Hej, bor en bit från närmaste butik så frågar hellre här och sen beställer eller köper material när man åker förbi stan.

Hittade en ny blandare i huset och tänkte ersätta den som är på toaletten för tätningspaket är slut och den läcker underifrån ner på golvet och skapar "hunden har kissat på golvet" - upplevelse.

Skruvat dit skiten, inga konstigheter men sen när jag skulle ansluta de nya rören från blandaren till de gamla var det en dimensionsfärändring så kopplingar passade inte. Kopplingarna gick även i molekyler så var osäker på hur allt ska vara roterar jadi jada.

Så min fråga är, vad behöver jag för kopplingar här? Rören från blandare är 10 mm enligt kartongen och de befintliga rören ser ut att vara något större.

Har ni kompetens så beskriver gärna lite hur och varför så jag kanske slutar vara okunnig. Tack på förhand!

• Två kromade rör hänger ovanför två äldre metallrör med kopplingar, visar problem med rördimensioner under installation av en ny blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Mät rören så att du vet vad de har för dimension. Sen köper du lämpliga raka klämringskopplingar. Problemet du har är att du kommer behöva kapa bort de gamla kopplingarna om du inte vet fabrikatet (jag ser inte vad det är på bilden) och kan återanvända dem. Då blir rören troligen lite för korta.

Gissningsvis är det 12 mm rör om de är lite större än blandarens, om de nu är 10 mm.

• Gilla
Förbannadevänstergänga
  • Laddar…
Går det att bedöma utifrån dessa bilder? Ja det blir nog lite för kort rör om jag behöver kapa befintliga rör så finns det någon annan lösning tar jag den!

Det här är bara en quickfix tills vi renoverar badrummet helt så det behöver inte vara vackert

• Tre metallringar och en genomföring på ett trägolv, bredvid en vit list.
    Skapa konto
  • Två metallrör med gängad anslutning, del av en tillfällig VVS-lösning i ett badrum.
    Skapa konto
  • Två rörändar i metall, varav den ena ser kapad ut. De ligger mot en mönstrad yta som kan vara en vägg eller golv.
    Skapa konto
Redigerat:
MultiMan
  • Gilla
Förbannadevänstergänga
  • Laddar…
Ballofixer sitter på befintlig vattenledning strax innan det man ser på bilden, kan ju köra in en till iförsig. Det blir jävulskt användbart! 😄

Krilleman
Det ser ut att vara 12mm kopparrör upp till blandaren, stämmer det?

tommib
Det som syns på nya bilden är resterna av en halvkoppling. Var har den suttit? På klämringskopplingen? Finns det någon text någonstans på de befintliga kopplingarna? Var är den andra klämringskopplingen (högra röret)?

Det är en bra idé att använda lite längre kopplingar så att det kanske räcker även om man kapar. Ett sätt är just att använda kulventiler som bygger mer än en vanlig halvkoppling. En annan är t.ex. Vatettes "lången". I detta fallet är troligen 12x10, med RSK 1947003, lämplig.

• Gilla
Förbannadevänstergänga
  • Laddar…
MultiMan
Visste inte att det fanns extra långa kopplingar, tack för tipset!

Krilleman
tommib tommib skrev:
Det är en bra idé att använda lite längre kopplingar så att det kanske räcker även om man kapar. Ett sätt är just att använda kulventiler som bygger mer än en vanlig halvkoppling. En annan är t.ex. Vatettes "lången". I detta fallet är troligen 12x10, med RSK 1947003, lämplig.
Jag var inne på samma spår i tankegången.

Men mellanrummet ser för långt ut rent visuellt för lången.
Jag tror lösningen är rak koppling 12mm (alternativt kulventil) - 12 dubbelmutter - lången 12x10

Då behövs inga rör eller liknaden, bara plug and play.
Och man behöver kapa bort berfintliga kopplingsdelar nertill.

Värt att notera är att den befintliga installationen är utförd med stödhylsa på kopparrören.
Så gör likadant!
Stödhylsa 12x1 & stödhylsa i blandarrören 10x0,8.

tommib
Jag var inne på att böja upp rören bara, om det visuella nu inte var så viktigt. Håller med om att det ser för långt ut när man kapar bort gamla klämringarna.

Det blir rätt dyrt med 2x kulventil, 2x dubbelmutter och 2x lången men det är absolut enklast.

Jag fattar inte riktigt varför det är stödhylsa i rören, är det inte vanliga hårda kopparrör?

F.D ägare var en gubbe av ett eget slag, pension i 40 års åldern och levde på att göra allt själv. Man kan inte förvänta sig att något I detta hus är by the book.

Återkommer om det står något på kopplingarna när jag kommer hem om någon dag! 🙂

Vill också säga tack till alla som engagerar sig, det är roligt att se!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.