Byggahus.se

Nytt yttertak, förra sommarens projekt

1. H
    Medlem · Värmland · 298 inlägg

Hybro

Medlem
    Kollade med några firmor vad det skulle kosta att få ett nytt tak på stugan. Enplan, boyta 128 m2 och vidyggt garage.

250 - 300 000 typ färdigt.

Detta fick mig att ta beslutet att göra det mesta själv, som nybliven pensionär.
    Bättre lön i slutänden, skulle inte gå att få. Och jobba när det passade.

Fick lite hjälp o råd från en garvad snickare, några få dagar.

- Originaltaket sen 1981, var Schingel.
    Visserligen tätt, med gammalt. Och nu ville jag ta tag i detta.

Allt material beställdes och levererades för drygt ett år sedan.
    Planja Regent komplett med ca, 1600 meter läkt. Hängrännor, krok, skruv. Ja allt. I samma veva fick jag syn på en begagnad Haki-ställning, som köptes.

Allt material, vissa verktyg mm, förutom ställningen gick på drygt
    100 000 kr, inklusive plåtslagarens arbete.

Så man kan säga att jag hade
    100 - 150 000 i lön för det trevliga jobbet.

Vad var besvärligt?
    Att lyfta upp de fullånga plåtarna.

Vad var mest krävande?
    Att rikta upp första plåten på var taksida.
    Det ska ju stämma i andra änden på taket.

Vad var roligast?
    Att klä in skorstenen med gammalt takskiffer.

Blev det bra?
    Mycket. Helt nöjd med mitt arbete.

Förkunskaper.
    Bara pysslat med underhåll av egna hus. Jobbat med annat.

Morot.
    Att höja värdet på huset.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200423_150551.jpg

IMG_20200527_093146_01.jpg

IMG_20200913_165238.jpg
    IMG_20200904_095835.jpg

Redigerat 24 feb 09:22
  2. Bästa svaret

S
    Medlem · 24 inlägg

Savaric

Medlem
    Det blev ju kanonfint!

Jag gillar dina frågor och svar i listan och reflektioner. Tack för att du delar.

• Laddar…
  3. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 486 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Kul trådstart och grattis . Hur många timmar tror du att du lagt ner totalt på takbytet?

4. K
    Medlem · 10 inlägg

koffeb

Medlem
    Jag resonerar som så att gör man något själv och sparar mycket pengar så kan man lägga det på extra bra material. Plåttak som ska likna tegeltak är kanske inte så värdehöjande?
    Men bra jobbat, gillar skorstenen!

5. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 325 inlägg

Stego1

Husägare
    Det spelar väl knappast någon roll vad man har för takbeklädnad bara det är tätt. Det måste väl vara det viktigaste. Man har inte takbeklädnad för att "höja värdet" utan för att hålla väder på rätt sida om verkligheten.

6. S
    Medlem · 24 inlägg

Savaric

Medlem
    Materialval spelar roll i allra högsta grad.

Tänker att man väljer material efter bland annat hur länge det ska hålla och även efter det estetiska. Sen spelar även plånboken in. Sen är det skillnad på om man renoverar för sig själv eller om man ska ta någon billig skit för nästa stackare.

Redigerat 24 feb 14:35
  7. K
    Medlem · Västmanland · 33 inlägg

Korsfarare

Medlem
    Helt rätt! Min filosofi är att hålla hantverkarna borta från huset så mycket som möjligt. Jag sparar pengar, får lära mig saker, och i många fall även får ett bättre resultat.

8. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 325 inlägg

Stego1

Husägare
    De flesta material för tak idag är fullt godkända och gör sitt jobb om allt är rätt utfört. Vad en viss takbeklädnad har med husets värde att göra är löjligt. Det enda är att om du säljer kåken kan inte det ha någon större prispåverkan. Vad spelar t ex. det för roll om du har Plannjasystemet eller ett tak med betongpannor? På håll ser man inte ens skillnad. I norrand är det vanligt med plåttak.
    Skulle kåkarna på Lidingö ha plåttak skulle inte det påverka priserna ett dyft. Sedan kan man fråga sig varför man ska släpa upp flera ton tegel eller betongpannor på taket när det finns lättare alternativ som är minst lika bra och billigare.
    Om det finns stollar som köper en kåk och är villiga att betala ett höre pris beroende på takbeklädnad är bara att gratulera.

• Laddar…
  9. H

Hybro

Medlem
    Den var extrakul, att val av material till yttertaket, skulle höja husets värde.

I de allra flesta fall handlar det om att kunna visa att taket är nylagt, och nåt som kan antas vara många år.

Alltså om jag har ett hus mitt i skogen eller utanför hajpade villamråden och byter till det mest exklusiva, t ex sticktak, skiffertak, haltak o s v i stället för standard tegel eller plåt, så påverkas inte husvärdet nämnvärt av vilket som väljs.

Nä ni gubbar, här bytte jag tak för att garantitiden på 30 år för Schingel, med
    råge gått ut.
    Och att sälja huset i det skicket, skulle givetvis innebära en direkt kostnad för ny ägare.
    Kan nämna att jag efter bytet gjorde en ny värdering av kåken.
    Tror ni kanske att det inte alls påverkade värderingen.
    En värdering inför ev försäljning eller belåning.
    Måste ju planera strategiskt, nu när man är pensionär och har mycket ledig tid.

Det vet ni väl att en köpare helst inte vill röra tak, uppvärmning och bad. Det ska fungera och vara i bra skick redan inflyttningsdagen.
    Tänk en barnfamilj som flyttar in, och direkt efter köp, upptäcker att det 40 år gamla taket börjar läcka.
    Pröjsa, eller offra någon månad redan en av de första sommrarna.

- Läs mitt första inlägg om att göra jobbet själv och då spara någon skattad krona.
    Kostnaden låg helt på inköp av material, inga dryga 500 kr/timme plus moms, för ett gäng snickare/takläggare.

Redigerat 24 feb 16:46
  10. H

Hybro

Medlem
    Började i mitten av april, med att montera den begagnade byggnadsställningar jag köpte när goa värmen kom.
    1 dags jobb för två man. Redan där
    var 1/3 av kostnaden för en inhyrd ställning inkl montering mm intjänad.
    500 kr plus moms x 2, restid, milkostnader mm mm.

Känndes riktigt gott att starta projektet så.
    Har f ö ställningen kvar. Halva ska jag oavsett behålla inför målning och annat pyssel.

Sista lilla plåten sattes i november.
    Jobbade med taket endast när det var fint väder, men då från 07 - 18. Ordentliga mat- o kaffepauser.

Utslaget på hela tiden, 2 - 3 dagar i veckan.

Har så mycket annat att pyssla med.
    Segling på Vänern med endast 48 övernattningar gågna sommaren.
    Jakt o fiske.
    Annat pyssel, som t ex skruva i bilar o trädgårdsmaskiner. Fixa årsved.
    Rena semesterdagar.

Ja det är inte lätt att hinna med, men å andra sidan har jag aldrig haft så bra betalt, skattade pengar. Som jag skulle betalat någon annan.

Ja, det blir ju så att säga dubbelt betalt.
    Inget utbetalt för arbete o tjänster, och så värderas huset högre vid försäljning eller lån.
    :cool:

Redigerat 24 feb 16:44
  11. H

Hybro

Medlem
    Tack för de orden:thinking:

Men o andra sidan var befintligt tak inget vidare, förutom att de blev ett
    mycket bra underlag, i stället för underlagspapp.
    ;)

Vad hade du valt för tak?
    Inte TP 4 väl?

12. H

Hybro

Medlem
    Och jag har genomgående stavat fel...

Ska vara Shingel inte Shingel.

.

13. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 281 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Det är säkert 10 ggr bättre än innan. Jag skulle valt shingel eller faltak (trä), smaksak!

14. M
    Medlem · göteborg · 26 inlägg

mtmmtm

Medlem
    Jag bytte ut taket (140 m2) för 7 år sedan. Det kostade mig 53000 inkl allt (efter ROT), bor i en storstad). Jag gjorde inget själv. Tog den billigaste offerten (från Takläggare.se). För mig verkar det som du betalat ganska mycket.

15. H

Hybro

Medlem
    Ett mycket bra pris. (y)

Vad hade du innan?

Blev det nya strö- och bärläkt?

Tegel, plåt eller vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.