Byggahus.se

Öppna en elfirma med bättre service samt pris!

1. Mikael_L
    Medlem · 40 527 inlägg
    Ah, det är mattekunskaper, i form av division och multiplikation, som saknas... ja det ante mig. Går antagligen inte att göra något åt då ...

2. E
    Medlem · jämtland · 20 172 inlägg

elmont

Medlem
    Kanske enklare än att hålla på och förklara för dom som inte vill lyssna när man talar om att jobbet inte är slut bara för att man sätter sig i bilen och åker för att skriva i arbetsordern plocka ur överflödigt matr mm. för när jag skriver tidsedel vill JAG ha betalt för hela tiden jag jobbat. För den som oftast gör jobbet och specar tid är ju inte företaget utan en anställd som måste få ihop sina timmar för att få sin lön.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · 40 527 inlägg
    Jag har funderat på att sätta samman några slags allmänna villkor, som kunder kan få i pappersform och/eller se på hemsida.
    Har inte kommit till skott dock, och har nog även lite för liten kundkrets där detta är tillämpbart, när jag går som UE så sätter jag inte villkoren själv på samma vis.

Men mina tankar har varit att nämna saker som:
    Timpenning nn kr, all tid avrundas upp till 1/10 timme (6 minuter) (eller skita i att alls avrunda upp)
    Ingen minimitid, men dock en fast startavgift, som alltid tillkommer, denna täcker resa, lite administrativt arbete osv.
    (Denna skulle jag kunna sätta varierande, jag funderar på att använda parkeringszonerna i Uppsala. då det blir dyrare och knöligare ju mer centralt man hamnar)
    Inga bil eller resekostnader (utom vid ROT), för arbete inom 2 mil från Uppsala centralstation, det ingår i startkostnaden.
    Vid ROT-uppdrag tillkommer resekostnad med XXkr/km , för detta kräver skatteverket i princip.
    Vid uppdrag längre från centrum debiteras nn kr/km.
    Material köps på Solar och jag lägger på 10% på mitt inköpspris för hantering, prislistan finns tyvärr ej tillgängligt någonstans, men det brukar ligga i häraden xx% från elbutik.se's priser.
    Inga extra påslag eller avgifter tillkommer utan att det har nämnts av mig i förväg.
    Jag monterar självklart material som tillhandahålls av kunden så länge det är korrekt CE-märkt och fungerar för användningsområdet.
    (Tips, köp strömbrytare, uttag, elcentral etc själv, och låt mig fixa slang, kabel, klammer och sånt).

osv.
    Jag har inte alls kommit nära något verkligt dokument här, men ungefär som jag skrev här har mina lösa tankar gått.
    Jag är av åsikten att det är bra för alla inblandade att försöka rensa bort alla eventuella konfliktytor där friktion kan uppstå, så ett ganska rent affärskoncept där kunden inte riskerar att känna sig lurad efteråt gynnar ju mig själv iom att fakturor sällan knorras över och betyget och vitsorden kommer öka kundkretsen.

Jag bjuder gärna på dessa tankar, vem som än vill kopiera valfria delar av detta - välkommen.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 071 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ett av grannhusen kommer säljas snart här nere i Stockholm....

5. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 170 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Gör en undersökning på vad kunderna vill ha istället för att du gissar vad kunderna vill ha. Kommer spara dig massor av tid och energi.

6. K
    Medlem · skåne · 634 inlägg

kanonkula

Medlem
    Är det inte det han gör här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.