373 503 läst · 5 278 svar
374k läst
5,3k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 952 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 952 inlägg
De "vanliga" CHILISARNA har nu börjat titta upp..
Så det ser ut som vi kommer få även några sådana i år
.. och ROCOTOSARNA har fått lite ny jord runt fötterna!
De tar sig riktigt fint! (de har nu flyttat ur kuvösen)
Ska nu börja fundera på vilka tomater som ska sås.. och blommor.. har ju inte gjort någon plan än för årets sådder..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Ska nu börja fundera på vilka tomater som ska sås.. och blommor.. har ju inte gjort någon plan än för årets sådder..

Logga in
Skapa konto
Kom igång sent med chilin i år men nu är den på gång.
Enbart eget frö. Förra året la jag in några burkar chili i 6%-ig ättikslag med lite salt och någon vitlöksklyfta. Det blev jättebra och precis så som jag ville ha det. Har ju letat recept men inte hittat något så jag gjorde ett test. Ska göra väldigt många fler burkar i år.
Dessutom odlar jag en sort som ger små, saftiga och runda frukter. Dessa är perfekta att lägga i vitlökspressen för att göra chilimajonnäs. Det går utmärkt att frysa hela och sedan tina snabbt i lite vatten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 952 inlägg
Jag kan rekommendera en gul körsbärstomat vid namn Yellow mini, mycket söt och god. Jag har haft den i ett antal år och den ger riklig skörd. 😀Snigla skrev:
De "vanliga" CHILISARNA har nu börjat titta upp..
[bild]
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 952 inlägg
Du har kanske blygare vitlök 😉13th Marine skrev:
Det är nog en tidig sort tror jag. Det är eget utsäde och jag vet inte längre vad sorterna heter. I mitten har jag en sort till och den är bara uppe med någon liten pigg här och där.
Sedan brukar vitlöken kommit rätt långt vid den här tiden i den här trädgården (men inte riktigt så här långt). Det är upphöjda bäddar och väldigt skyddat.

Logga in
Skapa konto
Mangold och spenat växer rätt bra också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 952 inlägg
Ja mitt är väl lite mer vindpinat.Jiji skrev:
Du har kanske blygare vitlök 😉
Det är nog en tidig sort tror jag. Det är eget utsäde och jag vet inte längre vad sorterna heter. I mitten har jag en sort till och den är bara uppe med någon liten pigg här och där.
Sedan brukar vitlöken kommit rätt långt vid den här tiden i den här trädgården (men inte riktigt så här långt). Det är upphöjda bäddar och väldigt skyddat.
[bild]
Mangold och spenat växer rätt bra också.
Min vitlök är också egen, köpte fyra sorter en gång i tiden, men nu vet jag inte vilken det är som är kvar.
Borde så lite spenat nu när du säger det 😊
Det där kallar vi att 'pincera', osäker på stavning. Uttalas [Pinn-sera].Dalbotant skrev:
Görs med fördel på basilika också. Vi får alltid enorma plantor på det viset.
Ska testa på tomaterna i år!
Jag har länge förundrats över den stora chilikunskapen här så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå varför en del av mina chiliplantor drabbats av svarta prickar på bladen.
Den har växtbelysning på ca 12 timmar per dag och står soligt samt vattnas så snart toppen av jorden blivit torr. Just denna är en Trinidad scorpion men även alien reaper drops orange ser likadan ut. (Och tidigare år hot lemon)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Den har växtbelysning på ca 12 timmar per dag och står soligt samt vattnas så snart toppen av jorden blivit torr. Just denna är en Trinidad scorpion men även alien reaper drops orange ser likadan ut. (Och tidigare år hot lemon)
Husägare
· Uppsala
· 558 inlägg
Kan det vara trips? En sorts ohyra. Prickarna är i så fall tripsens avföring.A Anders243 skrev:Jag har länge förundrats över den stora chilikunskapen här så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå varför en del av mina chiliplantor drabbats av svarta prickar på bladen.
[bild]
[bild]
Jag har haft problem med trips på just chili som återkommit år efter år.
Nu har jag kollat noggrannt. Tyvärr är de svarta fläckarna genomgående på bladet. Om det nu skulle vara t.ex. mögel så förstår jag inte hur det kan växa då det är luftigt och god cirkulation runt bladen.
Har du sett nåt som rör sig under bladen? Tripsen är väldigt små, som ett litet streck, nån mm långa. Kolla med förstoringsglas kanske?A Anders243 skrev:
Tvätta/spraya bladen med såplösning med lite t-sprit i. ( 9 dl vatten, 1 dl såpa och 1/2 dl rödsprit) Spraya inte på ev frukter, bättre då att tvätta bladen emed doppad bomullstuss
Denna blandning funkar också mkt bra mot bladlöss och vita flygare även utomhus