Byggahus.se

Ockerpriser på el

1. E
    Medlem · Uppsala · 89 inlägg

Erik Lindroos

Medlem
    Tack! I såll undrar jag om inte elmont råkade ta priset för 8430220341522 istället för 8430220341515, eftersom elbutiks hemsida är otroligt otydlig med var gränsen mellan produkterna i listan går.

2. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Jag får samma som du, men rekommenderar att du använder tillverkarens artikelnummer E-nummer i detta forum för tydlighet.

Och då TS inte angett något så blir det vilda gissningar tyvärr.

3. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Kungälv · 423 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
  4. E

Erik Lindroos

Medlem
    Så om det EAN-nummer jag tog från elbutik.se inte duger, hur går jag vidare och hittar tillverkarens E-nummer? Lyckas inte hitta så mycket annat via elbutik.se. (Nog för att jag tycker en skärmdump och EAN-numret från elbutik.se duger mer än väl för diskussionen, men man kan alltid lära sig något nytt.)

Ändring/tillägg:
    För den här diskussionen är det t.o.m. mer relevant med elbutiks nummer eftersom jag undrade om elmont tagit fel på just dessa två artiklar på elbutik.se.

Redigerat 28 apr 11:33
  5. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Det har tyvärr skett en utveckling mot att många trådar i den här forumdelen av någon outgrundlig anledning förr eller senare spårar ur.

Det torde vara ställt utom rimligt tvivel att de flesta finner dina inlägg såväl förvirrade som förvirrande.
    Så nej, det är inte korrekt att "alla förstår".

Med all respekt.

Redigerat 28 apr 11:30
  6. Henrik.woll

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Oftast behöver du kika i en elkatalog/grossist.
    Samma som VVS använder RSK-nr för att hitta artiklar.

• Laddar…
  7. E

Erik Lindroos

Medlem
  8. Henrik.woll

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Ja

Redigerat 28 apr 11:27
    • Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · 41 513 inlägg
    Hepp, långt inlägg. Och väl egentligen ganska bra.
    Men ändå ... det allra mesta gäller ju andra branscher också, och de flesta kan ju få runt sin verksamhet utan att kunderna känner sig lurade och/eller förbannade.
    Så nog har vi inom elskrået en del kvar att förbättra?!

Och till TS.
    Det är inte säkert att elfirman har lägre priser än elbutik. Är det en liten firma, enmans, eller någon enstaka anställd så misstänker jag att de köper en del produkter billigare hos grossen (typiskt småmaterial, monteringsmatereal osv) och att elbutik istället är lite billigare på strömbrytare, uttag, kabel och sånt.
    De pressar nämligen priset lite mer på det som de vet att man brukar jämföra (det är vad jag misstänker alltså), och det är inte jämförelse mot grossen då primärt, utan Jula, Clas ohslon, k-rauta etc.

Elbutik är en oerhört stor kund hos importören/generalagenten, och pressar son inköpspriser väl så bra som de elgrossister vi handlar hos. Sen har elbutik riktigt minimala kostnader, inga inne eller ute-säljare, inga experter som ger råd eller räknar fram anbud osv. Inte lika stora lokalkostnader heller.

Får du priser som är 20% över elbutik så har du fått en elfirma som inte lurar dig, de tar antagligen ett lagom måttligt påslag för att täcka lite av tiden som man lägger på materialhantering.
    Även om de tar 50% mer än elbutik så är det inte grisigt, även om jag själv skulle tycka att det börjar se lite illa ut.
    Har inte grossisten min såpass bra priser att jag måste ta 40-50% mer än någon annan aktör så skulle jag defintivt först och främst föreslå att kunden beställer själv, i andra hand att jag köper därifrån istället.

Redigerat 28 apr 12:13
  10. S
    Medlem · Västra Götaland · 904 inlägg

Soltorp40

Medlem
    "Typ" Alla elgrossister har E-nr som art-nr.

OBS att N1XV-... är en typbeteckning.

E-nr säger däremot Tillverkare (första delen) och ett art-nr från den tillverkaren (andra delen) - och en kontrollsumma om jag minns rätt. (sista siffran?)

Om man "nöjer sig" med att jämföra N1XV-... och inte bryr sig om vem som tillverkat den, bara att kabeln uppfyller grundspecen, så är E-nr inte det bästa sökbegreppet.

Tidigare brukade vi mest kalla kablar för exempelvis EKKJ i Sverige, N1XV-... är en modernare "Europabeteckning" för att beskriva en snarlik kabel. Går att söka på Internet hur de olika bokstäverna skall tolkas.
    EKKJ betyder för övrigt: Enkelledare/PVC-isolering av ledare/PVC-mantel på kabeln/Jordkabelutförande.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 200 inlägg

Boggi

Medlem
    Kabelpriset är väl inte att säga så mycket om, men 2,5 mm2? Vad skall du anlägga ute i trädgården - ett mindre "kärnkraftverk" eller?

12. R
    Medlem · 2 023 inlägg

RoAd

Medlem
    Det är antagligen för att resistansen inte ska bli för hög, inte för att det ska överföras hög ström.

13. S
    Medlem · Västra Götaland · 904 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Vi inom el har en hel del möjligheter till förbättring.

Men vi är långt från ensamma! Redan på bygget finns det några till som är med i samma liga, och då har vi inte lämnat in bilen för service heller...

Jag skulle själv gärna se ett system som inte konsekvent gynnar stora drakar framför små företagare också.

Jag kan gissa att något som sticker i en del ögon är kraven på auktorisation för just elinstallationer. Jag är övertygad om att det mesta som säljs "över disk" monteras av människor som inte omfattas av varken egenkontrollprogram eller försäkring när jobbet görs - och så länge som priserna, och svårigheten att få tag på, vit arbetskraft är som de är kommer det bara att bli mer av den varan.

Våra moderna regler, krav på dokumentation etc etc tror jag rätt väl kan omfattas av det gamla ordspråket om att "det perfekta är den största fienden till det fungerande".

14. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 882 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Brukar tyvärr bli så om man väljer elfirman med lägst timdebitering.

"Vi elektriker" har traditionellt sett alltid haft för låg timdebitering och istället skyhöga materialpåslag.
    Jag har själv försökt att gå bort från detta genom att höja timdebiteringen och istället sänka materialpåslaget.

Jag förlorar dock en del jobb där kunder ringer runt och jämför timpriser. För de jämför ju aldrig materialpriser :rolleyes:

15. L
    Medlem · västra götaland · 642 inlägg

larsson r

Medlem
    Vad jobbar du själv med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.