Byggahus.se
Vi har inspekterat vitlöken (ser bra ut) och förgroningen av majs (börjar komma upp). Och rensat lite.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi har inspekterat vitlöken (ser bra ut) och förgroningen av majs (börjar komma upp). Och rensat lite.
Vi satte ut vår majs för tidigt, den har frosten tagit, trots fiberduk :cry:

• Ledsen
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Schalottenlök, rödlök och tre sorters gul lök satta:
[bild]
Och därefter kom sju sorters potatis.
[bild]

Tydligen ska man inte sätta potatis på land som varit gräsmatta eller vall året innan, på grund av risk för knäpparelarver. Detta var ju gräsmatta förra året, så vi hittade några larver men hoppas det inte blir alltför allvarligt.
Skärmklipp av text med information om bekämpningstidpunkt, bekämpningsbehov och förebyggande åtgärder för skadedjur i jordbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyckte tipset va kul..

Snigla Snigla skrev:
Det tror jag går utmärkt att odla i - MEN hantera med respekt.. mögelsporerna är inte nyttiga vid hantering av ensilaget!
Framför allt kan det bildas botulibakterier i gammalt ensilage. Använd handskar.

I år förrådde jag dessa inne, nu.. (y):cool:

Flertalet fröpåsar med bilder av grönsaker utspridda på ett bord.
Skapa konto

En odlingslåda med jord och etiketterade plantmärken för sådda frön inomhus.
Skapa konto

Plastväxthus med etiketterade krukor för plantor inomhus.
Skapa konto

13th Marine 13th Marine skrev:
Tydligen har Biltema fått in sina pinnar igen.
Skynda!
[länk]
Har inte biltema normal webshop? Jag kunde t.o.m. tänka mig bet ett ordentligt porto/lev för pinnjäklarna.. men enda alternativet jag hittar är ”köp o hämta”.. ? :thinking::oops:

Trädgårdsverktyg för jordens pH, fuktighet och temperatur i förpackning.
Skapa konto

Beställde grejer (som jag nämnt innan) när det var rea på Willab... sakerna blev lite fördröjda i leverans.. men några dök iaf upp häromdagen (y)

- En pH-mätare för jord
- En fuktmätare för jord (haft sådan innan, kanon..)
- En jordtermometer

Nu får jag snart skaffa verktygslåda till trädgården.. (att samla grejerna i alltså)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Beställde grejer (som jag nämnt innan) när det var rea på Willab... sakerna blev lite fördröjda i leverans.. men några dök iaf upp häromdagen (y)

- En pH-mätare för jord
- En fuktmätare för jord (haft sådan innan, kanon..)
- En jordtermometer

Nu får jag snart skaffa verktygslåda till trädgården.. (att samla grejerna i alltså)
Jag har också skaffat mig en fuktmätare, förstår inte längre hur jag klarade mig utan
:D

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Olika sorter av potatis från Peru ovanför en bild av en karaktär som ser imponerad ut.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Gammelnörden och 5 till
  • Laddar…
S
Vab så tid för omplantering. :rolleyes:

Inomhusodlingsområde med varierande gröna växter och omplanterade tomatplantor i ett soligt fönster.
Skapa konto
Hemodling av plantor i solljus med bl.a. sparris, grönkål och palmkål på fönsterbräda och i tunnel.
Skapa konto

Och första sparrisen tittade upp idag. Hoppas det inte blir frost.
Sparris som börjar växa upp från jorden omgiven av träflis och jord.
Skapa konto

Grönkålen och palmkålen verksr trivas i tunneln.

Nyligen omplanterade grönkål och sparris som sticker upp i en trädgårdstunnel.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den är två år. Första året var det bara en buske. Detta år kom det upp läckra pyttesparrisar, men de flesta glömdes bort. Så nu är det åter en buske med små fina blommor.
Blir den större och större, år för år?Självhushållaren Staffan
Så här ser den ut nu. Väldigt goda. Men skall man vänta på att de blir större, eller har jag en pygmévariant. Kan man ta alla sparrisarna, eller måste några sparas för att inte utarma plantan.
Späda sparrisar i kruka på en bricka i ett växthus med en fråga om skörd.
Skapa konto

Guran

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det kliar i fingrarna att lyfta på lövkomposten på våra sparris också, men det känns lite spännande att inte veta när de tänker titta upp, också...

S
Så här ser den ut nu. Väldigt goda. Men skall man vänta på att de blir större, eller har jag en pygmévariant. Kan man ta alla sparrisarna, eller måste några sparas för att inte utarma plantan.
[bild]Guran
Jag gissar att det blir pygmésparris i en pygmékruka. ;)

Odlar man sparris på friland så är rötterna långa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
[bild]

Guran
Hur mycket du kan skörda beror på när du planterade. Första året ska man inte skörda någonting utan låta plantan etablera sig och samla kraft. Fast jag vet iofs inte hur det fungerar om man odlar i kruka.

S
Stoppade ner sättpotatisen i jorden idag. 2 kg Amandine. 1 kg har jag bokat plats i syrrans potatisland. :)

Imorgon ska det snöa?! Undrar vad herr sparris tycker om det? :rolleyes:

Ni som odlat vattenmelon. Ska man binda upp den så den klättrar i växthuset eller ska man låta den bre ut sig? Det är ju begränsat med plats...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.