. Föreningen tar över ansvar för de förändringar som görs, om det sedan skulle ge några problem. Därför ska föreningen godkänna ingrepp som görs i bärande väggar. Det är viktigt även för din del, om du gör ingrepp utan godkännande kan du hållas ansvarig om det senare orsakar problem

7. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    OM jag förstår TS rätt så har han frågat styrelsen och de har i sin tur godkänt en öppning på 75cm för att det är det som är minsta mått på det som kan kallas dörr. Sedan upptäcks det att det inte får rum mer än 56cm. Kan detta då stoppas av styrelsen på grund av att det inte blir en godkänd brandväg ut ur rummet då det finns andra vägar in.

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    På den frågan är svaret "nej". Det är redan utrett, jag svarade i #11.

9. 1
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror inte det är utrymningsväg som avses utan brandceller för att eventuell brand och gaser inte ska sprida sig för snabbt.
    Det beror på hur huset är konstruerat.

10. INR
    Medlem Nivå 1
    Det krävs inget bygglov. Jag fick tillstånd från brf att ha ett kök i det andra rummet om jag ville.. men ett smalt serveringsvalv mellan rummen...?

11. INR
    Medlem Nivå 1
    Jag väntar på ett godkännande från brf men jag behöver veta vad lagen säger för att kunna argumentera.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: