Byggahus.se
Nu verkar fjärilarna komma, det borde betyda att det är dags att skörda päronen snart :love:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Blå potatis =
Mosad blå potatis i en genomskinlig glasskål på ett köksbord med en mjölkförpackning bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Blå potatis =
[bild]
Måste ni ju spara några till halloween :D klart man måste göra nått kul med blå potatis då oxå!

Fått bra skörd annars?

Bra idé, får se om vi lyckas hålla oss så länge.
Jadå bra potatisskörd i år. Dock sena på det så färskpotatisen har blivit vanlig potatis.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag plockades det lite gröna krusbär :) och så blev det massa kräm.. mummmms!

Gröna krusbär i en stor kastrull redo att bli kräm, på ett köksspishäll.
Skapa konto

Imorgon tror jag det är dags och se över päronen som börjat trilla! Man har ju bara en vecka på sig typ.. vissa år har vi nästan missat hela päronskörden!

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra idé, får se om vi lyckas hålla oss så länge.
Jadå bra potatisskörd i år. Dock sena på det så färskpotatisen har blivit vanlig potatis.
Vi har all potatis kvar i kragarna hehe, färsk o annan :geek: det enda vi faktiskt plockat, var i hink (i förrgår). Blev ingen toppenskörd direkt, men den kunde blivit bättre om jag skött mig!

Men blev iaf två kok, på fyra sättpotatisar (y)

Bra squashår iår?
Tips på annat än grilla, steka, lägga in?

• En hand håller en stor, mörkgrön squash över ett träbord.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Squashplättar med dill och fetaost?

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Verkar trevlig, ska testa!

Vi bukar ta potatisskalaren och slica upp den i tunna remsor och woka den Med lite andra grönsaker.

När man väl odlar squash blir man lätt självförsörjande hehe.. en planta som sitter bra och trivs .. fullkomligt spottar ut frukt! Två plantor försörjer nog en hel familj (minst) ett år..

Vi bukar få ge bort massor, plus att vi är ganska duktiga "ätare" själva :)

Squashlasagne är en av mina favoriter
länk till ett recept:https://www.mathem.se/recept/kramig-lasagne-med-zucchini-och-kottfars

Grilla skivor med salt och peppar är jättegott också, ha som tillbehör till grillat.
Grilla skivor med smält smakrik ost (man kan också skiva/hacka på lite chili på osten om man vill ha lite hot) är också gott.

Ugnstekt urgröpt squash med köttfärsfyllning ... gratineras med ost uppepå i ugnen är också mums!

Det var ganska gott att sylta squash också..

Vanliga blandade inläggningar funkar också bra.

Kan också göra squashpasta.. dvs hyvla tunna skivor av en squash.. koka i lättsaltat vatten lite snabbt.. servera till köttfärssås tex (pastasås.. med räkor funkar också bra) :)

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man göra falsk ostkaka, jättegott och det går åt en det squash.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Eller zucchini stekt i tunna skivor med peperoncini och vitlök i olivolja. Stek länge så zucchinin fått färg och tappat allt vatten. Äts med valfri pastasort. Italienskt favoritrecept.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Kollade till och skördade lite småttingpäron (augustipäron)

Men jag undrar va "fåglarna" alla tagit vägen? När jag var ut sist och kollade var trädet proppat.. nu händer de några få här och var.. och kanske hm 30 tal på backen (varav kanske 5 ruttna.. resten småhackat på).

Men var är alla på trädet?? :surprised:

Det var samma sak förra året, alla bara försvann.. (behövde inte ens kratta upp några)

Hand håller ett litet gult augustipäron mot gräsmark i bakgrunden.
Skapa konto

Nyss skördade gula små augustipäron i en hög, några med fågelskador.
Skapa konto

Goda är de iaf :)

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.