Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nyttjanderättsavtal för vindkraftverk, energibolag vill bygga på min mark

1. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 798 inlägg

torbenoPremiumikon: Hand

Husägare
    Har en fastighet långt norrut som blivit intressant för ett energibolag att sätta upp ett vindkraftverk på.
    De skall skicka ett avtal för nyttjanderätt nu och jag kan verkligen ingenting om detta.
    Finns det någon med erfarenhet av sådant?
    Skall jag kontakta en jurist som kollar över detta, finns det risk att energibolaget blåser mig?

Vad kan det handla om för pengar? Ett vindkraftverk med installation lär ju kosta skjortan så jag tänker mig att om nu bolaget verkligen vill ha den platsen så har jag väl ett rätt bra läge att kamma hem några kronor, eller?(y)

Marken är ute i obygden och ca 7 km till närmsta boende.

2. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 772 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Jag kan ingenting om frågan mer än att jag vet att många markägare har blivit blåsta vid nyttjanderättsavtal för vindkraftverk. Tex att det skall finnas tidsbestämmelser, fond för återställande av mark. (Om vindkraftägaren konkar står du med ett betongfundament som du själv måste ta bort) etc. Så ja kontakta jurist det finns många frågor att reglera i avtalet och vindkraftägaren kommer ej vara den som föreslår dem.

3. torbeno

Husägare
    Ok, det låter ju som lite att tänka på. Tack för ditt svar :)

4. T
    Medlem · Skåne · 224 inlägg

Thberg

Medlem
    Fond för återställande av mark regleras i tillstånden och har så gjorts i många många år. Villa vista får gärna komma med lite mer information om alla dessa markägare som blivit blåsta.

När det gäller ersättningen är praxis i Sverige 4% av bruttointäkterna. Hur mycket detta blir i kronor och ören beror såklart på hur mycket det blåser och rådande elpris. Någonstans mellan 100-150 tkr per år brukar man dock räkna med.

Sen behöver man ju inte hoppa på första bästa avtal. Kanske finns det andra företag som kan vara intresserade, vem vet.

5. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    Jaha då blir man tvungen att ange källa :)

Som jag skrev, jag vet lite om frågan men mindes en artikel om just markägareproblem vid arrende för vindmöllor. Efter lite googlande
    http://www.metro.se/metro-teknik/vindkraft-kan-kosta-markagare-miljoner/Objkaz!28928/

Hittade denna oxå ang bra att tänka på ang avtal
    http://wind.vei.fi/public/index.php?cmd=smarty&id=35_lse
    Thberg som förefaller vara intressent i vindkraften kanske kan bidra med goda råd istället för att läggas energin på huruvida jag har fel ang detajen kring återställanderisker.

Jag skulle också avråda att lita på vad som är "praxis". De som tjänar på (och skapar) "praxis" är troligen vindkraftsägarna och de vill givetvis få ersättningsnivåerna så lågt som möjligt.

• Laddar…
  6. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    I södra Sverige så jublar markägarna när de får vindkraft på sina ägor. Förutom bra ersättning så gör de bra vägar som blir kvar.

7. T
    Medlem · Skåne · 224 inlägg

Thberg

Medlem
    Är inte någon "intressent" i vindkraften, har dock via jobbet kommit i kontakt med frågor som berör den emellanåt. Länken påvisar ju bara att villkoren i tillståndet ska överensstämma med det som stipuleras i arrendekontraktet. Men missförstå mig inte här för det är självklart viktigt för markägaren att låta en utomstående jurist granska avtalen (precis som med alla andra avtal). Finns såklart oseriösa figurer i den branschen precis som i alla andra.

Kan man som markägare få mer än 4 % i arrende så är väl det kanon. Är tyvärr inte markägare men kan ju tycka att 4 % av bruttointäkterna under 20 år där man både slipper arbetsinsats och risk är en högst rimlig ersättning.

Råd nummer 1 är som sagt att ta kontakta med andra intressenter och efterhöra vad dom har att erbjuda. Likaväl som man tar in offerter för sin badrumsrenovering o.s.v.
    Råd nummer 2 kontakta en jurist från t.ex. LRF som kan sakgranska avtalen.

8. torbeno

Husägare
    Oj, tack igen för alla svar, BH är en sån guldgruva!

4 %, det låter ju fint:)
    LRF har jag haft med nån gång för länge sedan, kändes som vettigt folk då.

9. T
    Medlem · Södermanland · 13 inlägg

Tazzi

Medlem
    Tycker inte att du skall vara nöjd med 4%
    Vet att markägare har fått mera

Satsa högre, o se till att det finns avtal om återställning

• Laddar…
  10. stake
    Medlem · skåne · 492 inlägg

stake

Medlem
    Nä det lönar sig alltid att vara girig..

11. torbeno

Husägare
    Tack för ditt svar.
    Avtalet skall jag noga granska och kolla. Jag bör få det i början av nästa vecka, återkommer då.
    Dessa 4 % (eller mer), finns det nånstans jag kan hänvisa till. Annat än hit då. Nån känd praxis, eller dokument på något sätt?

(Jag undrar om min farfar som köpte marken för 5 000 kr hade kunnat ana detta och dessa summor.)

12. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    Blanda inte ihop affärsmässig mot girig, du är förmodligen girig som person och har dragit nytta av det men att försöka maximera vinst helt enligt normala förutsättningar (inget barnarbete eller svart arbetskraft etc) det är inte girighet.

• Laddar…
  13. stake
    Medlem · skåne · 492 inlägg

stake

Medlem
    Blanda inte ihop mig med dina värderingar.

14. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    Staken: Var inte orolig, risken är obefintlig!

15. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 106 inlägg

Swetrot

Medlem
    Även vindkraftbolagen kan det där med förhandling och vet att det finns många som sitter med lågavkastande skogsskiften de fått ärva, långt ifrån sin bostad. Då kan budet bli 1,5%...

Vindkraftindustrin mår ganska dåligt och massor av byggen är lagda på is. Därför är det bra med en klausul som inte binder dig till en intressent mer än några år. Finns det inget färdigt kraftverk då måste du kunna gå vidare med en annan intressent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.