Byggahus.se

Nytt yttertak? Göra själv?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har ett kedjehus med pulpettak, en stor skiva på omkring 100 m2 med betongpannor på. Lutningen är omkring 25 grader. En skorsten och ventilation för avlopp. Inga takfönster.

För en tid sen kom en kille förbi som höll på med att byta tak på ett likadant hus en bit bort och erbjöd sig att göra samma operation på vårt hus. 47.500 skulle det kosta. Jag tror det var inklusive moms. För det skulle jag få nya betongpannor, ny läkt och ny papp.

Är det ett rimligt pris? Jag tycker det låter mycket. Funderar på att göra det själv tillsammans med min svåger.

När dessa "takläggare" fixade de andra kåkarna så tog de inte bort den gamla pappen under utan lät den ligga kvar. Vad finns det för för- och nackdelar med det?

I en bok om tak ("Bygga Tak") såg jag att man ska spika takpappen med pappspik på en hel massa ställen (var 6:e cm). Det verkade inte dessa takläggare göra. Är det nödvändigt om man använder papp med klisterkant?

Alla kommentarer mottages tacksamt!

2. K
    Medlem Nivå 1

Re: Nytt yttertak? Göra själv?

Hej!

Priset beror givetvis hur taket ser. Är det ränndalar, genomföringar, skorstenar osv?

Priset beror till stor del på vad det är för entreprenör. Småskuttar med begränsad historia tar lägre priser än etablerade. Det är som med allt annat i livet - man får vad man betalar för.

Ett generellt pris som ofta nämns är 500-550 kr/kvm inkl moms. I detta pris ingår ny underlagspapp av kvaliteten YAP 2200 (enligt gällande branschregler), läkt samt ytbeläggning. Betongpannor kan du få till lägre pris än tegelpannor.

Men varför lägga betong eller tegel? Vikten blir betydande.
    Det är viktigt att takstolarna klarar belastning från pannorna. Välj ett Decra tak så har du ett lätt tak som är snyggt.

;D

3. S
    Medlem Nivå 3

Re: Nytt yttertak? Göra själv?

Klart du kan göra jobbet själv. Ett pulpettak med 25 graders lutning är förhållandevis bekvämt att jobba på. Räkna med att projektet väl kan ta hela semestern i anspråk om du är nybörjare.

Ta in offerter på tegel från flera olika leverantörer. Äkta lertegel kostar mera men åldras vackrare. Använd papp av YAP-kvalitet med klisterkant. Spika enl. rekommendationerna - överväg att hyra en spikpicka för pappen, pappspik är så många, små och tråkiga att hålla på med. Låt sedan en plåtslagare göra nya huvar och liknande om det skulle vara nödvändigt.

Räkna på det och överväg om det är värt de insparade slantarna!