Hej!

Inom några dagar ska vi köpa ett hus med stora renoveringsbehov (byggföretag är redo att hugga i så fort kontraktet är påskrivet). Vi vill helst kunna nyttja ROT-avdrag även för 2020. Räcker det att kontraktet skrivs 2020 eller måste köpet hinna registreras i fastighetsregistret innan årsskiftet för att vi ska kunna använda årets ROT-avdrag?

Du måste betala för ROTarbetet under 2020

D Dr Jumping Jack skrev:
Du måste betala 2020
Menar du betala byggföretaget eller betala huset?

F FentonS skrev:
Hej!

Inom några dagar ska vi köpa ett hus med stora renoveringsbehov (byggföretag är redo att hugga i så fort kontraktet är påskrivet). Vi vill helst kunna nyttja ROT-avdrag även för 2020. Räcker det att kontraktet skrivs 2020 eller måste köpet hinna registreras i fastighetsregistret innan årsskiftet för att vi ska kunna använda årets ROT-avdrag?
Arbetet ska utföras i år för att kunna utnyttja årets rot-avdrag.

F FentonS skrev:
Menar du betala byggföretaget eller betala huset?
Betala byggföretaget 2020

M MPinje skrev:
Nja, som sagts ovan så ska arbetet betalas. Det är det som är kritiskt. Det är ingen som kommer att undersöka och gå till botten med när arbetet utfördes.

M MPinje skrev:
Det är jag medveten om. Frågan var snarare om köpet måste hinna registreras i fastighetsregistret eller om det räcker att kontraktet är påskrivet. När är vi juridiskt ägare till huset och har rätt att nyttja ROT-avdraget?

C C.Lundin skrev:
Nja, som sagts ovan så ska arbetet betalas. Det är det som är kritiskt. Det är ingen som kommer att undersöka och gå till botten med när arbetet utfördes.
Skatteverket gör kontroller ganska ofta.

F FentonS skrev:
Det är jag medveten om. Frågan var snarare om köpet måste hinna registreras i fastighetsregistret eller om det räcker att kontraktet är påskrivet. När är vi juridiskt ägare till huset och har rätt att nyttja ROT-avdraget?
Ni måste stå som registrerade ägare till huset. Gör ni inte det blir roten inte godkänd och ni måste bevisa för skatteverket att ni ägde fastigheten när arbetet utfördes. Prata med skatteverket så att dom har rätt uppgifter redan från början så slipper ni allt klydd sen.

Redigerat:
  • Gilla
FentonS
  • Laddar…
F FentonS skrev:
Du måste inte stå på lagfarten, så Lantmäteriets handläggningstid är irrelevant här. Däremot måste ni vara inflyttade i huset och det sker väl ganska sällan innan man är registrerade på lagfarten.

M MPinje skrev:
Skatteverket gör kontroller ganska ofta.
Ja, men knappast på det här då de inte ställer krav på när arbetet utförs och inte.

Länka gärna till annan information om jag nu skulle ha fel.

• Gilla
FentonS
  • Laddar…
F FentonS skrev:
Villkor för att få rotavdrag | Skatteverket

• Gilla
FentonS
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du måste inte stå på lagfarten, så Lantmäteriets handläggningstid är irrelevant här. Däremot måste ni vara inflyttade i huset och det sker väl ganska sällan innan man är registrerade på lagfarten.

Ja, men knappast på det här då de inte ställer krav på när arbetet utförs och inte.

Länka gärna till annan information om jag nu skulle ha fel.
Jag hade faktisk fel. Fakturan måste vara betalt 2020 och arbetet vara slutfört senast siste januari.

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.