Hej!

Sommarstuga i skärgården där vi väljer mellan förbränningstoa eller vattentoa med sluten tank. Om vi skulle ha en sluten tank så kommer den p.g.a. "geografin" att behöva placeras lovart om stuga & uteplats/altan, med tanke på den absolut dominerande vindriktningen. På läsidan av huset tänker vi oss en uteplats, och bortanför uteplatsen är det en slänt uppåt som ganska snabbt når upp i nivå med taknocken.

Det jag oroar mig för är risken för odör från en lösning med sluten tank.

Avloppscenter säger att man brukar se till att det är undertryck i tanken, genom att dra upp en avluftning på husets tak och sätta en utsugsfläkt där (el- eller vinddriven, jag tror vi skulle köra eldriven). Om vi gör det tänker jag att det är risk att lukten "yr" ner mot uteplatsen på läsidan/baksidan.

Utan avluftning uppe på hustaket riskerar vi istället att en avluftning på själva tanken sprider odör som blåser upp mot huset.

Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Det finns uppenbarligen odörfilter. Hur bra funkar de? Hur mycket luft slipper igenom? Och hur är det med livslängd, underhåll... både i arbetstid och kostnad...?

Vi brukar lämna huset ouppvärmt och utan el under vintern, men det kan vi ju ändra på.

Vi har ett fritidshus sedan ett par år med tank direkt vid huset på baksidan avluftningsröret går upp precis över takets kant, utanpåliggande rör.

Ingen fläkt alls. Känner ingen odör.

Nu kommer vi att kommunalt VA i närtid.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Vad gäller uppvärmning så håller vi huset på underhållsvärdet över vintern. I vintras blev det elavbrott efter en storm, jag fick åka ut och hälla glykol i alla vattenlås.

Någon mer som kan kommentera upplevelsen med sluten tank?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.