Byggahus.se

Öppna dosa under tapet

1. C
    Medlem Nivå 2
    Finns det något smart sätt att öppna en kopplingsdosa som blivit övertapetserad med locket på, utan att förstöra tapeten så det blir en glipa när doslocket är på plats igen?
    Jag tänker mig att det är svårt att skära runt locket på ett snyggt sätt.

Det finns extra bitar av tapeten, så det går att få sätta ny tapet på själva doslocket.

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Det brukar bara vara att skära ut doslocket med en rakbladskniv. Oftast kan du följa dosans kant lite försiktigt.

3. L
    Husägare · Nivå 15
    Riktigt vass kniv typ skalpell eller mattkniv, kolla noga eller märk med ett svagt blyertstreck om det inte är mönster på tapeten.

4. J
    Medlem · Nivå 11
    Kan du inte göra ett eget doslock i gips med hålborr, och som du fäller in och tapetserar över sedan med en bit som passar i mönster?

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Det kan gå om du skär runnt och lämnar ca en halv cm till lockets kant, för att sedan försiktigt knacka sönder det befintliga locket så du kan plocka ut bitarna. Håll emot locket "genom" tapeten på den sidan som du knackar på.

6. M
    Medlem · Nivå 12
    Jag gör på liknande sätt, skär raka sträck från lockets mitt ut till någon cm innanför lockets kant i tårtformsbitar. Knacka försiktigt i mitten på dosan och plocka ut bitarna. Det är svårare med nyare lock som har segare plast men det brukar gå om man är lugn och gör det metodiskt.

• Laddar…
  7. Jojonaas
    Medlem Nivå 1
    Ta en morakniv, slå sönder doslocket mitt på ungefär. Sen kan du bara plocka ut bitarna. Sen river du av tapeten lite snyggt och sätter dit ett nytt ☺️

dosa tapet