Jag har "bläddra" runt här på forumet och läst bland annat att det skulle vara ok att bygga ett trädäck med obehandlad furu. Nu är det så att jag tycker att gran åldras snyggare än furu.

Jag har erfarenhet av trädäck av obehandlad gran på trädäck. På 90-talet byggde jag ett trädäck med trallbrädor av obehandlad gran då jag inte ville ha giftiga brädor när jag hade små barn. Jag oljade brädorna med linolja två gånger när de var nya sen oljade jag dem en gång ett år efter, därefter blev det som vanligt, jag glömde av alternativt orkade inte att olja brädorna och de höll i 12 år då jag bytte allihopa.

Om jag hade orkat olja brädorna varje år hade de nog klarat några år till.

12 år är väl inte så dåligt, hur ser ett tryckt trädäck ut efter tolv år?

Jag har för mig att bygga ett nytt litet trädäck där jag bor nu och jag vill fortfarande ha giftfria brädor och jag vill olja med så ren olja som möjligt, dvs antagligen linolja.

Lärk skulle kunna vara ett alternativ men det är antagligen dyrare och lite svårare att få raka och fina eller?

Kom gärna med synpunkter på det här.

Kärnvirke. En bekant har byggt en stor altan av kärnvirke, gran el tall vet jag inte, men det ska tydligen hålla lika länge som impregnerat

Han hade dock fördelen av att äga en egen skog som han sågat virket av..

Japp. Kärnvirke. Tror inte det har ngn nämnvärd betydelse om det är gran el tall.
Med 2" tjocka plank av kärnvirke, (på reglar cc 60 cm), som oljas varje år så bör det stå sig uppemot 30 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.