öka takvinkeln

2k läst  3 svar

1. E
    Medlem Nivå 4
    Tänkte kolla om det är någon som har bra information, kanske bilder, ritningar eller en bra site som beskriver höjning av vinkling på takstolar?

Jag har ett hus byggt i vinkel, ena vinkeln på huset har för dålig lutning på yttertaket, vattnet rinner inte av tillräckligt fort. Tänkte bygga takstolar på befintligt tak men med mer lutning på taket, ska därefter tilläggsisolera vinden då det endast är sågspån (1dm) idag.

På denna del har jag idag endast gavelventiler till ventilation men i och med nytt tak så ska det bli takfots luftning också, detta är jag fundersam på hur jag ska lösa?

Ett alternativ är att jag tar in proffessionell hjälp alternativt en händig snickarkompis..

2. E
    Medlem Nivå 4

Re: öka takvinkeln

Ingen här som behövt öka takvinkeln?

3. M
    Medlem Nivå 3

Det borde inte finnas några hållfasthetsmässiga bekymmer, de befintliga takstolarna har bokstavligt talat inte rasat.

Det som borde behövas är att ordna "kilar" som höjer taket och de måste ha exakta mått för att det inte skall bli "böljande" tak av det. Det som underlättar mest borde vara att ordna sig en såg som gör det lätt att såga brädorna i långa smala kilar ned mot takfoten. Antingen en hög bräda vid liten höjning eller två med stumpar emellan där den ena följer den gamla takstolen och den andra är underlag för den nya råsponten. Kostnaden för brädorna är liten så ta så stor dimension som du orkar hantera. Den gamla takstolens överliggare visar vilken dimension som har fungerat.

Om utrymmet under det befintliga taket räcker för isolering borde det gå att montera "kilarna" direkt på den gamla råsponten med någon form av genomgående "stolpar" som man spikar i den gamla takstolen och den nya
    kilförmade förhöjningen eller järnband för att "kilarna" och det nya taket inte skall kunna lyftas av vindsug. Det blir iofs en bra holk för skräp, getingbillor och fladermöss.

Om utrymmet under befintligt tak inte räcker och man vill ha en snyggare konstruktion kan man riva den gamla råsponten, lägga "kilarna" direkt på de gamla takstolarna och på enklare sätt spika fast "stolparna" som håller ihop det hela.

I vilket fall borde det bli vansinnigt starkt.
    Sedan fortsätter man som vanligt.

Men det här var ett teoretiskt resonemang, jag har aldrig gjort något sådant. Principen var att behålla de gamla takstolarna och på enklast möjliga sätt kompletera dem.

4. M
    Medlem Nivå 3

Skulle det kunna vara ok att lägga den nya "toppbrädan" bredvid den gamla så de överlappar vid takfoten? Den gamla takstolen bir då inte symmetriskt belastad. Det går iofs att ordna genom att lägga två, en på var sida om den befintliga takstolen. Båda varianterna borde bli klumpiga och skulle kunna ge ful takfot beroende på hur den ser ut. Sedan blir det svårare att få de vertikala styckena att fungera.

Föresten kan det vara vettigt att lägga de vertikala styckena som binder ihop de nya brädorna med de den gamla takstolen snett utmed befintliga strävor i de gamla takstolarna.

Det går nog att göra på många sätt, vad som är vettigt beror på hur det ser ut. Du vill nog ha ett utlåtande på plats av en riktig snickare och inte en nätknappande teoretiker.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: