Fick nyligen offert på utbyggnad 28 m2 saxtakstol, tegeltak, 7 fönster varav 1 st shuko skjutparti vit träkarm 3,5 meter
- Ingår att göra vädertätt och klart för målning på utsidan, gips och golvspån på insidan
- Grund, gjuten klack på leca-krypgrund
- Öppna husets yttervägg, montera bort ett fönster och en altandörr, växla av med limträbalk
Som inte ingår:
-el
- ett nytt element från husets system
- invändiga snickerier
- målning inne och ute
- schakt för gjutning + makadam till att ha under krypgrund
Priset jag fick var 830000 före ROT, sen rot avdrag med 100000 kr så summa att betala 730000 kr
Offerten var inte speciellt detaljerad, en post för arbete 400000 kr och en annan för material 430000 kr
Kvadratmeterpriset hamnar på 26000 kr.
Är väl inte jätteförvånad då priser på material har skjutit i höjden, bara skjutpartiet kostar 55000 kr på bygghemma, däremot tycker jag att arbetskostnaden är i högsta laget, om en snickare kostar säg 500 kr/timme inkl moms blir det ju ca 10 veckors arbetstid för 2 gubbar. Det känns lite mycket, eller? De har väl ca 20 minuters restid enkel resa då firman ligger på annan ort. Det känns inte som om det är några komplicerade eller fördyrande arbetsmoment i detta bygge, jag har dessutom sagt till att budget är begränsad, och att de ska göra vad de kan för att hålla nere kostnaden och säga till om något går att förenkla.
Har fått ett gott intryck av firman och de får mycket positiv feedback på facebook. Dessutom är det typ den enda seriösa offerten jag fått efter ca 2 års letande...
/S