Idag plockades det lite gröna krusbär och så blev det massa kräm.. mummmms!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon tror jag det är dags och se över päronen som börjat trilla! Man har ju bara en vecka på sig typ.. vissa år har vi nästan missat hela päronskörden!
Bra idé, får se om vi lyckas hålla oss så länge.
Jadå bra potatisskörd i år. Dock sena på det så färskpotatisen har blivit vanlig potatis.
Vi har all potatis kvar i kragarna hehe, färsk o annan det enda vi faktiskt plockat, var i hink (i förrgår). Blev ingen toppenskörd direkt, men den kunde blivit bättre om jag skött mig!
När man väl odlar squash blir man lätt självförsörjande hehe.. en planta som sitter bra och trivs .. fullkomligt spottar ut frukt! Två plantor försörjer nog en hel familj (minst) ett år..
Vi bukar få ge bort massor, plus att vi är ganska duktiga "ätare" själva
Grilla skivor med salt och peppar är jättegott också, ha som tillbehör till grillat.
Grilla skivor med smält smakrik ost (man kan också skiva/hacka på lite chili på osten om man vill ha lite hot) är också gott.
Ugnstekt urgröpt squash med köttfärsfyllning ... gratineras med ost uppepå i ugnen är också mums!
Det var ganska gott att sylta squash också..
Vanliga blandade inläggningar funkar också bra.
Kan också göra squashpasta.. dvs hyvla tunna skivor av en squash.. koka i lättsaltat vatten lite snabbt.. servera till köttfärssås tex (pastasås.. med räkor funkar också bra)
Eller zucchini stekt i tunna skivor med peperoncini och vitlök i olivolja. Stek länge så zucchinin fått färg och tappat allt vatten. Äts med valfri pastasort. Italienskt favoritrecept.
Kollade till och skördade lite småttingpäron (augustipäron)
Men jag undrar va "fåglarna" alla tagit vägen? När jag var ut sist och kollade var trädet proppat.. nu händer de några få här och var.. och kanske hm 30 tal på backen (varav kanske 5 ruttna.. resten småhackat på).
Men var är alla på trädet??
Det var samma sak förra året, alla bara försvann.. (behövde inte ens kratta upp några)