Byggahus.se

Ökad fukt i krypgrund efter plastinläggning

2k läst  38 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag har en krypgrund och har ställt lite frågor i en tidigare tråd ( https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-krypgrund-fukt-trygghetsvakt.346649/ ). Slutsatsen var att testa att få bort det stående vattnet och sedan lägga in åldersbeständiga byggplast i grunden som start.

Sagt och gjort, jag köpte lite fuktmätare och fick sen bort vattnet och in med plasten. Större delen av krypgrunden är berg. Efter detta har dock fukten (relativa fuktigheten (RF) i luften) ökat i krypgrunden. Varför? Temp och fuktighet utomhus har snarare minskat, så det är inte för att det är fuktigare ute, utan det är utan tvivel pga plasten. Se bifogade grafer från fukt och temp-mätare.

Bild 1: Relativ fuktighet i krypgrund
    Bild 2: Temp i krypgrund
    Bild 3: Temp och relativ fuktighet utomhus

Som synes ökar RF och temp i krypgrunden, och det sammanfaller med inläggning av plast.

Jag har några hypoteser:
    1. Plasten isolerar krypgrunden, och därför stiger temperaturen => högre temperatur gör att luften kan binda mer fukt => högre fuktighet
    2. Enligt rekommendation så har jag inte lagt plasten tätt mot yttervägg i krypgrunden, så här kan fukt från underifrån tränga upp. Mätaren sitter på en vägg => högre luftfuktighet vid väggen, men totala ej högre.
    3. Fukten trängde tidigare UT genom marken, och jag har nu blockerat en av de vägar fukten tidigare kunde ta sig ut.

Tacksam för rekommendationer! Plasten ligger där den ligger, men ska jag ta bort den? Eller ha lite is i magen och se hur RF rör sig?

Tack!

2. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag tror på hypotes nummer 2.
    Hypotes nummer 1 borde vara tvärtom - högre temperatur ger luften möjlighet att binda mer fukt vilket gör att den relativa fuktigheten minskar. Så länge inte luften är mättad och det finns vatten som kan kondenseras så ökar inte den absoluta mängden vattenånga i luften bara för att man värmer den.

Det är svår att dra några slutsatser efter så kort tid. Så hitta bra ställen för mätarna och avvakta...

• Laddar…
  3. W
    Husägare · Nivå 7
    Det kan vara mätfel också. Enkla RF-mätare brukar inte klara väldigt höga eller låga värden.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Nivå 18
    Oregon gör bra grejor. Som sagt, det kan diffa en del på just RF i dessa givare.

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 3
    Ja, men osannolikt att mätaren skulle balla ur och visa högre temp och RF just samtidigt som byggplasten lades in, om den fungerade bra innan. Har köpt några stycken och kalibrerat dem mot varandra i meningen att se att de visar snarlika värden. Så tror det är sannolikt att fukten har ökat, sen är det förstås inte säkert att den har ökat precis så mycket som grafen visar.

6. W
    Husägare · Nivå 7
    Ja RF följer ju slaviskt temperaturen i den övre grafen, så ska det inte se ut.

7. E
    Medlem Nivå 3
    Då är ju frågan om det är så klokt att inte täta plasten mot yttervägg/murstock om ändå den mesta fukten kommer ut där? Läste att om man tätar för mycket så kan fukten ledas upp mot väggen istället.

8. W
    Husägare · Nivå 7
    Precis, den ska täta mot vägg också annars släpper du ju upp fukten du ville hindra...

9. C
    Renoverare Nivå 5
    Detta är viktigt att ha i åtanke, dvs mätfel hos enklare mätare. Jag har ett antal mätare på min vind och tar de absoluta värdena med en nypa salt. Däremot kollar jag av trenden och om trenden ändras vid diverse åtgärder på min vind. Detta kräver såklart långtidsmätningar.
    Det du kan testa för att få en indikation om någon av mätarna har störde mätfel är att byta plats på dem och se vad du får för värden . Får du samma grafer så bör det inte vara mätfel eller iaf samma mätfel. Jag antar här att di a mätare är av samma fabrikat / märke/typ...

10. C
    Renoverare Nivå 5
    Håller med: detta ser konstigt ut. Mina värden på vinden är: högre temp -> lägre RF och vice versa (vilket är mer logiskt )

11. E
    Medlem · Nivå 18
  12. C
    Renoverare Nivå 5

Är det enkelt att täta? Tänkte att du kan ju täta allt en ”kortare” period och kolla vad som händer med graferna ?

• Laddar…
  13. E
    Medlem Nivå 3
    Ja, så här ser det ju ut utomhus hos mig också. Ska sätta in fler mätare och jämföra. Känns dock logiskt att temperaturen har stigit då krypgrunden fått en - minimal - isolering.

14. E
    Medlem Nivå 3
    Nja, det kräver lite omläggning av plasten och ffa lurigt att få det tätt. Så det får bli senare isf.

15. E
    Medlem Nivå 3
    Ja, fast har läst här: https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm , men de skriver ju i huvudsak att plasten inte ska fästas så högt upp, tolkade det som att det heller inte blir helt tätt, men var kanske feltänkt.