Så här långt har mina kommit. Det är aubergine, gul busktomat och zebrino än så länge. Den gula busktomaten fick jag några plantor av förra året och vet inte om den har ett precisare namn. Den var god och jag sparade några frön. Zebrino är en F1-hybrid och jag har sparat frön från den så att plantorna på bilden borde vara F3 och alltså inte längre zebrino. Men det blev tomater på F2-plantorna förra året i alla fall.
Unga plantor av aubergine, gul busktomat och zebrino i krukor på en bricka vid ett fönster för extra ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar använda en lysrörsarmatur med tre 58W rör som extrabelysning åt plantorna. Här är en bild från ett tidigare år.
Tomat- och aubergineplantor odlas inomhus under lysrörsarmatur.
Skapa konto

Förra året provade jag att ställa en glaskub med ett element inne i växthuset för att plantorna skulle kunna ha ordentligt med ljus utan att frysa. Det gick ganska dåligt. Plantorna frös inte. Men de blev gräddade när solen låg på och jag glömt att öppna en dag.
Ett växthus med unga plantor och krukor, används för odling av aubergine och tomater.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här vill jag också vara med!

Har nyss planterat om mina paprika och chiliplantor, verkar blivit lite sent då de börjat gulna av vad jag förmodar är näringsbrist.

Var tvungen att tina plantjorden först :rolleyes:
När vi köpte vår jord för nån månad sedan var det inte många som hade jord på lager och de som hade låg ute.. den var djupfryst haha. Tog ett och ett halvt dygn vid ett element inomhus innan vi kunde börja använda jorden..

Första omplanteringen efter sådd?

Första omplanteringen ja.

Vår jord har stått i kallförråd, är ju inte van vid långvarig temperatur under noll, speciellt inte i mars.

EDIT: Glömde jag ladda upp en bild i förra inlägget? =/
Då kommer den här:
Odling av unga plantor i krukor under inomhusbelysning med trädgårdsverktyg och jord på bänken.
Skapa konto

A Avemo skrev:
Förra året provade jag att ställa en glaskub med ett element inne i växthuset för att plantorna skulle kunna ha ordentligt med ljus utan att frysa. Det gick ganska dåligt. Plantorna frös inte. Men de blev gräddade när solen låg på och jag glömt att öppna en dag.
[bild]
Kanske skulle prova att sätta upp en vit "skir gardin" (IKEA brukar kunna leverera halvtunna sådana har jag för mig).. så då blir de iaf inte brända av solen, däremot kanske de fortfarande blir lite varmt.. men då får du väl experimentera med en fönsteröppnare till din inre konstruktion.. :)

Första omplanteringen ja.

Vår jord har stått i kallförråd, är ju inte van vid långvarig temperatur under noll, speciellt inte i mars.

EDIT: Glömde jag ladda upp en bild i förra inlägget? =/
Då kommer den här:
[bild]
De ser ju väldigt unga ut än, så näring är ju inget de riktigt behöver så mycket av än.. däremot ljus.. har de tillräckligt med ljus där de står?

Chilisar sår jag/vi i såjord först sedan när vi fått några karaktärsblad så sätter vi om dem i vanlig jord (vi nördar oss lite dock och blandar i perlite i jorden.. för att de ska få lite luft bland rötterna)

Tomaterna sår jag i 2/3 vanlig jord i botten och 1/3 såjord på topp (där fröet läggs), Brukar funka bra. Då har de ju lite energi att hämta när de växt ner en bit.

Hmm, trodde det var näringsbrist, men det kanske är för fuktigt då :thinking:
Får de dåligt med ljus brukar de bara bli rangliga vad jag vill minnas.
Just nu belyses de med IKEAs runda E27-växtlampa, men jag är sugen på en såndär lysrörsrigg.

Går lite sämre för mina violer.. är inte så van att odla blommor än.. känns som det borde ha grott fler..

Krukor med jord varav några med små spirande växter på en träbänk inomhus, bredvid ett fönster.
Skapa konto

Samma sak med mina salvia.. borde vara fler som visat sig!

Färgglada små krukor med sparsamt gror av violer och salvia vid fönster.
Skapa konto

Tror jag satte kanske 3-5 frön i varje bytta.. :thinking:

Hmm, trodde det var näringsbrist, men det kanske är för fuktigt då :thinking:
Får de dåligt med ljus brukar de bara bli rangliga vad jag vill minnas.
Just nu belyses de med IKEAs runda E27-växtlampa, men jag är sugen på en såndär lysrörsrigg.
Ibland är felsökningen lurig.. (som på alla andra områden haha).

Näring, vatten, kyla/temperatur, ljus... och så alla kombinationer av dessa.. för mycket, för lite osv. Vet du hur mycket lampan ska täcka? vet inte så mycket om just deras lampa..

Mer insnöad just nu på lysrör (då vi hållit på med dessa..) där vet jag att man ungefär räknar

100 w = 1 m2 plantor.. om man ska driva upp dem
.. alternativt 2 m2 om man ska övervintra några plantor!

Det var stundtals över 50º i glaskuben. Alla plantor dog inte, men alla blev skadade av värmen. Fiberduk som man lägger över tidig sådd kanske även kan fungera för att dämpa solljuset på plantorna.

Jag funderar på att använda en linjärmotor som jag har liggande till att vädra ut värmen ur glaskuben. Den med lämplig styrning av en mikrokontroller skulle kunna hindra att det blir för varmt. Jag skulle kunna sätta en på takluckan till växthuset och en på taket till glaskuben. Samma mikrokontroller skulle kunna styra elementet också. Och varför inte bevattning sedan till sommaren.

Eller så ställer jag plantorna inomhus i ett fönster under en lysrörsarmatur igen i stället. Det har jag trots allt bättre erfarenhet av och det verkar enklare. Använder du dagsljusrör eller vanliga kallvita lysrör? Min armatur skulle ju enligt din tumregel räcka till1,8 m².

Här är en som har lite mer ljus än så:
http://www.atl.nu/lantbruk/odlar-tomater-vid-polcirkeln-aret-runt/

Ibland har jag lyckats övervintra tomatplantor. Sedan har jag plockat tjuvarna som sticklingar när de börjar hända saker vid ljusets återkomst. Men det är inte varje år mina plantor överlevt vintern.

Lampan skulle hänga 30cm ovan det man odlade, tror min hängde något närmare.

Förhoppningsvis tar de sig snart :)

Lampan skulle hänga 30cm ovan det man odlade, tror min hängde något närmare.

Förhoppningsvis tar de sig snart :)
VI har vår 20-25 cm ifrån.. den täcker ju inte fullt lika mycket yta då, när man har den närmare.. men det blir knubbiga plantor iaf som verka gilla tillvaron :)

Man måste ju prova lite oxå, det är en del av odlingsgrejen (även om man blir besviken o sur när det går åt helskotta).. man måste få göra fel också ibland - så man lär sig och hittar sin egen väg..

Trivs de inte får man felsöka.. och brännskador är ju inte helt ovanliga (både av för mycket gödsel och pga för stark sol/ljus) - de brukar ju kunna återhämta sig dock!

Här har vi en pigg "Purple Ufo"

En hand håller en kruka med en "Purple Ufo"-planta med mörka och gröna blad, etikett synlig.
Skapa konto

Såddes: 7 jan 2018
Omplanterades (1): 11 feb 2018
Fotades: 2 mars 2018

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Plantorna skall inte står för varmt. Det kan vara tänkvärt när man hänger upp lampan. Jag har ibland gjort bort mig både genom att små plantor kroknar av att det blir för varmt under lampan och att lite större plantor växer upp till lysrören och får brännskador.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.