Byggahus.se
Nu har jag sått fyra sorters tomater till samt paprika. Tiny Tim, Pendulina red, Tigerella och Black russian. Den sistnämnda är min favorit. Jag anar redan att jag kommer att stöta på det sedvanliga problemet att det finns fler plantor än jag har plats att plantera.
IMG_7512.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åhå, spännande.. ska sätta Tigerella snart också :) Har du odlat den innan? Den ser väldigt läcker ut.. (jag har aldrig odlat den innan).

Tiny tim har jag satt redan (omplanterade igår), men det är första gången med den också.. :) sägs att de är tacksamma i skörd, för sin strlk

Plats är svåra saker.. för det finns så mycket kul man vill odla..

Mina tomatfröer (nä, aldrig haft såmånga sorter innan.. fick lite frömani där ett tag), vet inte om jag kan så av alla ... kommer bli svårt!

IMG_6462.JPG
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tigerella och Black russian är de två sorter som jag odlat längst. Jag har ofta fått någon mer sort varje år. Antingen för att jag köpt en fröpåse eller för att jag fått ett par plantor. Eller i fallet Zebrino att jag sådde frön från köpta tomater. Jag börjar fundera över klokheten i detta nu när jag sått 6 olika sorter.

Så här kan omogna Tigerella se ut.
IMG_9603.JPG
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Så snygga, goda? :)

Säger ju att det lätt blir mer och mer.. för det finns så mycket kul..

Ja de är goda. Inte riktigt lika fyllig smak som Black russian. Men De smakar mer än många av småtomaterna. I alla fall för mig. Jag har överlag lyckats bäst med de stora sorterna.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pendulina är min favorit, särskilt den gula varianten. Ger alltid bra skörd och väldigt goda. Tiny Tim smakar ingenting enligt mig :(

F faf skrev:
Pendulina är min favorit, särskilt den gula varianten. Ger alltid bra skörd och väldigt goda. Tiny Tim smakar ingenting enligt mig :(
Jag provar den i år TT alltså.. har hört vissa säga att den är jättegod och andra har varit lite svala i omdömet.. som vanligt tycker vi ju olika allihopa och förutsättningarna är olika (hur de växer/var.. Hur mycket smak de blir i slutänden)

Jag odlade Tumbling tom Yellow (ampel) förra året..de var de godaste små bollarna jag käkat på många år! Hann aldrig få in några, de åts som godis från krukorna hehe..

• Gilla
faf
  • Laddar…
Pendulina red brukar agera smågodis åt mig. Mest för att jag brukar ha dem så bekvämt till i ett par amplar utanför ytterdörren. Den gula småtomaten jag odlade förra året var dock ännu godare.

Jag har fått en trehjärtbladig tomatplanta i år också.
IMG_7515.JPG
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag anar redan att jag kommer att stöta på det sedvanliga problemet att det finns fler plantor än jag har plats att plantera.
Det är väl ändå det som gör livet värt att leva. ;)

Odlade Tiny Tim förra året, två plantor varav en stod inne i ett söderfönster och en i söder/väst-hörnet på tunnelväxthuset. Den som stod inne fick inte så många eller stora frukter, den som stod i växthuset fick massor med frukter men alla hamnade på sidan in mot plasten där jag inte kom åt dem så lätt utan att riva halva plantan... (Den blev oerhört kompakt ute, den inomhus blev ranglig.)
Smaken då? Jo, den som stod inne gav som sagt små och nästan hårda tomater som smakade lite grand, den som stod ute gav vattniga frukter som inte smakade nånting. Å andra sidan smakade inga tomater ute nånting förra året, var verkligen inget tomatår hos mig!

Chili, aubergine, paprika och purjolök har tittat upp här än så länge. Frösådderna brukar inte vara ett problem att härbärgera hos mig, det är efter typ andra omplanteringen och det blir både höjd och bredd att ta hänsyn till som det börjar bli... komplicerat... :oops:

• Gilla
Lorpar och 2 till
  • Laddar…
Kan vara som så att jag "råkat" så 39 tomater till idag.. :oops:

IMG_6500.JPG
Skapa konto

3 + 3 + 3 + 6 i denna..

IMG_6501.JPG
Skapa konto

3 + 3 + 3 + 3 i denna..

IMG_6502.JPG
Skapa konto

..och 3 + 3 + 3 + 3 här!

Börjar bli intressant detta, även om vi har planer.. så är fakta att vi har ett litet växthus på typ 4.5 m2 (och vi har sått xx chilis) .. och om nån vecka eller två ska jag så gurka också (bland annat). Hmm..

Det är ju uppenbart att jag inte är matematikern i hushållet iaf.. :p

• Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kan vara som så att jag "råkat" så 39 tomater till idag.. :oops:

[bild]
3 + 3 + 3 + 6 i denna..

[bild]
3 + 3 + 3 + 3 i denna..

[bild]

..och 3 + 3 + 3 + 3 här!

Börjar bli intressant detta, även om vi har planer.. så är fakta att vi har ett litet växthus på typ 4.5 m2 (och vi har sått xx chilis) .. och om nån vecka eller två ska jag så gurka också (bland annat). Hmm..

Det är ju uppenbart att jag inte är matematikern i hushållet iaf.. :p
Jösses!
Det verkar som om det är din tur att "flippa ur" i år, vi hade väl runt 50+ tomatplantor förra året, 50+ kapkrusbärsbuskar.
Hmmm, kul att se andra bli tokiga....
Javisst, ta lite sticklingar och plantera alla tjuvskott också, sätt dem i friland och se vad som händer....
Kommer följa tråden men vågar inte visa vad vi förkultiverat, vi har inte heller någon som kan räkna i familjen.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Jösses!
Det verkar som om det är din tur att "flippa ur" i år, vi hade väl runt 50+ tomatplantor förra året, 50+ kapkrusbärsbuskar.
Hmmm, kul att se andra bli tokiga....
Javisst, ta lite sticklingar och plantera alla tjuvskott också, sätt dem i friland och se vad som händer....
Kommer följa tråden men vågar inte visa vad vi förkultiverat, vi har inte heller någon som kan räkna i familjen.

Mvh P-A
Man ska vara lite utflippad :p gå emot strömmen.. eller nått! :cool:

Det blev lite mycket fröer i år, sprang på flera reor och det blev svårt att välja :oops: men det håller till nästa år med om inte annat (y) odla ska ju va kul.. och det är det hehe

Jag har en tomat i fönstret här hemma som jag planerat att ta några sticklingar av också! (Utöver det jag sått menar jag) - men om allt gror, så kommer jag nog inte behålla alla.. brukar ge bort på makens jobb :)

KLART SOM KORVSPAD att du måste visa upp nått från dina förodlingar.. !! Vet ju hur mycket ni odlade förra året.. kul och se vart det börjar :cool:

Var in på Dollarstore igår och fyndade lite till odlingarna..

IMG_6485.JPG
Skapa konto

De där små miniväxthusen är extremt prisvärda tycker jag.. 10 kronor för en liten låda med 12 fack för frön/jord/plantor.. sedan får man dessutom låda och "växthustak" till den.. (10 spänn? :surprised: )

IMG_6484.JPG
Skapa konto

Sedan hittade jag också (äntligen) några amplar som kostade under 50 kr.. (de kostade närmare bestämt 30 kr/st). Amplar kan och är förvånansvärt dyra.. (tycker jag, allmänt).

• Gilla
faf
  • Laddar…
Glömde! Det jag var till affären (DS) för att köpa från början..

De hade några "plantera-upp-och-ner-kassar" till rimligt pris.. (de flesta jag kollat på innan har varit minst 3 ggr så dyra). Bifogar ett par bilder om ni var nyfikna på hur de såg ut..

IMG_6521.JPG
Skapa konto

IMG_6520.JPG
Skapa konto

Dessa kostade 40 kr/st och ska helt klart testas i år.. (y)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.