Hej, dags att byta pappen på vårt låglutande garagetak och tänkte passa på att öka på lutningen något.

Hade tänkt att ta 45×225 i samma längd som dagens bjälkar, såga dom på diagonalen för att sedan skruvlimma på de befintliga enligt principskiss:

Handritad skiss av konstruktionsritning med mått och anteckningar, troligen för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lägga råspont som idag men då gå upp till 23×95 istf. dagens 20×95.

Någon som ser issues med sådan lösning?
Vore mycket tacksam för input.

Rickard.
Det kommer funka fint, jag föredrar för det mesta att arbeta med remsor av skivprodukter (plyfa eller osb) istället för spikbleck men båda funkar.

Välj 120mm bred råspont och dubbelspika allt!

• Gilla
nameloser
  • Laddar…
Som glad amatör vill jag påstå att du bör skruva istället för att spika.

Hjälpte grannen byta papp på ett sådant tak där spiken hade vandrat uppåt och tagit hål på pappen.

Rickard.
M Mindboggle skrev:
Som glad amatör vill jag påstå att du bör skruva istället för att spika.

Hjälpte grannen byta papp på ett sådant tak där spiken hade vandrat uppåt och tagit hål på pappen.
Spik som vandrar uppåt beror nästan alltid på att spiken är underdimensionerad, till råspont ska man använda 75mm trådspik eller motsvarande maskinspik.

Skruva råspont är inget man bör göra men man kan absolut göra det ;)

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kan mycket väl ha varit fel typ av spik på grannens tak.

Lutningen på grannens garagetak var konstruerad nästan så som din beskrivning, dock utan råspont.

Tjärpapp, lutande reglar, plåttak.

Rättelse:
Reglarna var spikade och spiken vandrade ut från reglarna genom plåttaket, inte pappen.

Förmodligen blev det rätt varmt mellan plåttak och tjärpappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.