Tack för tipset om miniväxthus, passade perfekt då tetrorna vi sått i hittils tog slut igår :) Löjligt billigt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
ÄNTLIGEN så slog första blomman ut.. det har varit flera knoppar nu ett tag - och idag hände det vår chili FILIUS BLUE (såddes i feb) slog ut sin första.. mycket vackra.. blomma :love:(y)

Första lilafärgade blomman på en Filius Blue chiliväxt som blommar inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första blomman av chili 'Filius Blue' utslagen med lila kronblad och gröna blad mot svart bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Miss_Spyro och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Beundrar dig snigla för att du är så energisk och sätter och sår så mycket. :)
Önskar jag hade den orken. Du har snart värsta handelsträdgård...

PS. Beundrar även Pagno som är lika energisk.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Beundrar dig snigla för att du är så energisk och sätter och sår så mycket. :)
Önskar jag hade den orken. Du har snart värsta handelsträdgård...

PS. Beundrar även Pagno som är lika energisk.
En av få saker man kan göra i lagom takt och som man får passa på att göra medan man tycker det är kul!

Problemet kommer sen när allt ska skötas om, när de är lite större.. just nu när allt är smått är det "enkelt" ;) men nu ska jag till att omplantera lite igen..betyder att alt tar mer plats (mer jord, mer belysningar..) då börjar det ta över huset haha

Men men, hoppas det ger "skörd för mödan" i slutänden :)

(Hade tänkt protestera mot handelsträdgård.. men vet inte om jag kan.. Haha.. fick lite frömani där ett tag)

Tycker det är kul att jag har tomater i matsalen.. och tydligen många klungor av blomster.. :love: ni får stå ut med en bild till..

Tomatplantor med omogna tomater och blommor i en matsal, med texten "Gardeners Delight" och datumangivelser.
Skapa konto

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Chilifrön som omskolats i krukor med jordblandning på ett bord med trädgårdsutrustning.
Skapa konto

Nu är det dags att omskola några småttingchilisar igen, de jag satte sist.. (8 februari tror jag).

Gröna krukor med små chiliplantor och märkesetiketter i jordblandning, redo för omskolning.
Skapa konto

Det gick bra, satte ner vissa en bit när jag ändå höll på..

Körde samma jordblandning denna gång (eftersom det verkar ha funkat så bra på det andra gänget). Hasselfors ekojord + neem cake + perlite :cool:(y)

RABARBER "Victoria"

Unga rabarberplantor 'Victoria' som nyplanterats individuellt i en kruka, som en del av ett jordblandningsexperiment.
Skapa konto

Det var också dags att plantera om rabarbern jag sått inne..

Rabarberplantor 'Victoria' i omplanteringsexperiment med olika jordblandningar, etiketterade i lila krukor.
Skapa konto

De var sådda två och två innan, nu fick de en lite större kruka och plantrades en och en istället..

-

Ska kanske påpeka att det är ett experiment också..
De är planterade på tre olika sätt, alltså med olika jordblandningar..

Så nu ska vi se om det blir någon skillnad i tillväxt eller om någon dör!

(enligt påsen ska man inte förgro dem inne heller, så det är väl ett experiment det med haha)

Mutter, lite trögt får jag medge att det går för mina ampeljordgubbar "Loran F1"

Plantskola med några små spirande ampeljordgubbar 'Loran F1' i en odlingsbricka.
Skapa konto

Grobarheten är inte lysande just nu.. men det finns fortfarande chans att några fler tittar upp!

Lite variabelt med grobarheten här.
Tigerella 12/12.
Pendulina red 10/12.
Black russian 11/12.
Tiny Tim 5/12.
Paprika 4/12.
Aubergine 7/7.
Gula busktomater och Zebrino hade hög grobarhet, men jag räknade inte fröna så noga. Sammantaget kommer dessa plantor så småningom att ta alldeles för mycket plats går i alla fall att slå fast.
Plantfrön i krukor med etiketter som anger sort och grobarhetsstatistik, placerade på ett fönsterbräde inomhus.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Så där ja, nu har jag fått ner tomatfrön till 36 plantor. Satte två frön i varje så förhoppningsvis slipper jag tomma krukor.

Fyra av åtta sorter vet jag namnet på, de andra vet jag ger goda tomater.
Två brickor med jordfyllda plantkrukor och etiketter för olika tomatfrösorter på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Så där ja, nu har jag fått ner tomatfrön till 36 plantor. Satte två frön i varje så förhoppningsvis slipper jag tomma krukor.

Fyra av åtta sorter vet jag namnet på, de andra vet jag ger goda tomater.
[bild]
Så du har 72 om de tar sig?
..nu slog du min tomatodling..;) och jag tyckte jag sått många! :cool:

Jag har tidigare (första gänget) sått "Tumbling Tom Yellow" (min nya favorit, en ampeltomat, levererade som attans förra året långt in på hösten..) men inget av de tre fröna jag hade kvar tog sig i år :(

Grymt besviken - och dessutom hade inget av fröställena jag besökt på sistone.. någon fröpåse med dem!

Men nu hittade jag ett litet odlingskit på Granngården.. som råkade innehålla just den - så den köpte jag direkt, även om den eg är onödigt dyr :)

Odlingskit för ampeltomater "Tumbling Tom Yellow" och "Gartenperle" på ett bord med jordtabletter synliga.
Skapa konto

Odlingskit med blötlagda jordkakor för ampeltomater, "Tumbling Tom Yellow" och "Gartenperle", samt instruktioner.
Skapa konto

Kitet innehåller 6 plantor (3 "tumbling tom yellow" och tre "gartenperle")

Nu är de blötlagda och jag hoppas verkligen att någon av dem tar sig ..

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så du har 72 om de tar sig?
..nu slog du min tomatodling..;) och jag tyckte jag sått många! :cool:
Nja, om alla tar sig nyper jag nog av hälften och kommer ha 43 inklusive de lågväxande jag satte för ca två veckor sedan. Men det är en tydlig ökning från förra året då jag hade 30 plantor.
Med tanke på att det gav en ganska lagom skörd förra året kanske jag ger bort några plantor till bättre behövande. Men man kan ju alltid sätta ner tjuvar, så det visar sig hur många plantor det bli i slutändan.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
En annan har köpt 19 murarbaljor. Nu ska jag bara ha en gerkap och lite mer panel så blir det en massa odlingslådor till växthuset.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan har köpt 19 murarbaljor. Nu ska jag bara ha en gerkap och lite mer panel så blir det en massa odlingslådor till växthuset.
fyrkantiga modellen?

Såg stora sådana på dollarstore när vi var där sist.. mucho prisvärda för sin strlk. Dock hade vi redan handlat en del krukor.. så vi får avvakta och bestämma oss för hur mycket plantor vi ska spara och förvara själva :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.