Byggahus.se
danne9 danne9 skrev:
Gärna i de lägre prisklasserna då enbart är för hemmafixande :)
Du kan få mitt, 0 kr prutat och klart :)
Köpte det för många år sedan, men har knappt använt det, snickrar inte så mycket.
Vad jag minns är det inköpt på Jula.

danne9 danne9 skrev:
Det blev ett snickarbälte ifrån Clas Ohlson [länk]
Såg bättre ut i butik än på nätet, mindre och mildare färgränder än på bilden och ganska stabilt tyg. Bra storlek på fickor osv.
De enda som saknas är eget fack för penna med de kan jag nog överleva tror ja.
Beställde även en bältesclips till min skruvdragare så att ja kan hänga den lite var stans.
Jag köpte själv detta bälte i våras, och jag är mycket nöjd med det.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan få mitt, 0 kr prutat och klart :)
Köpte det för många år sedan, men har knappt använt det, snickrar inte så mycket.
Vad jag minns är det inköpt på Jula.
Tack det var snällt men köpte ett från Clas Ohlson som jag skrev.
Men stort tack för tanken!
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag köpte själv detta bälte i våras, och jag är mycket nöjd med det.
Jag har inte så många att jämföra med men jag känner mig nöjd med den här, ännu så länge i alla fall efter 2 dagars arbete

En dum fråga bara. Vad är alla liknande "knivhållare" till för? Man kan så klart ha vad som helst i bältet men vad är tanken med alla dessa? Skruvmejsel, kniv...mer?

danne9 danne9 skrev:

Jag har inte så många att jämföra med men jag känner mig nöjd med den här, ännu så länge i alla fall efter 2 dagars arbete

En dum fråga bara. Vad är alla liknande "knivhållare" till för? Man kan så klart ha vad som helst i bältet men vad är tanken med alla dessa? Skruvmejsel, kniv...mer?
Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte. Själv har jag bara använt mig av stora fickorna för att ha skruv och spik i, samt hållaren för skruvdragaren och den för hammaren.

• Gilla
danne9
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:

2-3 olika knivar, pennor, mer mejslar. Man kan fylla på med mycket som är "bra att ha" :)

• Gilla
danne9 och 1 till
  • Laddar…
Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte. Själv har jag bara använt mig av stora fickorna för att ha skruv och spik i, samt hållaren för skruvdragaren och den för hammaren.
Just att dom är lite olika storlek och form gör de lite svårt att klura ut vad som ska passa i vad
Dom stora facken lär ju användas mest, och dpm mindre för skruv och spik.
Har du bälteskrok på din skruvdragare? Har beställt en till min så just nu har ja dragaren liggandes tvärs över dom stora fickorna.
R Robert-san01 skrev:
2-3 olika knivar, pennor, mer mejslar. Man kan fylla på med mycket som är "bra att ha" :)
Smalare fack för penna saknas tyvärr på de här bältet men den får ju plats ändå i nåt ab de större facken

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:
Just att dom är lite olika storlek och form gör de lite svårt att klura ut vad som ska passa i vad
Har du bälteskrok på din skruvdragare? Har beställt en till min så just nu har ja dragaren liggandes tvärs över dom stora fickorna.

Smalare fack för penna saknas tyvärr på de här bältet men den får ju plats ändå i nåt ab de större facken
Jag kör mest med 12V maskiner i bältet då jag har det främst vid elinstallationer och när jag byggt i tak. Har faktiskt tagit bort de flesta av krokarna på de stora maskinerna då jag tyckt att de varit i vägen.

Du kan enkelt göra en pennhållare om facket är för stort av ex ett VP rör som du värmer och plattar till i änden. Du kanske tom rymmer två rör bredvid varandra i samma fack.

• Gilla
danne9
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:

Jag har två mindre 10,8 volts från Makita som jag främst använder till montage av Ikea-möbler och dylikt. På dessa är det ingen bälteskrok, men det ingick ett hölster till dessa två som man kan sätta i sitt vanliga skärp. Mina två större/starkare 18 volts från Makita har båda bälsteskrock. Mycket skönt, speciellt när man står på en stege och jobbar.

• Gilla
danne9
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag kör mest med 12V maskiner i bältet då jag har det främst vid elinstallationer och när jag byggt i tak. Har faktiskt tagit bort de flesta av krokarna på de stora maskinerna då jag tyckt att de varit i vägen.

Du kan enkelt göra en pennhållare om facket är för stort av ex ett VP rör som du värmer och plattar till i änden. Du kanske tom rymmer två rör bredvid varandra i samma fack.
Ja har en 18V så den är lite större och starkare.
Hur menar du med pennhållare? Ett stort rör som fyller ut fickan eller ett mindre runt pennan? Vill ju gärna att pennan ska "stå" som när det är en vanligt pennfack sytt på fickan.

Jag har två mindre 10,8 volts från Makita som jag främst använder till montage av Ikea-möbler och dylikt. På dessa är det ingen bälteskrok, men det ingick ett hölster till dessa två som man kan sätta i sitt vanliga skärp. Mina två större/starkare 18 volts från Makita har båda bälsteskrock. Mycket skönt, speciellt när man står på en stege och jobbar.
Ja beställde en bälteskrok ifrån Bosch till min 18V. Funkar att ha den liggandes löst i bältets fickor men ska testa om de blir bättre om ja hänger den. Dragaren är ju lite halvtung.

Så här blev det till slut.
Försöker ha med så mycket som möjligt av de ja kan komma att behöva för dagens staketarbete :)
Var lite problem med att få den att hänga uppe men hittade "hål" i rullstolsramen som ja drar bältet igenom så glider de inte ned och det blev riktigt bra.

20180713_202932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sajmon1986 och 29 till
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:
Ja har en 18V så den är lite större och starkare.
Hur menar du med pennhållare? Ett stort rör som fyller ut fickan eller ett mindre runt pennan? Vill ju gärna att pennan ska "stå" som när det är en vanligt pennfack sytt på fickan.

Ja beställde en bälteskrok ifrån Bosch till min 18V. Funkar att ha den liggandes löst i bältets fickor men ska testa om de blir bättre om ja hänger den. Dragaren är ju lite halvtung.
Är det en stor ficka så kan man fylla den med rör i lite olika dia så får man mindre fickor. Är det en "hälla" så tätar men nederdelen på röret så blir det som en ficka.

Redigerat:
  • Gilla
danne9
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det en stor ficka så kan man fylla den med rör i lite olika dia så får man mi Dre fickor. Är det en "hälla" så tätar men nederdelen på röret så blir det som en ficka.
Då är jag med :) Är lite trög i värmen :)
Bra tips!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det ser ju bra ut det där! Har du anordnat någon typ av snabbfästen för att kunna hänga av bältet smidigt? Något sånt här tänkte jag på:
https://www.jonic-textil.se/produkt/S191-Klickspanne-svart-40-mm-

Det där penntricket med VP-rör snodde jag och implementerade i morse när jag hade sätta-igång-med-jobbet-ångest. Varför har jag inte gjort det för 15 år sedan? Vilken bra idé! Tack @Robert-san01 !

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det ser ju bra ut det där! Har du anordnat någon typ av snabbfästen för att kunna hänga av bältet smidigt? Något sånt här tänkte jag på:
[länk]

Det där penntricket med VP-rör snodde jag och implementerade i morse när jag hade sätta-igång-med-jobbet-ångest. Varför har jag inte gjort det för 15 år sedan? Vilken bra idé! Tack @Robert-san01 !
De var ett sånt spänne på från början men tyvärr var de för brett då ja trär remmen igenom "hål" i rullstolsramen så bältet inte glider ner.
Har en vanlig spännrem just nu men det blir nog att köpa ett lite mindre snabbspänne senare.
Helst hade ja velat ha spännet mitt på bältet, mellan benen där de är enklast att komma åt att spänna men då måste ja trä den igenom väskorna varje gång.

P pleqtiz skrev:
Kom ihåg köp till hängslen om du ska köpa dessa makitas! Dom är tung redan tomma och med lite skruv ,jox, verktyg och spik i fickorna så har man dom snart nere på knäna.
Vet du var man kan få tag i hängsle till makita-bältena? Jag såg att det fanns öglor men jag har gått bet på hängslen som passar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.