S
kashieda kashieda skrev:
Ett tips Àr att anvÀnda gamla toarullar till majsen, dÄ kan man slippa trassla sönder rötterna nÀr det Àr dags för utplantering.
200 toarullar đŸ«Ł
Testade första Äret att plantera i sÄna dÀr komposterbara pappkrukor men jag tyckte de löste upp sig och gick sönder.

Brukar sÄ i pluggbox och sen plantera om i sÄna mjuka smÄkrukor (ca7 cm) och stÀlla i vÀxthuset. Nu blev det Àven ett par pluggbrÀtten.

Hittade en bild frÄn 27 maj 2023.
Planterade vÀxter i plastlÄdor och pluggbrÀtten utomhus, omgivna av trÀplankor, en tunna och en stege, den 27 maj 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Planteringstiden nÀrmar sig och jag boar in mig pÄ min nya planteringsplats.. (picknickbÀnken som stÀllts med strÄlande utsikt hehe) :p

Planteringsplats med picknickbÀnk, krukor, planteringsjord och en blÄ soptunna, med utsikt över gröna fÀlt och trÀd.
Skapa konto

Började lite smĂ„tt igĂ„r.. planterade 8 smĂ„tomater (dvs inte högvĂ€xande) o 4 krukor (2 i varje) 👍 blev ocksĂ„ en "hink" med 2 st i.. (alla Ă€r "sjĂ€lvbevattnande" modeller). FĂ„r se om jag fortsĂ€tter att fylla de sista 4 krukorna idag.. har iaf letat reda pĂ„ 8 smĂ„tomater till.. (hade tvĂ„ "set" med 4 krukor pĂ„ bevattningsstĂ€ll som jag tyckte var perfekt till mina smĂ„tomater som stĂ„r pĂ„ "friland" hĂ€ruppe pĂ„ innergĂ„rden oftast).

TvÄ smÄtomatplantor i en sjÀlvbevattnande hink, omgivna av grönska och himmel, med textdekoration som beskriver plantering.
Skapa konto

De stora fÄr enskilda större krukor och förpassas sen ner till vÀxthuset.. men det bör iaf snabbstÀdas lite först (tomte det nyligen pÄ de gamla plantorna sedan förra Äret..)

Ska skölja ur alla gamla krukor ocksÄ..
..och köpa mer jord..

Tur det Àr lite valborgshelg och det vankas finvÀder! :D

NÄgra "familljekrukor" med palettisar har planterats om ocksÄ !

Vita krukor med dekorativa bladverksvÀxter pÄ en svartvit rutig duk framför en grönskande utsikt.
Skapa konto

(familjekrukor innebÀr att jag planterat 3-4 sorters olika sticklingar i samma kruka.. som man sen kan dela om man vill.. men det har visat sig som sÄ att vÄra gÀster hamstrar sticklingar varje Är hÀr.. och nu blir de lÀttare för dem att frakta hem och de Àr "stabila".. plus flera sorter pÄ en gÄng..)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
RABARBERTAJM!

RabarbervĂ€xt i odlingslĂ„da med frodiga gröna blad och röda stjĂ€lkar, texten "Även hĂ€r vĂ€xer det pĂ„!" och en tumme upp-emoji syns ovanför.
Skapa konto

NÀrbild av nyplockade rabarberstjÀlkar i starkt solljus, hÄllna i en hand, med tvÄ röda hjÀrtan och texten "Skördad rabarber!".
Skapa konto

Rabarberplanta med stora gröna blad i en odlingslÄda, solbelyst och frodig.
Skapa konto

Den tredje lĂ„dan fick jag inte med pĂ„ bild denna gĂ„ng, men den Ă€r lika ”pigg och glad”.. 😳😍

Vet inte om vi har haft sÄ mycket rabarber, sÄ stora.. sÄhÀr tidigt innan ?

Syntes inte pĂ„ plantan som jag skördat av.. att jag tagit nĂ„got ens.. 😳

Hur ser era rabarber ut nu? 🌾

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
VÄra har vaknat men det Àr nog nÄgon vecka kvar till skörd.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
SÀtter om nÄgra tomater och förundras över skillnaden i bladfÀrg pÄ de olika sorterna.
Är vĂ€ldigt förtjust i den ljust gröna fĂ€rgen pĂ„ Tigrette Cherry, den Ă€r sĂ„ dĂ€r skir och fin, sĂ„ som bladen Ă€r pĂ„ vĂ€xter pĂ„ vĂ„ren nĂ€r det Ă€r som vackrast đŸŒ±
Ljust gröna tomatplantor av sorten Tigrette Cherry med skira blad pÄ ett trÀbord.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur ser era rabarber ut nu? 🌾
Mina rabarber efter att jag plockat till Ärets första paj.
Rabarber i en odlingslÄda i grön trÀdgÄrdsmiljö, med en röd sort lÀngst fram efter skörd för en paj.
Skapa konto

Den lÀngst fram Àr en röd sort som brukar vara lite senare.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
SÀtter om nÄgra tomater och förundras över skillnaden i bladfÀrg pÄ de olika sorterna.
Är vĂ€ldigt förtjust i den ljust gröna fĂ€rgen pĂ„ Tigrette Cherry, den Ă€r sĂ„ dĂ€r skir och fin, sĂ„ som bladen Ă€r pĂ„ vĂ€xter pĂ„ vĂ„ren nĂ€r det Ă€r som vackrast đŸŒ±
[bild]
Har odlat en gul variant o en röd..bÀgge hade sÄdÀr ljusgröna blad.. jÀttelÀckert! KÀndes lite exotiskt hehe (för det var lite ovanligt).

Snigla Snigla skrev:
Har odlat en gul variant o en röd..bÀgge hade sÄdÀr ljusgröna blad.. jÀttelÀckert! KÀndes lite exotiskt hehe (för det var lite ovanligt).
Hoppas tomaterna Ă€r goda ocksĂ„, annars fĂ„r de duga som ögonfröjd.đŸ€©

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Tomaterna och rotsellerin flyttade jag ut i vÀxthuset för 1-2 veckor sen. DÀr Àr det rÀtt trÄngt pÄ golvet under duken.
I bursprĂ„ket i vardagsrummet Ă€r det rĂ€tt trĂ„ngt nu. 😬

• VĂ€xter i krukor pĂ„ hyllor och bord vid tre fönster, med vĂ€xtlampor ovanför. Olika plantor och örtvĂ€xter i ett trĂ„ngt utrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
FrĂ„ga till alla er som sĂ„r gul och röd lök. Hur ser plantorna ut nĂ€r ni sĂ€tter ut dem? Är de strĂ„n eller som smĂ„ lökar?

Jag tÀnkte odla lök frÄn frö nÀsta Är. Jag har inte sÄ stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I Är testade jag en perenn salladslök men det var vÀldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. SÄ nu undrar jag om det Àr lika pilligt med "vanlig" lök?

Jiji Jiji skrev:
FrĂ„ga till alla er som sĂ„r gul och röd lök. Hur ser plantorna ut nĂ€r ni sĂ€tter ut dem? Är de strĂ„n eller som smĂ„ lökar?

Jag tÀnkte odla lök frÄn frö nÀsta Är. Jag har inte sÄ stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I Är testade jag en perenn salladslök men det var vÀldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. SÄ nu undrar jag om det Àr lika pilligt med "vanlig" lök?
Som strÄn, med en pyttelök lÀngst ner.

SÄr dem i pluggbrÀtte och sÀtter ut hela pluggen.

Men jag har nog mycket kvar att lÀra.
Det mesta jag sÄr blir för smÄtt och dÀrmed sÀttlök till nÀsta Är.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som strÄn, med en pyttelök lÀngst ner.

SÄr dem i pluggbrÀtte och sÀtter ut hela pluggen.

Men jag har nog mycket kvar att lÀra.
Det mesta jag sÄr blir för smÄtt och dÀrmed sÀttlök till nÀsta Är.
PluggbrÀtte Àr en annan sak som jag inte har sÄ stor erfarenhet av i min personliga odling. Jag har för lÀnge sedan odlat i storproduktion och dÄ var det pluggbrÀtte som gÀllde men det var i en kontrollerad miljö dÀr det gick att vattna med slang vÀldigt ymnigt. Jag har fÄtt för mig att pluggbrÀtten torkar ut vÀldigt snabbt. StÀmmer det?

Jiji Jiji skrev:
PluggbrÀtte Àr en annan sak som jag inte har sÄ stor erfarenhet av i min personliga odling. Jag har för lÀnge sedan odlat i storproduktion och dÄ var det pluggbrÀtte som gÀllde men det var i en kontrollerad miljö dÀr det gick att vattna med slang vÀldigt ymnigt. Jag har fÄtt för mig att pluggbrÀtten torkar ut vÀldigt snabbt. StÀmmer det?
Vi kör Nelsons pluggbox, den gÄr att vattna underifrÄn.
Detta körs parallellt med paprika och tomatuppdrivning, sÄ vi hÄller koll typ varannan dag.

SĂ€llan pluggboxen torkat ut.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi kör Nelsons pluggbox, den gÄr att vattna underifrÄn.
Detta körs parallellt med paprika och tomatuppdrivning, sÄ vi hÄller koll typ varannan dag.

SĂ€llan pluggboxen torkat ut.
Är det hĂ„rda pluggbrĂ€tten eller lite mjukare?
Jag har lite problem med mina hÀnder och Àr rÀtt fumlig nu för tiden. Jag Àr lite osÀker pÄ om jag skulle lyckas fÄ ut plantorna ur ett pluggbrÀtte eller om jag bara skulle hÀlla ut allt i en enda röra.

Jag odlar i trÄg nu och petar upp plantor med en liten fickkniv. Det funkar bra men var lite vÀl pilligt med salladslöken. (Tror iofs att det lite berodde pÄ min i Är nÄgot för kompakta jordblandning ocksÄ.)

Idealet skulle vara nÄgot gummiartar material för pluggbrÀtten. Finns det?

Jiji Jiji skrev:
Är det hĂ„rda pluggbrĂ€tten eller lite mjukare?
Jag har lite problem med mina hÀnder och Àr rÀtt fumlig nu för tiden. Jag Àr lite osÀker pÄ om jag skulle lyckas fÄ ut plantorna ur ett pluggbrÀtte eller om jag bara skulle hÀlla ut allt i en enda röra.

Jag odlar i trÄg nu och petar upp plantor med en liten fickkniv. Det funkar bra men var lite vÀl pilligt med salladslöken. (Tror iofs att det lite berodde pÄ min i Är nÄgot för kompakta jordblandning ocksÄ.)

Idealet skulle vara nÄgot gummiartar material för pluggbrÀtten. Finns det?
HÄrda, de har en funktion att hjÀlpa till att lossa pluggarna.
Pluggbox med plastbehÄllare för att lossa pluggar.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.