Byggahus.se

Ockupering av min fastighet

1. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 052 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Jag menade inte skadeståndsfrågan utan tankegången som ibland poppar upp att den stackars fastighetsägaren inte har något ansvar alls för de arbeten som denne låter utföra på sin fastighet. Offerskapet.

Jag tror det finns ett påtagligt större moraliskt (etikettsmässigt) ansvar i vår kultur än det skadeståndsmässiga ansvaret.

Redigerat 19 aug 2022 09:57
  2. S
    Medlem · Västernorrland · 8 612 inlägg

Stefan1972

Medlem
    nja bara för att man får andras saker på ens egen tomt så blir de inte överlåtna till tomtägaren......Det du skriver blir ju egenmäktigt förfarande och ev stöld av egendom.

3. K
    Medlem · Malmö · 1 740 inlägg

kindvall

Medlem
    Knappast, det vore egenmäktigt förfarande. TS vet ju vem det tillhör.
    Om TS inte visste vem som lastat av det hade ju annonsen kunnat formuleras:
    "Korrekt ägare till byggmaterial efterlyses. Måste hämtas omedelbart på Paradisäppelvägen 111."

• Laddar…
  4. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 14 647 inlägg
    Jo jag vet. men det är bara spela dum. Ta bötern. Fuck you money

edit: svårt om man redan pratat med grannen dock

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 47 668 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det kan nog bli lite dyrt, en halv husbyggsats kostar en del.

• Laddar…
  6. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 14 647 inlägg
    Eller så låsas man som ingeting.
    "Vilka fräcka tjuvar"

7. S
    Medlem · 132 inlägg
    Det finns seriösa bolag och mindre seriösa uppenbarligen. Hoppas dom gör rätt för sig , antingen att dom flyttar allting alt ger dig någon form av ersättning tills dom kan flytta på det.

8. T
    Medlem · Västra Götaland · 3 135 inlägg

ToRy

Medlem
    Så är det, men det enda TS kan hoppas på här är ju att byggaren tar sitt ansvar och ser till att inte sätta sin uppdragsgivare i skiten.

9. M
    Medlem · 3 392 inlägg
    ett tips svarar inte företaget ring hem till dom har själv vart med flera gånger när företagen inte svarat och har då ringt hem till dom istället en gång fick jag ringa till frun till en för att få nåt gjort

• Laddar…
  10. Bästa svaret

To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag får en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.

Redigerat 19 aug 2022 11:53
  11. Bart
    Medlem · Uppland · 1 779 inlägg

Bart

Medlem
    Du är en bättre människa än jag. En eloge till att sans fick råda.

12. M
    Medlem · 3 392 inlägg
    Så det var inte viktigt att få tillgång till dit hus en då för dom kommer inte flytta på dom endå så det viktigaste var bara få en ursäkt och nån dricka

13. M
    Medlem · Västra Götalands · 10 531 inlägg

-MH-

Medlem
    Grattis, nu kan du ha barnkalas!

14. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 670 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Då tycker jag du får ta i med brösttonen mot byggare...kommer du inte ens ut (och tex ambulanser inte kommer in osv) så är det ju en direkt fara. Du bör då kunna få handräckning och bortbärgning av de största hindren relativt snabbt då också.
    Ev får du betala bärgaren från egen fick i 1a läget och begära ersättning sen....

15. To66e
    Medlem · 221 inlägg

To66e

Medlem
    Nej, som du såg i frågan var ju frågan vad man kan få i ersättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.