Uppdatering. Jag kom nyss hem igen efter att ha varit bort sen i tisdags. Min oro var obefogad, eller mitt förarbete bra. 100% av plantorna mådde bra. Några måste planteras om igen. Potatisen (i hinkar) behöver kupas etc. Blommor börjar komma på vissa tomatplantor. Jag får nog åka bort oftare.
Uppdatering. Jag kom nyss hem igen efter att ha varit bort sen i tisdags. Min oro var obefogad, eller mitt förarbete bra. 100% av plantorna mådde bra. Några måste planteras om igen. Potatisen (i hinkar) behöver kupas etc. Blommor börjar komma på vissa tomatplantor. Jag får nog åka bort oftare.
Har fortfarande inte köpt på mig några fröer direkt.. börjar bli orolig för mig själv
Men det kanske jämnar ut sig för plantorna jag köpt..
För två veckor sedan var det två stora rabarberplantor (en vägde säkert 10 kg ) och 6 gula hallonplantor..
Idag ska jag hämta hem min xl-kiwi planta
Köpte dem av en bonde här på REKO-ringen här i trakten kul att få tag i lite större plantor!
Näst på tur är druvor (men det blir inte förrän vi har tid att bygga/gräva plats åt dem.. ), lingon (ska ha under blåbären) och en till kiwi (nån liten variant, som stöd, sorten jag köpt idag är självpollinerande men ger bättreskörd om det finns andra sorter nära).
Det är alla försenade projekt.. som jag nu tagit tag i! Tyvärr ökar ju den projektilistan på sig varje år.. och jag är väldigt nyfiken/sugen på blåbärstry numer..
Jag har fått ohyra på mina paprika och chiliplantor.
Ägnade gårdagskvällen åt att duscha allt och spreja med såpa (även alla vanliga krukväxter eftersom de står i samma rum, nackdelen med öppen planlösning).
Hittade lite grönkål också. Trodde vi skulle äta mer grönkål under vintern men haren knaprade på plantorna hela tiden. Nu har grönkåle vaknat till igen.
Sjunde året med två olika sorter. Satte en rad till (5-7 st) förra året.
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)
Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..
Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)
Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..
Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…
2016 beställde jag 5+5 plantor men det var några extra av varje. Raffaelo och Primaverde.
Satte fem nya emellan de andra raderna för ett år sen. Tror det är Erasmus.
Jag köpte mina på nätet från Österlen sparris.
Bilder från maj och augusti 2021 på sparrislandet.
Jag har påbörjat omplantering och utflyttning av tomater under veckan. Kör en liten värmefläkt på nätterna för säkerhets skull. Nu ska bli skönt att kunna städa ordentligt i alla fönster där de har trängts.