421 869 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Gjorde några nya etiketter igår.. då vi gjorde lite hetsås i helgen 
Har inte testat att göra denna innan, men lät spännande! Har för mig att jag såg receptet i hmm Buffe .. eller vad den heter. Icas lilla recepttidning som man får ibland (receptet hette: Hotsauce med passionsfrukt och habanero) 👍
Nu blev det inte helt enligt receptet då vi saknade lite frukt.. så det blev lite mindre passionsfrukt än det skulle ha varit. MEN maken säger att smakmässigt var det nog en av de bästa vi gjort.. fruktig med bekväm efterhetta.
(själv har jag inte testat än)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har inte testat att göra denna innan, men lät spännande! Har för mig att jag såg receptet i hmm Buffe .. eller vad den heter. Icas lilla recepttidning som man får ibland (receptet hette: Hotsauce med passionsfrukt och habanero) 👍
Nu blev det inte helt enligt receptet då vi saknade lite frukt.. så det blev lite mindre passionsfrukt än det skulle ha varit. MEN maken säger att smakmässigt var det nog en av de bästa vi gjort.. fruktig med bekväm efterhetta.
(själv har jag inte testat än)
Snigla har fått "mjölk" av "mjölktomten".. 😳😉👍
TACKAR 🌻🌸
Fyndig (och praktisk) paketering
Nu kan jag ploppa ner lite vitlök i odlingskragen!
Weeiiii... det är ett par år sedan sist.. (har inte odlat vitlök på ett par år / sedan vi rev de gamla odlingskragarna)
TACKAR 🌻🌸
Logga in
Skapa konto
Fyndig (och praktisk) paketering
Nu kan jag ploppa ner lite vitlök i odlingskragen!
Weeiiii... det är ett par år sedan sist.. (har inte odlat vitlök på ett par år / sedan vi rev de gamla odlingskragarna)
Redigerat:
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Det är så kul att odla vitlök tycker jag. Lätt att bli självförsörjande på eftersom den är lätt att lagra, man kan använda skörden till utsäde och det inte går åt så mycket på ett år (iaf jämfört med potatis tex 🙂).Snigla skrev:
Första åren lyckades vi super med vår vitlök här.. stora fina.. sen gick det utför! Nått år var väldigt torrt och svårt med vattningen (det kan man ju inte göra så mycket åt, på det viset är vissa odlingsår mindre bra).. men sen de andra åren så tror jag vi haft ett "gödslingproblem".. vi tycker vi gödslat tillräckligt, men tror de är lite mer energikrävande än vi tror/trott.. (vi har fått vitlökar, men de har varit väldigt små)Mathildatiger skrev:
Potatis tar lite mer plats för att lagra iaf..
Men vitlök är helt klart en bra (nyttig) sak att odla om man har lite plats
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag har inte köpt vitlök på 2 år så visste inte att den blivit dyr. Ännu roligare att odla då ju. 😀Snigla skrev:
Första åren lyckades vi super med vår vitlök här.. stora fina.. sen gick det utför! Nått år var väldigt torrt och svårt med vattningen (det kan man ju inte göra så mycket åt, på det viset är vissa odlingsår mindre bra).. men sen de andra åren så tror jag vi haft ett "gödslingproblem".. vi tycker vi gödslat tillräckligt, men tror de är lite mer energikrävande än vi tror/trott.. (vi har fått vitlökar, men de har varit väldigt små)
Potatis tar lite mer plats för att lagra iaf..Här äts det mycket vitlök om det finns vitlök.. men den har varit väldigt dyr i butikerna senaste hm 2 åren kanske.. då blir det inte att man använder den lika "slösaktigt" (annars kastar jag i vitlöksklyftor i ugnen .. till det mesta hehe)
Men vitlök är helt klart en bra (nyttig) sak att odla om man har lite plats![]()
Jag brukar gödsla med benmjöl när jag sätter vitlöken och med täckodling hela året. Utöver det lite höns eller kogödsel. Tricket tycker jag är att gödsla i tid, gärna tidigt på våren och som sagt då jag sätter vitlöken på hösten. Annars tycker jag inte gödslingen får effekt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 377 inlägg
Jag har inte köpt vitlök på 8år eller så 😅
Jo precis, får man rutin på att hålla jorden ordentligt uppgödslad så blir de nog bra! Vi har nog tillsatt för lite.. därför det gick bra i början.. när jorden var maxad.. och ny (vi odlar ju på höjd i kragar).. sen har nog vi tillsatt för lite var år.. så det har successivt blivit sämre oxåch sämre!Mathildatiger skrev:
Jag har inte köpt vitlök på 2 år så visste inte att den blivit dyr. Ännu roligare att odla då ju. 😀
Jag brukar gödsla med benmjöl när jag sätter vitlöken och med täckodling hela året. Utöver det lite höns eller kogödsel. Tricket tycker jag är att gödsla i tid, gärna tidigt på våren och som sagt då jag sätter vitlöken på hösten. Annars tycker jag inte gödslingen får effekt.
Nu ska vi försöka korrigera det.. 👍
Klicka här för att svara