Byggahus.se

Ödehus

1. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Hej! Är det någon här som köpt ett ödehus att restaurera? Alltså helt original från byggåret utan moderna lösningar?
    Tittat på ett hus utan badrum, värmesystem (vedspis och öppen spis finns) och avlopp.
    Vad har ni för tips och erfarenheter? :)

2. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 954 inlägg

nimhed

Medlem
    Restaurera till orginalstandard, eller modern standard?

3. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Original så långt det går, men med badrum, rinnande varm och kallvatten och bättre värmesystem att komplettera eldningen med :) men ingen inplastad isolering eller klickgolv alltså

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 727 inlägg

useless

Lök.
    Jag har renoverat några gamla timmerhus och mitt tips är: Ha inte för bråttom. Framför allt inte i början, utan fundera flera vändor på hur ni vill att slutresultatet ska vara, vilka material/metoder ni vill använda etc.

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 727 inlägg

useless

Lök.
    Ett annat tips: Akta dig för grupper/sidor på nätet med rabiata byggnadsvårdare... ;)

6. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 123 inlägg

GoForIt

Medlem
    Obegränsat med tid och mycket välfylld plånbok..

• Laddar…
  7. godeha
    Medlem · Uppsala · 173 inlägg

godeha

Medlem
    Obegränsat med tid och lite pengar kan annars vara ett bra utgångsläge om det ska byggnadsvårdas ordentligt. Då minskar risken att man byter ut saker som inte behöver bytas ;-)
    Men då är ju jag å andra sidan en av de där rabiata byggnadsvårdarna... Finns för övrigt många bra sådana sidor och grupper på nätet!

Vårt hus var visserligen inte i originalskick när vi köpte det men i övrigt samma läge som du beskriver. Inget renoverat sen 40-talet; ingen el, vatten eller avlopp.

Var beredd på att det kommer vara många och svåra beslut och ibland svårt att hitta hantverkare som inte bara vill slita ut allt och stoppa in plast och mineralull. Ni kommer få kämpa mer för att få det som ni vill än vid en vanlig renovering men å andra sidan kommer ni få ett mer personligt och unikt hem.

det mesta av mina/våra erfarenheter finns på bloggen: gorlinge.blogspot.se

8. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Haha ja det gör jag så gott det går eftersom plånboken inte är det alls blir det nog mer funderande än byggande så här stressas inget fram. Sen har jag elektriker och plattsättare i vänkretsen och dom gör förhoppningsvis som jag vill. Värre med bygget då plastpappa är snickare och inte den byggnadsvårdsvänliga sorten

9. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Faktiskt läst hela din blogg, imponerande är vara förnamnet :) jag kommer få lov att spara allt som går då jag är en hårt arbetande ensamstående småbarnsmorsa så det får bli i den takt plånbok och tid tillåter :)

• Laddar…
  10. G
    Medlem · 1 712 inlägg
    Har under snart 15 år renoverat/restaurerat en öde gård. Fanns ej ens fönster och på vissa byggnader saknades delvis tak. Tog 3 år innan jag sov min första natt där, så man får inte ha brått.

11. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Har du dokumenterat något? Blogg tex? :) vore kul att läsa. Nej då jag ska försöka med det, fast jag har tålamod som en spade :rolleyes:

12. G
    Medlem · 1 712 inlägg
    Ingen blogg, men väl massor av bilder och minnen. Jag tar det hela också när ekonomi och tid ges. Vissa år jobbar jag heltid med renoveringen i kanske 3-4 månader och vissa år bara några veckor.
    Det viktigaste är att man får bort stressen, stoppa förfallet tidigt. Se till att man har ordentligt tak och fönster. Sen använd riktiga material. Tex så fick jag byta 6-700m panel på ena huset nästan direkt, fick ett gammalt sågeri att tillverka dem i äkta 1tums fett kärnvirke. Det var räddningen då jag bävade inför linoljemålnigen av hela boningshuset. Det stod flera år ommålat utan problem (snarare en fördel vid målningen). Riktiga material är nyckeln till gamla hus.

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Österbotten · 6 563 inlägg

heimlaga

Medlem
    En kamrat är i slutskedet av ett sådant projekt och två andra har slutfört sådana.

Utgående från deras erfarenheter kan jag berätta att det går att genomföra ett sådant projekt för bråkdelen av kostnaden för ett basutrustat Älvsbyhus om man har kreativitet och kunskap och tid och kontakter.

Å andra sidan kan det kosta vilka fantasisummor som helst. Mer än en flådig villa på Lidingö om man saknar kreativitet och kunskap och tid och kontakter.

Allt hänger på dig själv. Skaffa dig kunskap kunskap och mera kunskap. Undvik byggnadsvårdsbutikerna så långt det går och skaffa dig fullgoda traditionella material på annat håll för en tiondel av priset. Räkna med att det blir mycket hårt arbete. Fastna inte i standardiserade tankebanor och anpassa dig till de möjligheter och begränsningar som huset ger. Då går det bra!

14. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Ja är huset torrt kan det ju stå bra länge utan problem. Håller på att få knäpp på mäklaren som är helt omöjlig att få tag på.. vill ju dit och titta :sweat:

15. A
    Medlem · 27 inlägg

Ahltargården

Medlem
    Ja visst är det så. Ju mer jag läser och lär mig så tycker jag det verkar helt rimligt att det inte behöver kosta skjortan. Har jag tur kan jag plocka ner en gammal bagarstuga vi har på gården och använda till utbyggnad för badrum och tvättstuga som inte finns plats i huset, där skulle det gå att spara många kronor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.