Byggahus.se
Fairlane
Uppdatering. Jag kom nyss hem igen efter att ha varit bort sen i tisdags. Min oro var obefogad, eller mitt förarbete bra. 100% av plantorna mådde bra. Några måste planteras om igen. Potatisen (i hinkar) behöver kupas etc. Blommor börjar komma på vissa tomatplantor. Jag får nog åka bort oftare. :p

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Uppdatering. Jag kom nyss hem igen efter att ha varit bort sen i tisdags. Min oro var obefogad, eller mitt förarbete bra. 100% av plantorna mådde bra. Några måste planteras om igen. Potatisen (i hinkar) behöver kupas etc. Blommor börjar komma på vissa tomatplantor. Jag får nog åka bort oftare. :p
Skönt att allt klarade sig och växte på! (y)

Har fortfarande inte köpt på mig några fröer direkt.. börjar bli orolig för mig själv :p:thinking::oops:

Men det kanske jämnar ut sig för plantorna jag köpt.. :cool:

För två veckor sedan var det två stora rabarberplantor (en vägde säkert 10 kg :oops:) och 6 gula hallonplantor..

Idag ska jag hämta hem min xl-kiwi planta :love:

Köpte dem av en bonde här på REKO-ringen här i trakten (y) kul att få tag i lite större plantor!

Näst på tur är druvor (men det blir inte förrän vi har tid att bygga/gräva plats åt dem.. ), lingon (ska ha under blåbären) och en till kiwi (nån liten variant, som stöd, sorten jag köpt idag är självpollinerande men ger bättre skörd om det finns andra sorter nära).

Det är alla försenade projekt.. som jag nu tagit tag i! :) Tyvärr ökar ju den projektilistan på sig varje år..:oops: och jag är väldigt nyfiken/sugen på blåbärstry numer..

Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått ohyra på mina paprika och chiliplantor. :(:cry:
Ägnade gårdagskvällen åt att duscha allt och spreja med såpa (även alla vanliga krukväxter eftersom de står i samma rum, nackdelen med öppen planlösning).

• Ledsen
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Skördade lite bladspenat. Vintersådd i växthuset.

Hittade lite grönkål också. Trodde vi skulle äta mer grönkål under vintern men haren knaprade på plantorna hela tiden. Nu har grönkåle vaknat till igen. (y)

• Nyss skördad grönkål på ett skärbräde bredvid en kniv, hackspån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skördad bladspenat i svart kruka bredvid en diskho, frisk med mörkgröna blad.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
När jag odlar blommor.. (zinnior)

Ungplantor av zinnior med tunna vita rötter som växer i fuktig mörk jord i ett svart planttråg.
Skapa konto

Unga zinnia fröplantor som spirar i en såbricka med fuktig jord.
Skapa konto

Flygande start..

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
S
Herr Sparris tittade upp idag.

• En ung sparris som sticker upp ur jordig mark i solljus.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Herr Sparris tittade upp idag.
Hur gammal är Herr sparris? :D
Blir det skördning i år?

Min tävlingsplanta.. (segt o vänta på färgbyte)

En planta med lila och gröna blad som växer i en liten, blå kruka inuti ett rum.
Skapa konto

Den kommer snart ge upp tävlingen och få friheten och växa i en ”riktig kruka”

En planta med lila stjälkar och gröna blad växer inomhus med en omogen, grön frukt.
Skapa konto

Inget av de andra fröerna (i den sorten) tog sig.. och jag vill ha skörd!

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Hur gammal är Herr sparris? :D
Blir det skördning i år?
Sjunde året med två olika sorter. Satte en rad till (5-7 st) förra året.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sjunde året med två olika sorter. Satte en rad till (5-7 st) förra året.
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)

Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..

Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)

Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..

Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…
2016 beställde jag 5+5 plantor men det var några extra av varje. Raffaelo och Primaverde.
Satte fem nya emellan de andra raderna för ett år sen. Tror det är Erasmus.
Jag köpte mina på nätet från Österlen sparris.

Bilder från maj och augusti 2021 på sparrislandet.
Unge sparriskott syns i ett välordnat sparrisland med flis och jord, inramat av träplank och grönsaker.
Skapa konto
Lummigt och frodigt sparrisland med tätt växande gröna sparrisplantor under sommaren.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jag har påbörjat omplantering och utflyttning av tomater under veckan. Kör en liten värmefläkt på nätterna för säkerhets skull. Nu ska bli skönt att kunna städa ordentligt i alla fönster där de har trängts.
Tomatplantor omplanterade i krukor inuti ett växthus med en rosa vattenkanna och värmefläkt.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Har oxå börjat ta ut lite tomater. Hittills har de klarat sig med duk.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Har tagit ut de gamla ur växthuset.. (maken sköt upp det förra året tydligen).
Vissna plantor i svarta krukor som markerar rensning av växthuset för att göra plats för nya plantor.
Skapa konto

Imorgon får jag väl göra rent fler krukor.. (tror det var 60 hinkar/krukor/planteringstråg som kom upp idag..)

.. och ändå körde pappa och jag iväg iaf 30 i höstas (med tveksam jord/till tippen)
Man har fler plantor än man tror..

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.