öppen spis / bättra på bruk

470 läst  10 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag tänkte snygga till den öppna spisen och få bort tillkomna sprickor osv.
    Vad använder jag för produkter på utsidan (där det inte blir så varmt)?
    Jag har läst om eldfast bruk, men det tolkar jag snarare som att det skall användas i själva öppna spisen, runt skorstenen osv. Och inte nödvändigtvis utanpå hela spisen?
    Tack på förhand

2. S
    Bannad · Nivå 12
    Är det bara fogarna du vill bättra ?

3. S
    Medlem Nivå 1
    Det är så jag har tänkt iallafall :)

4. S
    Bannad · Nivå 12
    Vanligt kalkbruk sitter det nog där nu , du kan bättra på med nytt , skrapa ur fogen någon eller några centimeter för att det ska bli lite djup på fogen , ingen lite kaka utanpå ,det måste sitta kvar .
    Det blir nog en nyansförändring mellan de gamla och nya fogarna .
    Du får prova hur det ser , annars blir det mycket jobb att skrapa ur alla fogar och lägga i nytt överallt

5. S
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla, jag får prova helt enkelt, och i annat fall göra om det eller putsa över det.

6. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Vanligt kalkbruk = släckt kalk ("murkalk") + sand + vatten.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Exempelvis den här? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/murkalk-weber-saint-gobain-släckt-e-10kg

Det borde väl vara den här sanden som jag använder då? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/torkad-sand-weber-saint-gobain-25kg

I den öppna spisen har jag en så kallad energikasett, med glaslucka. Värmen som kommer ut från öppna spisen gör teglet/fogarna direkt ovanför kassetten blir riktigt varm. Kan jag använda kalkbruket även där (värmetålighet?) eller bör jag använda den andra "eldfast"?

8. S
    Bannad · Nivå 12
    Inga problem skorstenar muras ,med kalkbruk

Silfer gillar
  9. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Japp den murkalk du länkar till och motsvarande funkar fint. Till skillnad från cement blir kalkbruk bara bättre om du låter den stå ihopblandad ett bra tag innan du murar, så blanda ihop det med vatten o sand några dar innan.

Som sagt funkar det nog med kalkbruk nära luckan men det kan bli för hett. Förslag: försök med kalkbruk. Om det spricker, kratsa rent och använd lerbruk (=lera + sand eller ännu bättre pulvriserat tegel + vatten) som är eldfast. Kakelugnslera är ett vanligt handelsnamn men lera från valfritt dike funkar fint (iaf hos mig).

En finess med både kalkbruk och lerbruk är att det är lätt att göra om och göra rätt, på ett helt annat sätt än med cement- o gipsbaserade bruk. Kladda på bara. För lerbruk behöver du inte ens handskar och skyddsglasögon.

Silfer gillar
  10. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för det utförliga svaret! :D *Toppen!

11. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, vid sidan av murstocken är det en tegelsten som sitter löst, där det kommer luft från (som det verkar) krypgrunden.
    Grunden är i sig tätad och har installerad avfuktare.

Jag kan inte tänka mig att denna ventilation i murstocken är nödvändig, och att jag kan mura igen den. Vad tror ni?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: