9 811 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Obehandlad (och oljad) gran som trallvirke
Jag har "bläddra" runt här på forumet och läst bland annat att det skulle vara ok att bygga ett trädäck med obehandlad furu. Nu är det så att jag tycker att gran åldras snyggare än furu.
Jag har erfarenhet av trädäck av obehandlad gran på trädäck. På 90-talet byggde jag ett trädäck med trallbrädor av obehandlad gran då jag inte ville ha giftiga brädor när jag hade små barn. Jag oljade brädorna med linolja två gånger när de var nya sen oljade jag dem en gång ett år efter, därefter blev det som vanligt, jag glömde av alternativt orkade inte att olja brädorna och de höll i 12 år då jag bytte allihopa.
Om jag hade orkat olja brädorna varje år hade de nog klarat några år till.
12 år är väl inte så dåligt, hur ser ett tryckt trädäck ut efter tolv år?
Jag har för mig att bygga ett nytt litet trädäck där jag bor nu och jag vill fortfarande ha giftfria brädor och jag vill olja med så ren olja som möjligt, dvs antagligen linolja.
Lärk skulle kunna vara ett alternativ men det är antagligen dyrare och lite svårare att få raka och fina eller?
Kom gärna med synpunkter på det här.
Jag har erfarenhet av trädäck av obehandlad gran på trädäck. På 90-talet byggde jag ett trädäck med trallbrädor av obehandlad gran då jag inte ville ha giftiga brädor när jag hade små barn. Jag oljade brädorna med linolja två gånger när de var nya sen oljade jag dem en gång ett år efter, därefter blev det som vanligt, jag glömde av alternativt orkade inte att olja brädorna och de höll i 12 år då jag bytte allihopa.
Om jag hade orkat olja brädorna varje år hade de nog klarat några år till.
12 år är väl inte så dåligt, hur ser ett tryckt trädäck ut efter tolv år?
Jag har för mig att bygga ett nytt litet trädäck där jag bor nu och jag vill fortfarande ha giftfria brädor och jag vill olja med så ren olja som möjligt, dvs antagligen linolja.
Lärk skulle kunna vara ett alternativ men det är antagligen dyrare och lite svårare att få raka och fina eller?
Kom gärna med synpunkter på det här.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kärnvirke. En bekant har byggt en stor altan av kärnvirke, gran el tall vet jag inte, men det ska tydligen hålla lika länge som impregnerat
Han hade dock fördelen av att äga en egen skog som han sågat virket av..
Han hade dock fördelen av att äga en egen skog som han sågat virket av..
Klicka här för att svara