40 150 läst · 496 svar
40k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Hur jag säger emot mig själv får du gärna förklara, jag ser det inte.J Juul skrev:Fast du säger nästan emot dig själv... Det handlar inte om att djuret är allergivänligt, det handlar om att personen reagerar lite eller inte alls mot just det djuret. Djuret i sig är inte mer eller mindre allergivänligt, råkar bara vara en bra matchning med personen i fråga.
Så som jag har förstått det så finns inga allergivänliga hundar eller katter. Det finns hypoteser om att vissa raser skulle trigga färre allergiker, men jag har inte hittat seriöst forskning som stöder detta. Har du?
Nej, jag har inte hittat någon seriös forskning, jag har heller inte letat efter den. Vad jag däremot har gjort är googlat och levt. Min erfarenhet och mitt googlande visar att det finns raser som allergiker verkar vara mer eller mindre benägna att påverkas av. Det kan vara individuellt hos både djur och allergiker, men fenomenet existerar.
Med det sagt visar mitt googlande också att andra källor säger att det inte finns någon forskning som stödjer påståendet att det finns mer eller mindre allergivänliga raser, men å andra sidan; inom vilket ämne är all forskning 100% samstämmig?
Min uppfattning är fortsatt att vissa allergiker tål vissa raser bättre än andra, jag och större delen av befolkningen väljer att säga att de raserna är allergivänliga.
Du menar att vi råkat haft tur att hitta två katter från olika kullar och uppfödare som inte triggar min allergi och att det är inte är rasen som sådan?J Juul skrev:Fast du säger nästan emot dig själv... Det handlar inte om att djuret är allergivänligt, det handlar om att personen reagerar lite eller inte alls mot just det djuret. Djuret i sig är inte mer eller mindre allergivänligt, råkar bara vara en bra matchning med personen i fråga.
Så som jag har förstått det så finns inga allergivänliga hundar eller katter. Det finns hypoteser om att vissa raser skulle trigga färre allergiker, men jag har inte hittat seriöst forskning som stöder detta. Har du?
Jag är mycket väl medveten om att AI inte alltid är rätt ute, men copilot svarar så här på frågan "finns det allergivänliga pälsdjur?"
Svar:
Det finns inga pälsdjur som är helt allergifria, men vissa djur och raser anses vara mer allergivänliga eftersom de producerar mindre allergener eller fäller mindre päls. Här är några exempel:
Svar:
Det finns inga pälsdjur som är helt allergifria, men vissa djur och raser anses vara mer allergivänliga eftersom de producerar mindre allergener eller fäller mindre päls. Här är några exempel:
- Hundar: Raser som pudel, bichon frisé, labradoodle och bedlingtonterrier är kända för att vara mer allergivänliga.
- Katter: Sibiriska katter och balineser sägs producera mindre av det protein (Fel d 1) som orsakar allergiska reaktioner.
- Nakenkatter och nakenhundar: Som sphynxkatter eller mexikansk nakenhund, eftersom de saknar päls som kan sprida allergener.
- Smådjur: Vissa allergiker kan tolerera djur som marsvin eller kaniner bättre, särskilt om de hålls i välventilerade utrymmen och sköts noggrant.
jag skrev att du "nästan" säger emot dig självT ToRy skrev:Hur jag säger emot mig själv får du gärna förklara, jag ser det inte.
Nej, jag har inte hittat någon seriös forskning, jag har heller inte letat efter den. Vad jag däremot har gjort är googlat och levt. Min erfarenhet och mitt googlande visar att det finns raser som allergiker verkar vara mer eller mindre benägna att påverkas av. Det kan vara individuellt hos både djur och allergiker, men fenomenet existerar.
Med det sagt visar mitt googlande också att andra källor säger att det inte finns någon forskning som stödjer påståendet att det finns mer eller mindre allergivänliga raser, men å andra sidan; inom vilket ämne är all forskning 100% samstämmig?
Min uppfattning är fortsatt att vissa allergiker tål vissa raser bättre än andra, jag och större delen av befolkningen väljer att säga att de raserna är allergivänliga.
Jag menar att det du skriver egentligen bara styrker att vissa kombinationer av individer djur + människa funkar bättre än andra.
Har egentligen inget med eventuell allergivänlig ras att göra.
Jag delar inte din erfarenhet att vissa raser funkar bättre.
Men vi behöver såklart inte vara av samma uppfattning.
Jag har också pälsdjursallergi, men inte mot katter, så det är inget konstigt alls med det.FredrikR skrev:
Ok, du tänker det är tur eller slumpen som gör att jag kan bo med 2st katter trots livslång pälsdjursallergi?
Jag säger inte att det funkar för alla per automatik, men den fungerar mycket bra för mig.
Du får inte mer rätt för att du svarar med samma innehåll till flera olika personer här i tråden ..
Har du någon aning om hur många fåglar katterna räddar livet på?Nissens skrev:
Jag vet ingen siffra, men med tanke på alla gnagare katter tar så blir antagligen effekten av det att mängder med fåglar klarar sig som annars hade råkat illa ut p.g.a. t.ex. råttor och ekorrar.
Inte omöjligt att katter har en positiv effekt på fågelbeståndet.
En vän har tidigare arbetat på ett säkerhetsklassat ställe som låg naturnära en bit utanför närmaste stadskärna. Detta medförde att det var svårt att rekrytera rätt kompetens. Ett förslag var att bygga hundgård(ar) på anläggningen för att locka hundägare. Men efter långa diskussioner så föll förslaget på att det fanns anställda som var allergiska.
Det som skavde - för min vän - var att vakter med hund patrullerade området och på nätterna gick de med hund i alla byggnader.
Det som skavde - för min vän - var att vakter med hund patrullerade området och på nätterna gick de med hund i alla byggnader.