395 860 läst · 5 374 svar
396k läst
5,4k svar
Odlingshörnan..
ÄNTLIGEN så slog första blomman ut.. det har varit flera knoppar nu ett tag - och idag hände det vår chili FILIUS BLUE (såddes i feb) slog ut sin första.. mycket vackra.. blomma 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
En av få saker man kan göra i lagom takt och som man får passa på att göra medan man tycker det är kul!Hemmakatten skrev:
Problemet kommer sen när allt ska skötas om, när de är lite större.. just nu när allt är smått är det "enkelt"
Men men, hoppas det ger "skörd för mödan" i slutänden
(Hade tänkt protestera mot handelsträdgård.. men vet inte om jag kan.. Haha.. fick lite frömani där ett tag)

Logga in
Skapa konto
Nu är det dags att omskola några småttingchilisar igen, de jag satte sist.. (8 februari tror jag).

Logga in
Skapa konto
Det gick bra, satte ner vissa en bit när jag ändå höll på..
Körde samma jordblandning denna gång (eftersom det verkar ha funkat så bra på det andra gänget). Hasselfors ekojord + neem cake + perlite
RABARBER "Victoria"
Det var också dags att plantera om rabarbern jag sått inne..
De var sådda två och två innan, nu fick de en lite större kruka och plantrades en och en istället..
-
Ska kanske påpeka att det är ett experiment också..
De är planterade på tre olika sätt, alltså med olika jordblandningar..
Så nu ska vi se om det blir någon skillnad i tillväxt eller om någon dör!
(enligt påsen ska man inte förgro dem inne heller, så det är väl ett experiment det med haha)

Logga in
Skapa konto
Det var också dags att plantera om rabarbern jag sått inne..

Logga in
Skapa konto
De var sådda två och två innan, nu fick de en lite större kruka och plantrades en och en istället..
-
Ska kanske påpeka att det är ett experiment också..
De är planterade på tre olika sätt, alltså med olika jordblandningar..
Så nu ska vi se om det blir någon skillnad i tillväxt eller om någon dör!
(enligt påsen ska man inte förgro dem inne heller, så det är väl ett experiment det med haha)
Lite variabelt med grobarheten här.
Tigerella 12/12.
Pendulina red 10/12.
Black russian 11/12.
Tiny Tim 5/12.
Paprika 4/12.
Aubergine 7/7.
Gula busktomater och Zebrino hade hög grobarhet, men jag räknade inte fröna så noga. Sammantaget kommer dessa plantor så småningom att ta alldeles för mycket plats går i alla fall att slå fast.
Tigerella 12/12.
Pendulina red 10/12.
Black russian 11/12.
Tiny Tim 5/12.
Paprika 4/12.
Aubergine 7/7.
Gula busktomater och Zebrino hade hög grobarhet, men jag räknade inte fröna så noga. Sammantaget kommer dessa plantor så småningom att ta alldeles för mycket plats går i alla fall att slå fast.

Logga in
Skapa konto
Så du har 72 om de tar sig?Dheri skrev:
..nu slog du min tomatodling..
Jag har tidigare (första gänget) sått "Tumbling Tom Yellow" (min nya favorit, en ampeltomat, levererade som attans förra året långt in på hösten..) men inget av de tre fröna jag hade kvar tog sig i år
Grymt besviken - och dessutom hade inget av fröställena jag besökt på sistone.. någon fröpåse med dem!
Men nu hittade jag ett litet odlingskit på Granngården.. som råkade innehålla just den - så den köpte jag direkt, även om den eg är onödigt dyr
Kitet innehåller 6 plantor (3 "tumbling tom yellow" och tre "gartenperle")
Nu är de blötlagda och jag hoppas verkligen att någon av dem tar sig ..
Grymt besviken - och dessutom hade inget av fröställena jag besökt på sistone.. någon fröpåse med dem!
Men nu hittade jag ett litet odlingskit på Granngården.. som råkade innehålla just den - så den köpte jag direkt, även om den eg är onödigt dyr

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Kitet innehåller 6 plantor (3 "tumbling tom yellow" och tre "gartenperle")
Nu är de blötlagda och jag hoppas verkligen att någon av dem tar sig ..
Nja, om alla tar sig nyper jag nog av hälften och kommer ha 43 inklusive de lågväxande jag satte för ca två veckor sedan. Men det är en tydlig ökning från förra året då jag hade 30 plantor.Snigla skrev:
Med tanke på att det gav en ganska lagom skörd förra året kanske jag ger bort några plantor till bättre behövande. Men man kan ju alltid sätta ner tjuvar, så det visar sig hur många plantor det bli i slutändan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 411 inlägg
En annan har köpt 19 murarbaljor. Nu ska jag bara ha en gerkap och lite mer panel så blir det en massa odlingslådor till växthuset.
fyrkantiga modellen?13th Marine skrev:
Såg stora sådana på dollarstore när vi var där sist.. mucho prisvärda för sin strlk. Dock hade vi redan handlat en del krukor.. så vi får avvakta och bestämma oss för hur mycket plantor vi ska spara och förvara själva