För snart ett år sedan köpte vi ett hus där uppvärmningen sker med en värmepump som har värmeslingor nedgrävda i marken (Markvärmepump). Vid ett tillfälle nämnde säljaren att slingorna gick in lite på kommunal mark utanför vår tomtgräns, det var inget vi la större vikt vid vid köpet och vi pratade inget mer om det. För någon dag sedan fick vi veta via grannen att slingorna går in cirka 12 meter in på kommunal mark.

Som jag förstått det är jag som nuvarande fastighetsägare skyldig att återställa detta till ursprungsskick. Kan detta vara något som hamnar under dolt fel?

Eller finns det något annat jag som köparen kan åberopa?, kännes lite sådär att behöva städa upp efter förra ägarens övertramp.

(Jag som köparen kan ju omöjligen kontrollera exakt vart säljaren grävt ned värmeslingor till huset innan tillträde. Det är ju inte heller något köparen (jag) rimligen borde kunna anta skett då det är en annan fastighet som inte följde med köpet).

Ska man rätta till detta kommer hälften av slingorna tas bort.

Tacksam för svar!

Claes Sörmland
Vi kan ju börja med ditt ansvar. Du är inte ansvarig för att någon annan (säljaren) har låtit gräva ned värmeslingor på kommunal mark. Problemet är att du ju vill använda dessa värmeslingor och därmed så hamnar visst ansvar på dig. Hade du inte velat använda dem så hade det varit en fråga mellan kommunen och den förre ägaren.

Värmeslingorna tillhörde vid försäljningsögonblicket grannen. Grannen ägde dels de värmeslingor som var installerade på fastigheten som fast egendom och dels de delar som han la utanför fastigheten som lös egendom. När du köpte fastigheten så köpte du således solklart den del av slingorna som var fast egendom, de som ligger på fastigheten och definitionsmässigt är en del av den.

Men eftersom den del av slingorna som ligger på kommunens mark inte var fast egendom - de låg där utan servitutsrätt - så ingick de inte som fastighetstillbehör vid köpet av fastigheten. Om du äger den delen av slingorna så har du således köpt/fått dem vid sidan av fastigheten som lös egendom. Så ägarfrågan är lite skakig. Är du och säljaren överens om att du har köpt/fått den del av slingorna som är lös egendom så är du lycklig ägare av dem.

Och ja, kommunen kan då be dig avlägsna slingorna från sin mark och du är skyldig att göra det. Eller den lösning som troligen är enklast, att du får ett servitut att använda marken för detta ändamål mot en ersättning till kommunen. Om marken är detaljplanerad som allmän plats så tror jag det kan vara knepigt att få nyttja den för enskilt ändamål på detta sätt. Men jag har sett hur t ex min kommun har struntat helt i detta och varit med på att lägga enskilda vägstumpar på allmän plats. Det är formellt fel men ibland är kommunerna pragmatiska.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dolt fel då? Troligen inte om du nu upplystes av säljaren före köpet om att slingorna gick ut på kommunal mark. Du var informerad om detta vid köpet av fastigheten och det är således då inget dolt fel. Hade du varit intresserad av detaljerna i denna fråga så fanns möjligheten att göra en fördjupad undersökning.

Om det framkom först efter köpet så är det en annan sak.

• Gilla
perra i skogen och 5 till
  • Laddar…
Är det helt klarlagt att kommunen inte godkänt eller känner till att slingorna lagt på deras mark?
Om de på något sätt varit inblandade vad har sagts mellan dem och förre ägaren? Går det med hänvisning till det komma överens om servitut eller nyttjanderätt som gäller under befintliga slingors livstid?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men eftersom den del av slingorna som ligger på kommunens mark inte var fast egendom - de låg där utan servitutsrätt - så ingick de inte som fastighetstillbehör vid köpet av fastigheten. Om du äger den delen av slingorna så har du således köpt/fått dem vid sidan av fastigheten som lös egendom. Så ägarfrågan är lite skakig. Är du och säljaren överens om att du har köpt/fått den del av slingorna som är lös egendom så är du lycklig ägare av dem.
Den delen tycker jag inte man behöver lägga så mycket fundering i. Det torde vara uppenbart att båda parter har haft avsikten att ägandet av hela värmesystemet ska övergå i samband med fastighetsköpet. Även om något kring det inte specificerats separat i avtalet.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Den delen tycker jag inte man behöver lägga så mycket fundering i. Det torde vara uppenbart att båda parter har haft avsikten att ägandet av hela värmesystemet ska övergå i samband med fastighetsköpet. Även om något kring det inte specificerats separat i avtalet.
Jag tror det också. Gick mest igenom det för att jag vis av erfarenheten vet att det finns en väldig massa läsare här som tror att man ansvarar för vad tidigare fastighetsägare har gjort utanför fastigheten innan man köpte den. Någon sorts gammal byatänk att man är sin gård.

Det öppnar ju också upp för TS att hävda att han inte äger den del av slingorna som ligger utanför hans fastighet. Kanske är billigare att gräva för nya slingor på den egna fastigheten och strunta i det gamla systemet än att också gräva upp slingorna på kommunens mark. Om det skulle komma till det.

Redigerat:
  • Gilla
jonket85 och 1 till
  • Laddar…
Har kommunen sagt åt dig att återställa? Annars är det väl bara att låtsas som det regnar och spara undan i underhållsfonden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Dolt fel då? Troligen inte om du nu upplystes av säljaren före köpet om att slingorna gick ut på kommunal mark. Du var informerad om detta vid köpet av fastigheten och det är således då inget dolt fel. Hade du varit intresserad av detaljerna i denna fråga så fanns möjligheten att göra en fördjupad undersökning.

Om det framkom först efter köpet så är det en annan sak.
Ligger något i det, jag borde med facit i hand rett ut mer vad det var. När säljaren nämnde det lät det som att det var typ på tomtgränsen inte flera meter. I detta fall 150 av 300 meter slingor.

R Räknenisse skrev:
Är det helt klarlagt att kommunen inte godkänt eller känner till att slingorna lagt på deras mark?
Om de på något sätt varit inblandade vad har sagts mellan dem och förre ägaren? Går det med hänvisning till det komma överens om servitut eller nyttjanderätt som gäller under befintliga slingors livstid?
Dessvärre finns ingen överenskommelse med kommunen utan man har gjort detta på helt eget bevåg.

Claes Sörmland
J jonket85 skrev:
Ligger något i det, jag borde med facit i hand rett ut mer vad det var. När säljaren nämnde det lät det som att det var typ på tomtgränsen inte flera meter. I detta fall 150 av 300 meter slingor.
Mäklare och säljare är ofta mästare på att droppa viktiga saker i förbigående...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mäklare och säljare är ofta mästare på att droppa viktiga saker i förbigående...
Typ orsak till fördjupad undersökningsplikt?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Har kommunen sagt åt dig att återställa? Annars är det väl bara att låtsas som det regnar och spara undan i underhållsfonden.
Kommunen har inte sagt åt oss att återställa detta. Problemet är att man ska byta ut en VA ledning cirka 14 meter från vår tomtgräns och vi har då cirka två meter tillgodo (på kommunal mark) till våra värmeslingor. Jag är inte proffs på markarbeten men man behöver nog mer plats än så. Tänker så man kan meddela kommunen innan dom börjar gräva så man hamnar i lite bättre läge.

Claes Sörmland
J jonket85 skrev:
Kommunen har inte sagt åt oss att återställa detta. Problemet är att man ska byta ut en VA ledning cirka 14 meter från vår tomtgräns och vi har då cirka två meter tillgodo (på kommunal mark) till våra värmeslingor. Jag är inte proffs på markarbeten men man behöver nog mer plats än så. Tänker så man kan meddela kommunen innan dom börjar gräva så man hamnar i lite bättre läge.
Eller chansa att grävmaskinisten ser de ytligt liggande ledningarna om han kommer för nära. Inte väcka björnen tänker jag. Entreprenörer är ofta pragmatiska och vill göra sitt jobb så snabbt som möjligt utan juridiska komplikationer som förhindrar slutförande och fakturering. Kommunala tjänstemän på kontor har istället ofta inget att förlora på att förstora upp juridiken och försena projektet, utom möjligen mer arbete i en stressad arbetsvardag.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Eller chansa att grävmaskinisten ser de ytligt liggande ledningarna om han kommer för nära. Inte väcka björnen tänker jag. Entreprenörer är ofta pragmatiska och vill göra sitt jobb så snabbt som möjligt utan juridiska komplikationer som förhindrar slutförande och fakturering. Kommunala tjänstemän på kontor har istället ofta inget att förlora på att förstora upp juridiken och försena projektet, utom möjligen mer arbete i en stressad arbetsvardag.
Ja, hellre gå och snacka med maskinisten på plats. Ett par m avstånd ska räcka gott för att inte behöva fundera på djupare tjäle.

• Gilla
jonket85 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.