Just det... Så ska man göra nu...

Sättpotatisen tror det är vår iaf 🙄

• Äggkartonger staplade i kylskåp för att förvara sättpotatis inför våren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Nu är vi igång!

Odlingstillbehör och såbrätten på diskbänk, med fröpaket för paprika och purjolök i kök.
Skapa konto

Paprikan i blöt och purjo samt lite plock sallad sått.

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
De "vanliga" CHILISARNA har nu börjat titta upp.. :)
Så det ser ut som vi kommer få även några sådana i år :D

Små plantor av olika chiliväxter i förkultivering, märkta med färgade etiketter i en såbricka.
Skapa konto

.. och ROCOTOSARNA har fått lite ny jord runt fötterna!
De tar sig riktigt fint! (de har nu flyttat ur kuvösen)

Små chiliplantor i svarta plastkrukor på ett bord, upplysta under en växtlampa. Etiketter markerar olika sorter av chilis och rocotos.
Skapa konto

Ska nu börja fundera på vilka tomater som ska sås.. och blommor.. har ju inte gjort någon plan än för årets sådder..

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Små chiliplantor växer i en grön plastlåda fylld med jord, omgivna av etiketter.
Skapa konto

Kom igång sent med chilin i år men nu är den på gång.

Enbart eget frö. Förra året la jag in några burkar chili i 6%-ig ättikslag med lite salt och någon vitlöksklyfta. Det blev jättebra och precis så som jag ville ha det. Har ju letat recept men inte hittat något så jag gjorde ett test. Ska göra väldigt många fler burkar i år.

Dessutom odlar jag en sort som ger små, saftiga och runda frukter. Dessa är perfekta att lägga i vitlökspressen för att göra chilimajonnäs. Det går utmärkt att frysa hela och sedan tina snabbt i lite vatten.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Här tycker vitlöken det är vår!
Kan bero på att vi inte haft mer än ett par dagar under nollan, och det var i december 🙄

• Vitlöksknopp som växer ur jorden bredvid rostig järnstång och döda löv, tidig vår.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vitlöksplantor som växer i en trädgårdsbädd, med bakgrund av kompost och staket, fotograferade i sydvästra Skåne på våren.
Skapa konto

Så här mycket vår tycker vitlöken att det är i sydvästra Skåne.

• Wow
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
De "vanliga" CHILISARNA har nu börjat titta upp.. :)
Så det ser ut som vi kommer få även några sådana i år :D

[bild]

.. och ROCOTOSARNA har fått lite ny jord runt fötterna!
De tar sig riktigt fint! (de har nu flyttat ur kuvösen)

[bild]

Ska nu börja fundera på vilka tomater som ska sås.. och blommor.. har ju inte gjort någon plan än för årets sådder..
Jag kan rekommendera en gul körsbärstomat vid namn Yellow mini, mycket söt och god. Jag har haft den i ett antal år och den ger riklig skörd. 😀

Jiji Jiji skrev:
[bild]
Så här mycket vår tycker vitlöken att det är i sydvästra Skåne.
Men! Jag är också i SV Skåne 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Men! Jag är också i SV Skåne 🤔
Du har kanske blygare vitlök 😉

Det är nog en tidig sort tror jag. Det är eget utsäde och jag vet inte längre vad sorterna heter. I mitten har jag en sort till och den är bara uppe med någon liten pigg här och där.

Sedan brukar vitlöken kommit rätt långt vid den här tiden i den här trädgården (men inte riktigt så här långt). Det är upphöjda bäddar och väldigt skyddat.
Upphöjd bädd med växande mangold och spenat, omgiven av jord och små gröna plantor.
Skapa konto

Mangold och spenat växer rätt bra också.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du har kanske blygare vitlök 😉

Det är nog en tidig sort tror jag. Det är eget utsäde och jag vet inte längre vad sorterna heter. I mitten har jag en sort till och den är bara uppe med någon liten pigg här och där.

Sedan brukar vitlöken kommit rätt långt vid den här tiden i den här trädgården (men inte riktigt så här långt). Det är upphöjda bäddar och väldigt skyddat.
[bild]
Mangold och spenat växer rätt bra också.
Ja mitt är väl lite mer vindpinat.
Min vitlök är också egen, köpte fyra sorter en gång i tiden, men nu vet jag inte vilken det är som är kvar.

Borde så lite spenat nu när du säger det 😊

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Snigla - om du vill ha flera plantor av samma sort behöver du inte så massa frön. Halshugg plantorna istället.
Det där kallar vi att 'pincera', osäker på stavning. Uttalas [Pinn-sera].

Görs med fördel på basilika också. Vi får alltid enorma plantor på det viset.

Ska testa på tomaterna i år!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har länge förundrats över den stora chilikunskapen här så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå varför en del av mina chiliplantor drabbats av svarta prickar på bladen.

Chiliplanta med gröna blad och svarta prickar, planterad i en kruka mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

Närbild av ett chiliplantablad med svarta prickar på ytan.
Skapa konto

Den har växtbelysning på ca 12 timmar per dag och står soligt samt vattnas så snart toppen av jorden blivit torr. Just denna är en Trinidad scorpion men även alien reaper drops orange ser likadan ut. (Och tidigare år hot lemon)

A Anders243 skrev:
Jag har länge förundrats över den stora chilikunskapen här så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå varför en del av mina chiliplantor drabbats av svarta prickar på bladen.

[bild]
[bild]
Den har växtbelysning på ca 12 timmar per dag och står soligt samt vattnas så snart toppen av jorden blivit torr. Just denna är en Trinidad scorpion men även alien reaper drops orange ser likadan ut. (Och tidigare år hot lemon)
Kan det vara trips? En sorts ohyra. Prickarna är i så fall tripsens avföring.
Jag har haft problem med trips på just chili som återkommit år efter år.

Nu har jag kollat noggrannt. Tyvärr är de svarta fläckarna genomgående på bladet. Om det nu skulle vara t.ex. mögel så förstår jag inte hur det kan växa då det är luftigt och god cirkulation runt bladen.

K
A Anders243 skrev:
Nu har jag kollat noggrannt. Tyvärr är de svarta fläckarna genomgående på bladet. Om det nu skulle vara t.ex. mögel så förstår jag inte hur det kan växa då det är luftigt och god cirkulation runt bladen.
Har du sett nåt som rör sig under bladen? Tripsen är väldigt små, som ett litet streck, nån mm långa. Kolla med förstoringsglas kanske?
Tvätta/spraya bladen med såplösning med lite t-sprit i. ( 9 dl vatten, 1 dl såpa och 1/2 dl rödsprit) Spraya inte på ev frukter, bättre då att tvätta bladen emed doppad bomullstuss
Denna blandning funkar också mkt bra mot bladlöss och vita flygare även utomhus

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.