69 474 läst · 552 svar
69k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Det borde inte behövas, eftersom det inte skiljer på material. Vet man inte hur marknaden för elinstallationer funkar är det inte konstigt att man gör så.
Det finns hundra trådar om detta på forumet. Det återkommer alltid. Min personliga strategi är att jag ser på totalkostnaden och jämför med vad jag får. Är jag nöjd bryr jag mig inte om ifall de tar ett högt eller lågt timpris eller dyrt eller billigt material. Du ska vara nöjd med resultatet i förhållande till totalkostnaden.Agge8080 skrev:
Om du nödvändigt ska in och avtala om materialpriser så blir det knepigt. De kommer ju att redovisa listpriset till dig men det har ju ingenting med verkligheten att göra och minst av allt med vad de själva betalar. Och vad de faktiskt betalt behöver de inte säga till dig. Och krånglar du kan hantverkaren ge dig en faktura utan deras rabatt.
Om jag skulle avtalat om materialpriser hade jag bett om en prislista på det material som är aktuellt och sen själv kollat priserna och kommit överens om pris. Men föreslår du ett pris som de inte tjänar på så kommer de inte vilja göra jobbet.
Hantverkare kör ofta olika blåsningar för kunder till exempel "du har fått 20% rabatt" på materialet men själva har de fått 80% och du betalar ändå dubbelt så mycket som om du köpt det själv. Finns fler klassiker. Det är att de är oärliga, att de inte kan stå för vad de gör, som irriterar mig mest.
Det är hantverkarens uppgift att upplysa kunden om hur marknaden funkar. Hederliga hantverkare vill ha välinformerade kunder som inte riskerar att känna sig lurade.D Daniel 109 skrev:
Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.
Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.
Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-
Är det en rimlig peng?
Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.
Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.
Är det en rimlig peng?
Finns problemet kvar om du tar in 3 offerter och väljer vilken du vill anlita av dessa?Agge8080 skrev:
Är det en rimlig peng?
Förstår inte alla som skriver "vad har ni avtalat"
Ringer man de som jobbar med detta dagligen så borde de rimligen ha bättre priser än vad vi kan köpa det för i fackhandeln, klart man accepterar påslag eller att de använder bättre kvalité så det kostar mer, men 100% påslag är inte ok och som privatperson skall man inte behöva avtala och förhandla om saker som det var ett jätte-projekt som staten skulle göra.
Om det är 100% påslag d.v.s likvärdiga produkter som du tittar på så skulle jag säga att de satt i system att ta överpriser på material.
Ta diskussionen med dem, börja med att höra om det finns en rimlig förklaring till det.
Ringer man de som jobbar med detta dagligen så borde de rimligen ha bättre priser än vad vi kan köpa det för i fackhandeln, klart man accepterar påslag eller att de använder bättre kvalité så det kostar mer, men 100% påslag är inte ok och som privatperson skall man inte behöva avtala och förhandla om saker som det var ett jätte-projekt som staten skulle göra.
Om det är 100% påslag d.v.s likvärdiga produkter som du tittar på så skulle jag säga att de satt i system att ta överpriser på material.
Ta diskussionen med dem, börja med att höra om det finns en rimlig förklaring till det.
Om du inte fått en offert än och gjort en beställning hur kan de då ha levererat material eller har de fått en materialbeställning från dig?Agge8080 skrev:
Du borde begärt en offert på hela 'jobbet', alltså arbete & material.
Har du och leverantören inte haft någon uppgörelse (avtal) innan de levererat materialet? Om du inte beställt det så har de ju levererat på eget bevåg och då får du väl tala om för dem att det inte blir något jobb för dem så de kan hämta sitt och att du kommer att anlita en annan leverantör.
Elektriker köper in material å får många gånger ligga ute med pengar innan dom får betalt , dags sluta med att ge privatare kredit , sista dagen på jobbet så ä priset klart å lämna över fakturan med swishnummer ppT TobiasK233 skrev:
Dåligt företag om man inte har likviditet så det täcker den löpande verksamheten, ett 10-20% påslag är rimligt inte 100% de skall inte agera grossister.L larsson r skrev: