Hej ni kunniga!
Jag har på tomten till en nyköpt stuga även ett härbre.
Det är i väldigt dåligt skick på dess bakre gavel (se bild) Där är utgångsläget.
Funderar på om man kan, på något sätt, säkra knutarna och bygga ett ramverk från insidan och därefter riva bort all timring på den gaveln?
Därefter är drömbilden som synes på tredje bilden.
Är jag helt ute och cyklar i mina drömmar eller är detta görbart?
Vore väldigt tacksam för råd.
Jag har på tomten till en nyköpt stuga även ett härbre.
Det är i väldigt dåligt skick på dess bakre gavel (se bild) Där är utgångsläget.
Funderar på om man kan, på något sätt, säkra knutarna och bygga ett ramverk från insidan och därefter riva bort all timring på den gaveln?
Därefter är drömbilden som synes på tredje bilden.
Är jag helt ute och cyklar i mina drömmar eller är detta görbart?
Vore väldigt tacksam för råd.
Tack för svar.Cheesen skrev:
Du får tänka bort allt utom själva fönsterdelen.
Bilden är som sagt en vision, inte en direkt översättning av hur byggnaden är.
Funderingen är främst om ett ramverk kan ersätta stadgan som en hel vägg har?
Att byta allt skadat timmer känns övermäktigt därav min annorlunda tanke.
Vad har du för budget? Jag hade nog tagit dit en timmerman för att diskutera hur man lämpligast räddar härbret.
det går definitivt att göra iordning härbret och även gör en sån drömlik öppning krävs dock att man gör det på rätt sätt. Tala med en timmerman/kvinna i ditt närområde. Ibland får man kolla med några stycken, det är inte alla som håller med att man borde göra så där, vilket speglar deras smak och inte din.
Tänk igenom om du tänkt dig det som en åretruntbyggnad eller oisolerat så att du har målbilden klar för dig innan du sätter igång
Tänk igenom om du tänkt dig det som en åretruntbyggnad eller oisolerat så att du har målbilden klar för dig innan du sätter igång
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 887 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 887 inlägg
I Princip behöver a) långsidorna stabilitet, enklast där är att spara/laga knutar och en liten bit gavelvägg. Kanske 0,5-1m per sida. B) de tre stockarna som bär upp taket, nock och på sidorna, fortsatt stöd och c) dragkraft mellan långsidorna när taket inkl snö vill trycka ut dem behöver hanteras. Tex stålstag eller lämna en frisk stock i höjd med takfot.
Om detta realiseras med timmerman, snickare eller eget arbete är nog en smak och budgetsak. Men en konsultation med timmerman för bedömning av skicket är nog en bra början. Med de stora avstånden mellan fönstren i visionsbild kan de bärande delarna absolut rymmas (typ ett kors av stock).
Om detta realiseras med timmerman, snickare eller eget arbete är nog en smak och budgetsak. Men en konsultation med timmerman för bedömning av skicket är nog en bra början. Med de stora avstånden mellan fönstren i visionsbild kan de bärande delarna absolut rymmas (typ ett kors av stock).
Tack för svar!PeterFalun skrev:
det går definitivt att göra iordning härbret och även gör en sån drömlik öppning krävs dock att man gör det på rätt sätt. Tala med en timmerman/kvinna i ditt närområde. Ibland får man kolla med några stycken, det är inte alla som håller med att man borde göra så där, vilket speglar deras smak och inte din.
Det är inte tänkt att isoleras, endast som vår-höst-sommarbostad (extrarum) Jag planerar vidare och ska leta kunnigt folk på plats.
Tack för svar!A anderslofwall skrev:
Då det är endast jag i familjen som ser något värde i härbret får det göras då billigt som möjligt.
Vi har själva rätt mycket materiellt sett så det är "endast" kunskap som fattas (dvs. det viktigaste)
Jag ska se om någon kunnig finns i närheten.
Tack så mycket för svar!Karrock skrev:
I Princip behöver a) långsidorna stabilitet, enklast där är att spara/laga knutar och en liten bit gavelvägg. Kanske 0,5-1m per sida. B) de tre stockarna som bär upp taket, nock och på sidorna, fortsatt stöd och c) dragkraft mellan långsidorna när taket inkl snö vill trycka ut dem behöver hanteras. Tex stålstag eller lämna en frisk stock i höjd med takfot.
Problemen med sparande av del vid knutar är skicket på timret.
Vi har långa fräscha äldre timmerstockar som jag tänkte nyttja till att stödja de tre stockarna i taket. Tanken var/är att, som jag försökte beskriva, bygga ett ramverk av dessa.
Vi har själva bla grävare med tiltrotator för att hantera de långa tunga timmerstockar som behövs för att konstruera själva "ramen".
Men vad hjälper en grävare om man inte riktigt vet hur jobbet ska göras.
Jag får nog leta upp en snickare för råd till en början.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ska jag följa mina drömmar om den röda stugan eller använda hjärnan?
Byggnadsvård -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Sara och Mark renoverar stationshuset i Västra Klagstorp - Husdrömmar
Artikelkommentarer