Byggahus.se

Önskar råd om hur agera på avslag på bygglov (fönsterbyte)

1. G
    Renoverare Nivå 2
    Hej
    Ska börja med att erkänna att det finns en stor klantighet från min sida, så vänligen inte kommentarer om det, vill ha idéer om väg framåt.

I december flyttade vi in i ett hus från 1924 där det fanns en del yttre renoveringsbehov. Redan vid köpet har vi räknat med att bland annat byta ut fönster då de är äldre tvåglasfönster i dåligt skick, och dessutom från 60 eller 70-tal och inte i tidstypisk stil för huset. Det är alltså byte ur ett underhållsperspektiv och inga ändringar på storlekar eller antal fönster på huset. Vi tänkte nya treglasfönster med spröjs för "rätt look", och efter en del dividerande så valde vi aluminiumfönster pga. minskat underhåll. Dock med lågt glansvärde på färgen så att de inte ska bli blanka och se så moderna ut. Vi tog in offerter från 4 leverantörer och la sedan en beställning hos en vi kände oss nöjda med.

En vecka efter att vi lagt beställningen får vi reda på att området vi bor i räknas som ett kulturmiljöområde och att kommunen har följande riktlinjer:
    "[...] Bebyggelsen från 1920-1930-talen, bör hanteras med eftertanke vid tillbyggnader och renovering. Skötseln
    bör utgå från tillkomsttidens material och metoder. [...] "
    Efter samtal med kommunen så säger de att aluminium troligtvis inte är godkänt och säger att vi måste söka bygglov för fasadändring för att de ska kunna ge ett konkret svar om våra beställda fönster är godkända eller inte.

Vi blir så klart nervösa och ringer leverantören och försöker pausa vår beställning för att eventuellt kunna ändra på den om aluminium inte godkänns. De säger dock att produktionen är igång och att det inte går att pausa eller stoppa tillverkningen.

Vi gör vår bygglovsansökan och försöker förklara att våra val, som vi ändå tycker ska ge vårt hus ett mer tidstypiskt utseende än vad det har idag, aluminiumfönster till trots. Nu i dagarna så fick vi svar från kommunen på vår ansökan och det blir ett avslag, med motiveringen att materialvalet inte är rätt för området och husets byggnadsår.

Hade vi gjort rätt från början så hade det så klart inte varit några problem, då hade vi lagt en beställning på träfönster och sen hade det varit finemang, om än med mer underhåll. Men nu är beställningen redan lagd, och fönsterna i princip färdigbyggda.

Så vad gör man?
    * Är det lönt att överklaga till Natur och Byggnadsnämnden?
    * Köper nya träfönster?
    * Monterar in aluminiumfönsterna ändå?

Vi har gått på leverantörern och frågat om de kan göra ändringar på fönstren, men har väl små förhoppningar där.

Tacksam för hjälp och tips

• Laddar…
  2. G
    Renoverare Nivå 2
    Kan tillägga att på samma gata i närheten av vårt hus så finns andra villor med byggår varierande från 20 till 40-tal. Det är dock rätt varierande stil där det finns allt från klassiska 1.5-planshus med brutna tak, 1-planshus med vanligt sadeltak och valmat tak, till 2-planshus med pulpettak. Bakom vårt hus ligger ett flerfamiljshusområde byggt på 90-talet i gult tegel. Tittar man en gata eller två bort "åt andra hållet" så är det en blandning av hus från 20 till 40-tal men även en del "nyare" hus från 60 och 70-tal.

Vet att åtminstone en granne har aluminiumfönster, dock på ett hus från 40-talet.

3. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det är knappast klokt att montera in de fönster som ni inte fått bygglov för, det kommer att uppmärksammas och då får ni värre problem. Beslutet från kommunen är väl från nämnden, så dit kan ni knappast överklaga. Normalt fattar man större beslut i nämnden och mindre beslut på delegation. Du bör få ett beslut där det står hur och vem som fattat beslut om avslag. Där står även hur ni kan överklaga. Om jag minns rätt är det Mark och Miljödomstolen. Om ni tänker överklaga så försök att kolla så gott det går vad som är praxis. Det är knappast fördelaktigt att hänvisa till andra tveksamma lösningar hos grannar, att man gjort fel en gång är inte en ursäkt för nya fel. I bästa fall blir detta en lärdom för kommande renoveringar, att ta det lugnt och söka efter lösningar som passar för husets tidsålder.

En avslutande kommentar, som kanske inte är välkommen, men ändå. Med reservation för att jag ju varken sett huset eller fönstren så är det trist att sätta in något så otypiskt som aluminiumfönster i ett 20-talshus.

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Första väsentliga frågan är vad du menar med att du fått avslag? Ofta tas sådana här bygglov på delegation av en handläggare. Ett avslag från en handläggare är inte ett formellt beslut, handläggaren brukar rekommendera avslag. Då kan man som sökande dra tillbaka sin ansökan, och slipper då större delen av kostnaden för bygglovet.

Men det faktiska beslutet tas i byggnadsnämnden av valda politiker. Man kan kräva att frågan skall tas upp i nämnden, först då får du ett beslut som går att överklaga, fast beslutet kostar även om det blir avslag.

Oavsett om det är nämnden eller nästa överklagande instans som är aktuell, så bör du stärka argumentationen. Dokumentera andra hus med al. fönster osv. Jag skulle även överväga att ta in en lämplig arkitekt som kan formulera argumentationen. Nämnden har ofta en överdriven respekt för proffsiga ordval från en sakkunnig.

Ett alternativ är att bara montera fönstren, hoppas på det bästa. I värsta fall ta sanktionsavgifterna, kan i bästa fall bli så lågt som typ 10 000 - 15 000. I värsta fall 100 000 och krav på återställande.

Risken med att svartbygga detta, är om ni får en anmodan om rättelse, kopplat till vite. I så fall kan kommunen tvinga er att byta till "lämpliga" fönster, vitet förnyas och ökas allteftersom du inte vidtar rättelse. Även här kan en bra arkitekt, eller jurist berätta om vilka sanktioner det i värsta fall blir.

Om frågan skall upp i nämnden, så vet jag fall där den sökande genom att ta personlig kontakt i förväg med flera ledamöter och muntligen presentera ärendet på ett välförberett sätt, lyckats få igenom det.

5. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Instämmer med det som hempularen skriver här ovan. Det är viktigt vilken typ av avslag du fått. Det är alltid nämnden, som kan heta olika beroende på kommun, som fattar beslut. Enklare beslut fattas ofta på delegation och tas upp i en bilaga i nämnden. Ni kan förmodligen begära att ett avslag tas upp som egen punkt i nämnden. Det kan bero på praxis i kommunen. I beslutet ska alltid finnas med hänvisning hur ni överklagar, och det är till länsstyrelsen , inte som jag skrev ovan. Notera att ni har en begränsad tid på er att överklaga. Om ni vill samla underlag kan ni lämna in en överklagan och säga att ni återkommer med underlag senare

6. J
    Medlem · Nivå 9
    Nu antar jag att det inte är aluminiumfönster, utan aluminiumklädd utsida på träfönster.
    Där finns det tillverkare som du måste gå väldigt nära för att faktiskt se att det är alu.
    Där alun ser precis ut som gamla träfönster.

Sen kan jag ju tycka att fönsterförsäljarna borde upplysa om att det troligen behövs bygglov om man ändrar utseendet på huset vid fönsterbytet.
    Hade dom gjort det så hade du inte hamnat i denna situation

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast nu var detta tydligen ett område med lite högre krav än andra. Säljaren behöver inte ha insett det problemet.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · Nivå 9
    Det behöver inte vara ett speciellt område för att behöva bygglov, så fort du ändrar utseende så behövs bygglov, alt anmälan till bygglovskontoret.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Att byta till nya fönster i samma färg och dimension är väl inte att ändra utseendet?

10. G
    Renoverare Nivå 2
    Tackar för alla svar.

Som någon påpekat så är det aluminium-beklädda fönster och inte hela konstruktionen i aluminium. Och vi tycker att utseendet med den färg och glansvärde vi valde gjorde det väldigt diskret att det var ALU-beklätt, eller till och med svårt att se i huvud taget. I alla fall på det avstånd som man ser huset från gatan eller från grannars tomter. Och på vår tomt vill vi helst inte att löst folk ska stå och stirra på våra fönster .

Kan också förtydliga att vi inte avser att tjalla på grannars eventuella fel, eller komma med argument som "men de har/fick ju..." . I mitt andra inlägg försökte jag bara visa på att området inte är särskilt homogent vad gäller det estetiska, utan snarare ganska splittrat i form av typ av byggnader, färger, typ av fasad och så vidare. Hade det varit ett mer homogent område med enbart gamla hus i klassisk stil så hade vi nog inte kommit på idén med aluminium-beklädda fönster.

Att montera de fönster vi beställt trots att vi inte får bygglov för de (eller att söka för trä men ändå montera alu-fönster) är nog inte aktuellt, även om jag listade det som en punkt . Men Hade det inte varit för risken att få återställa så hade det nog kunnat vara det billigaste alternativet även räknat med en byggsanktionsavgift, I alla fall jämfört med att köpa nya fönster i "rätt" material .

Vad gäller svaret på vår ansökan så förstår jag nu efter era svar att ärendet verkar vara på delegation hos en handläggare och att de rekommenderat ett avslag. Vi trodde att handläggarna faktiskt var de som skulle fatta det riktiga beslutet. Läser jag mer ordagrant så står det i brevet inte att "överklaga till natur och byggnadsnämnden" , utan att "pröva ärendet i natur och byggnadsnämnden". Det kluriga i det är ju att vi har frångått de riktlinjer som kommunen har för området. Så för att pröva ärendet i nämnden och få det godkänt så innebär det ju i princip att vi ska få kommunen att ifrågasätta sina egna riktlinjer och själva tycka att de är fel, eller åtminstone kan kringgås i det här fallet. Och något säger mig att det blir kämpigt att få igenom :( .

11. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Jag tror du gör en korrekt bedömning. Förmodligen har du två möjligheter. Den första är att svälja förtreten, köpa nya fönster som uppfyller kommunens krav, försöka sälja dina Alfönster. Det blir en dyr lösning, men kanske den enda möjliga. Den andra möjligheten är att begära att ärendet prövas i nämnden. Du kan ju försöka kontakta någon lokal politiker som du sympatiserar med och framföra dina argument. Troligen får du ett avslag, som du i så fall överklagar till länsstyrelsen. Praxis varierar nog en del mellan länsstyrelser och vi har ju inte alla detaljer, men du har nog inte så stor chans. I så fall bör du nog anlita ett kompetent ombud, men risken är ändå stor att du förlorar fallet och har lagt ut pengar och väntetid utan någon nytta.

12. J
    Medlem · Nivå 9
    Nej, men jag uppfattade det som att TS valt spröjs på dom nya fönstren, som inte finns på dom befintliga, och då är det en ändring.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Det är ju inte omöjligt att grannarna har gjort rätt. Det beror på när kulturskyddet infördes.
    Vi har samma 'problem' hemma hos oss där hela byn är klassad som bevarandevärd kulturmiljö. Kommunen kan inte kräva att dom som har gjort tillåtna ändringar innan skyddet infördes ska göra om något, men däremot kan man bli tvungen att återställa t ex fönster, snickarglädje, färgsättning eller liknande den dagen man gör någon åtgärd som påverkar dom delarna.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kan ju vara värt att kolla med någon som verkligen kan, om kommunen kan kräva återställning, med vitesföreläggande i ett fall som det här. Det finns massor med regler runt sådant.

Det finns också folk som kallt räknar med vitet, men genom att överklaga, och hela tiden i processen begära uppskov med att skicka in ytterligare handlingar, lyckas fördröja ett vitet i 10 år eller mer.

Jag gissar att det är mindre än 30% chans att fönsterbytet överhuvudtaget beivras. Och blir det då "bara" en sanktionsavgift, så kanske det är enklast och billigast. Mycket beror ju på om det finns någon granne som kan antas klaga.

15. A
    Medlem · Nivå 7
    Fönsterbyten kan absolut vara lovpliktiga även om det är samma färg och dimension, speciellt i äldre bebyggelse.

Under förutsättning att övriga kriterier gällande fönstren ex hängning, luftning, ev spröjs, karmtjocklekar osv är uppfyllda skulle jag absolut överklaga och beskriva precis som du gjort att ni valt ett lägre glansvärde för att de skulle efterlikna tidstypiska fönster. Om det gäller en ändring där man bara frångått riktlinjerna på en punkt kan den sammantagna bedömningen bli att ändringen inte är så ovarsam att den beviljas.

Och eftersom skadan för er redan är skedd då fönstren är beställda kan det vara värt att lägga några tusen på ett avslag och hoppas länsstyrelsen eller domstolen gör en annan bedömning. Och överklaga till högre instans än länsstyrelsen, minst MMD.

• Laddar…