Byggahus.se

Öppet hål i badrumsvägg - risk för fuktskada?

1. G
    Medlem · 2 inlägg

Guitarrocker

Medlem
    Hej!

Jag var på en lägenhetsvisning (bostadsrätt) där jag märkte att det var ett stort hål i badrumsväggen. Jag fick förklaringen att det var en inspektionslucka för att nå rör i väggen. Detta har stått öppet i minst 2 år. Hålet är bredvid en tvättmaskin och ca 2 m från duschen och badkaret. Det har inte gjorts någon fuktmätning.

Jag är intresserad av lägenheten men är detta något jag bör vara orolig över?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 844 inlägg

useless

Lök.
    Så länge man inte regelbundet sprutar vatten i hålet så borde det inte spela någon roll.
    Men det kan vara bra med en lucka över så det inte blir för stora problem om något börjar läcka.

Redigerat 25 jan 16:48
    • Laddar…
  3. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 120 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Det borde sitta en inspektionslucka över hål, det är det som saknas. En sådan lucka sluter nog inte tätt till 100% men hindrar det värsta om man nu skulle "skvätta" på väggen med en slang, duschmunstycket eller kanske välta en spann med vatten som står på tvättmaskinen.

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 2 inlägg

Guitarrocker

Medlem
    Tack båda för hjälpen! Jag var orolig över att ånga från dushen skulle kunna göra någon skada men det verkar då vara en mindre/ingen risk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.