2 287 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Ökad elförbrukning på IVT Greenline bergvärme
Jag har en IVT Greenline (2003?) bergvärme med golvvärme i en fastighet som nyttjas som fritidshus. Vi håller normalt 12-13 grader inomhus vintertid förutom de perioder då vi är på plats. I februari förra året hade vi ett strömavbrott som vid uppstart orsakande felmeddelande ”pressostat låg”. Då vi inte var på plats och värmen höll sig konstant med hjälp av elpatronen så upptäcktes detta först efter ett par veckor. Efter att reparatör hade varit på plats så visade det sig att det var för låg nivå av köldbärare och pumpen gick åter igång som normalt.
Jag har nu noterat att strömförbrukningen har ökat efter incidenten. Initialt misstänkte jag en värmekabel som jag installerat på ett vattenrör men jag har uteslutit denna möjlighet. Förbrukningen har ökat runt 15- 20% och har tydlig koppling till utomhustemperaturen/uppvärmningsbehovet.
Jag har nu noterat att strömförbrukningen har ökat efter incidenten. Initialt misstänkte jag en värmekabel som jag installerat på ett vattenrör men jag har uteslutit denna möjlighet. Förbrukningen har ökat runt 15- 20% och har tydlig koppling till utomhustemperaturen/uppvärmningsbehovet.
- Någon ide om vart man bör starta felsökningen?
- Vad kan man förvänta för livslängd på pannan?
Verkar misstänkt att något hände när påfyllnad av sprit i det toma kärlet och testa att ni inte fick luft i brine kretsen och du kan titta vad diffen är mellan in och ut och bör ligga 3 grader.Du kan ju testa att lufta på mässingskruven genom att lätta på den lite på cirkulationspumpen för brine.Börjar ju sjunga på sista versen så det är väl ett övervägande att köpa nytt eller reparera.
Börja med att kolla så att temperaturerna ligger på rimliga nivåer.A Andreas_Hallberg skrev:
Efter att kompressorn gått 10 minuter skall:
Diff T8 - T9 (värmebärare ut - in) vara 7-10°
Diff T10 - T11 (köldbärare in - ut) vara 2-3° (2-5° är acceptabelt)
T6 (hetgas) ligga 40-50° över T8 (värmebärare ut)
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 738 inlägg
Det kan eventuellt bero på att CP på kalla sidan fått problem med hastighetsreglaget. Om CP stannar får man larm ”Pressostat Låg” och elpatronen aktiveras därav den höga elförbrukningen. Kolla även filtret på kalla sidan.
Se följande trådar:
Se följande trådar: