Hej!
Jag har en öppenspis (tegel) som är väldigt djup. I ett gammalt hus, men byggd på 70 talet. Som en ram mitt i en 1 meter tjock vägg. Ska man sätta in kasett måste jag bygga om skorstenen, varför jag tittar på andra lösningar & undrar om någon kan beskriva lite mer?
Jag har fått berättat att man kan sätta in ngt som liknar ett uformat rör som dels hämtar luften i rummet, värmer upp den i brasan och "skickar tillbaka" den varma luften ut till rummet igen? Stämmer det här? Är det vanligt? Vart vänder jag mig för att se/köpa en sådan lösning?
Jag såg på TV att man i många hundra år gamla, stora spisar kunde sätta in ngt som hette en fire-basket, som en järnlåda på ben. Den värmdes också upp & (antar jag ) strålade ut värmen. Finns sådana numera?
Någon som har ngra andra förslag hur jag kan tillgodogöra mig värmen i min öppna spis.
MVH
ny i gammalt hus
3 803 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Öppen spis, i stället för kasett: Rör? Järnlåda?
-
Medlem · sthlm · 4 inlägg 26 okt 2008 11:02
-
26 okt 2008 19:17 #2
-
26 okt 2008 19:28 #3
Varför knussla in med en kasett och det finns slang(rör istället om det blir väldigt dyrt att fixa skorstenen....Det är det jag skulle satsat på i alla fall....Du får både nytta och nöje av kasetten....Nu om något i dessa uppvärmningskostnaders dagar....
Kör så det ryker......http://www.handol.se/modeller/spiskassetter.asp
Ett alt tex
Mvh