1 683 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Öppen spis - men i dagsläget gammaldags utan "kassett"
Sida 1 av 2
Har kört vanlig eldning i öppna spisen mest för "mysighet" tidigare, dock med nackdelen att man i princip eldar upp extremt mycket utan att för den sakens skull ta till vara på värmeproduktionen
Börjar fundera lite på om man kanske skall sätta in en sk "kassett" för att tillvarata mer av värmen,
i dagsläget eldar vi knappt 2-3 gånger per månad under vinterhalvåret men detta skulle nog ändras om man faktiskt kunde tillvarata värmen bättre också
Måttet på spisens öppning är 60cm bredd och 70cm höjd
Husets boyta uppe (ej källarvåning inräknad) är ca 90 m2
Vad skulle man klara sig på rent ytmässigt / energimässigt?
Det är väl ingen mening att överdimensionera extremt?
Tanken är alltså en kassett med en helt vanlig glaslucka framtill, eftersom resterande sidor ändå kommer att hamna inuti öppna spisen och alltså ändå inte synas
Tar tacksamt emot tips och råd!
Vad skall man tänka på?
Ev kostnader för installation, rör osv?
Kanske någon som genomfört något liknande?
Börjar fundera lite på om man kanske skall sätta in en sk "kassett" för att tillvarata mer av värmen,
i dagsläget eldar vi knappt 2-3 gånger per månad under vinterhalvåret men detta skulle nog ändras om man faktiskt kunde tillvarata värmen bättre också
Måttet på spisens öppning är 60cm bredd och 70cm höjd
Husets boyta uppe (ej källarvåning inräknad) är ca 90 m2
Vad skulle man klara sig på rent ytmässigt / energimässigt?
Det är väl ingen mening att överdimensionera extremt?
Tanken är alltså en kassett med en helt vanlig glaslucka framtill, eftersom resterande sidor ändå kommer att hamna inuti öppna spisen och alltså ändå inte synas
Tar tacksamt emot tips och råd!
Vad skall man tänka på?
Ev kostnader för installation, rör osv?
Kanske någon som genomfört något liknande?
Håller på med liknande just nu. Har kommit så långt att vi försöker få tag på någon som kan åtgärda att skorstenen läcker mer än den får göra. Vi lät som tur var provtrycka innan vi började montera.
Kasset: 20-25k
Installationsmaterial: 2-3K (installerar själv)
Bygganmälan: 3000
Inspektion/provtryckning skorsten (innan montering): 2000
- Reparation skorsten: ~10k
Inspektion/provtryckning skortsten (efter montering): 2000
Så i runda slängar 50k om man gör det man kan själv.
Okej.. ja vår skorsten är i princip nyrenoverad, ca 6-7 år sedanA Anaii skrev:Håller på med liknande just nu. Har kommit så långt att vi försöker få tag på någon som kan åtgärda att skorstenen läcker mer än den får göra. Vi lät som tur var provtrycka innan vi började montera.
Vi har kollat på kassetter för om kring 8000-12000kr
Sedan har vi en kille som kan mura osv (så det tar vi utanför det hela)
Alltså
Anmälan 3000kr
Provtryckning 2000kr
Kassett 12000kr
Installation 5000kr
Ca 20-23k totalt möjligen
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Bygganmälan kostar olika i olika kommuner, jag betalade 750 spänn när jag installerade en insats i vår öppna spis.
Ingen mening att överdimensionera så länge du inte planerar att bygga en värmevägg, acktank eller liknande så du får annan avsättning på värmen. Isåfall är det nog bättre att ha en liten så man kan hålla elden igång utan att svettas ihjäl. Vi har en "ganska stor" keddy kasset i murstock. Efter några timmar (börja elda efter jobbet så vid 20-21 tiden) är det lätt 25-26 grader. Det är liksom svårt att elda lagom. Så jag hade hellre haft en mindre kasett så man kan elda även när det är värmare än -10 grader ute 
Aha, hur stor yta har ni som ni värmer upp då?Viktor.J skrev:
Ingen mening att överdimensionera så länge du inte planerar att bygga en värmevägg, acktank eller liknande så du får annan avsättning på värmen. Isåfall är det nog bättre att ha en liten så man kan hålla elden igång utan att svettas ihjäl. Vi har en "ganska stor" keddy kasset i murstock. Efter några timmar (börja elda efter jobbet så vid 20-21 tiden) är det lätt 25-26 grader. Det är liksom svårt att elda lagom. Så jag hade hellre haft en mindre kasett så man kan elda även när det är värmare än -10 grader ute![]()
Vi har max ca 90-93 m2 uppe.. (enplansvilla med renoverad källare)
Behöver alltså egentligen inte värma upp källaren eftersom det ändå aldrig kryper under +17 därnere (har även vattenburna element i vissa av rummen där)
Öppna spisen är ju placerad i vardagsrummet, helt öppet till köket.. sedan dörrar till sovrum, kontor, badrum osv - jag antar att man kanske inte behöver installer fläktar mellan de olika rummen?
Är det svårt att elda lite i stor insats?Viktor.J skrev:
Ingen mening att överdimensionera så länge du inte planerar att bygga en värmevägg, acktank eller liknande så du får annan avsättning på värmen. Isåfall är det nog bättre att ha en liten så man kan hålla elden igång utan att svettas ihjäl. Vi har en "ganska stor" keddy kasset i murstock. Efter några timmar (börja elda efter jobbet så vid 20-21 tiden) är det lätt 25-26 grader. Det är liksom svårt att elda lagom. Så jag hade hellre haft en mindre kasett så man kan elda även när det är värmare än -10 grader ute![]()
Finns det problem med detta?
Själv tänker jag att ha så stor insats som får plats i vår öppna spis. Mest kanske för att det ser bättre ut tycker jag
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Jag tror att hela insatsen behöver komma upp i en viss temperatur för att förbränningen ska bli så bra så att den uppfyller kraven... Det borde gå åt mer ved i en större insats, men det är en gissning som sagt...P Per29 skrev:
N najks skrev:Aha, hur stor yta har ni som ni värmer upp då?
Vi har max ca 90-93 m2 uppe.. (enplansvilla med renoverad källare)
Behöver alltså egentligen inte värma upp källaren eftersom det ändå aldrig kryper under +17 därnere (har även vattenburna element i vissa av rummen där)
Öppna spisen är ju placerad i vardagsrummet, helt öppet till köket.. sedan dörrar till sovrum, kontor, badrum osv - jag antar att man kanske inte behöver installer fläktar mellan de olika rummen?
80 kvm. Men det som framförallt dimensionerar är hur rummet ser ut där den ska sitta och därmed hur värmen kan sprida sig i huset.
man kan ju säkert köra små vedträn i en stor insats. Men jag inbillar mig att man dimensionerar luftintag, gods etc. För en typ av eld. Vår blir iallfall väldigt varm även när jg knappt har tilluft.P Per29 skrev:
Det skiljer inte mycket mellan stor eller liten Keddy, blir det för varmt har man fyllt på en gång för mycketViktor.J skrev: