Byggahus.se

Nyttja ångerrätten hos Sector Alarm, någon som provat?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Vi fick besök av en larmförsäljare i december som lyckades övertyga oss om att ett larm var vi tvungen att skaffa. Allt var så j-a bra och trådlöst etc etc och dom bjöd på installationen och det skulle räcka med ett "startpaket" gratis batteribyten etc etc.

Igår kom montören av larmet förbi och skulle sätta upp detta, jag var på jobbet så vi hade fixat en fullmakt åt sambon så hon skulle kunna ta alla beslut själv. Hon ringer mig ca 09:10 och säger att montören hade lite funderingar och förslag som hon behövde ha hjälp med.

Jag åker hem och är hemma till ca 09:30 och får då veta av montören att det som var trådlöst inte alls var trådlöst och att "larmcentralen" behövde 220v och nätverk för att fungera som utlovat OCH att han inte fick sätta centralen "oövervakad" vilket i praktiken betydde att rummet där centralen sitter (alltså vardagsrummet) behövde ha en egen sensor som överblickar centralen, där gick alltså sensorn åt som ingick i startpaketet. Detta resultera i att endast vardagsrummet och en bit ut i hallen var övervakad.

Han föreslog att vi skulle köpa till flera sensorer och brandvarnare vilket jag dumt nog också gick med på, tankarna som snurra då var att va f-n ska jag med ett larm till som bara övervakar vardagsrummet? Får hoppas tjuven springer in här och inte tar övervåningen eller resten av kåken först... iaf så köpte vi till en till sensor som övervakade övervåningen och en brandvarnare i sovrummet (3000 kr) så nu var det inte "gratis" längre... plus att månadsavgiften blev högre...

Nu snurrar tankarna och desto mer jag tänker på det här och ser alla dessa larmkomponenter desto argare och mer besviken blir jag och då har det bara gått ett dygn nu sen dom installera det!

Fick dock en lapp av installatören "Ångerrätt" och jag tänkte höra mer er om det är någon av er som nyttjat denna och hur fungerar det? Tar dom bara tillbaka ALLT och stryker ett sträck över det eller måste vi ändå betala något?

2. H
    Medlem · Nivå 20
    Möjligtvis fraktkostnad men annars inget. Du behöver inte ha några skäl heller.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Jäkligt skönt att höra! Ska ringa dom på måndag och prata lite då dom har helgstängt

4. S
    Medlem Nivå 1
    Installatören tjänar på att ni köpte extra ;) ångra kan du alltid göra, har för mig att det är distansköplagen som gäller i dessa fall..

5. Y
    Medlem Nivå 1
    Kan ju fundera på vem som seriöst tror att de startpaketen som man får kan täcka en normal tvåplansvilla. Tillval på 1 ir och 1 rök låter ju som minimum. Sen undrar jag om ni sett ett trådbaserat larm, trådlöst innebär mellan komponenterna tyvärr har vi inte trådlös ström i Sverige ännu. Ursäkta tonen men ibland blir jag fundersam på hur folk tänker. Jag personligen skulle aldrig betala ett larmbolag massa pengar i månaden för ett larm som täcker en minimal del av vårt hus. Ska man nu ha larm via bolagen bör man ju ha ett som täcker av huset bra precis som om du sätter upp ett eget internt larm.