Byggahus.se
Hej, testar själv att skicka upp en fråga då jag genom åren fått svar bara genom att läsa trådar på bästa forumet!

Lyckas inte riktigt bli klok, på vad Baseco-golvet jag hittade på rea har råkat ut för? Bifogar bilder på innan och efter slipning.

Om jag gissar så tror jag mögel och att jag inte är riktigt klok som lägger det. Men nu är det lagt iaf. Precis avslutat en rond med golvslipen och efter det grova pappret är det fortfarande delvis kvar. Har även testat ett sorts tvätt från Rubio men utan bra resultat. (På en lös planka ej resultat på bild)

Pga att vissa inplastade förpackningar såg superfina ut så missade jag att flertalet var riktigt fläckiga, ser nästan ut som torkat skit. Butiken är ingen idé att fråga om då dom inte vet. Säljer bara vidare i grisen i säcken skick. Ibland går man bet. Idiotiskt säger frugan och efter år på förvaring i vår bostad bestämde vi oss för att lägga ut det. Men hela tiden gnager en liten oro ifall det är torkat mögel och om det kan aktiveras eller bli hälsofarligt som det ligger med Rubio olja på sedan? Vi har inte märkt av några symtom under tiden som legat förvarade ex i sovrum mm.

Golvet är ett Baseco Vitlutat Oljat tror jag. Slipar nu om det efter läggning och behandlar på nytt om det men med Rubio Olja

- Torrt virke som detta med fläckar, färgar fingret om man drar på det, är det mögel?

- Delar av golvet har lagts i hall med viss risk för direkt väta , om det är mögel kan det då sprida sig i huset? Undersidan plankor är ju fortfarande ”smutsiga”?

Väldigt tacksam för svar hoppas jag kunde delge rätt information och bilder som går att tyda.

Med vänlig hälsning, Rikard

• Två träplankor stående mot en vägg, den ena med synliga fläckar och missfärgningar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitlutat oljat trägolvplanka med fläckar som kan vara mögel.
    Skapa konto
  • Fläckigt trägolv med misstänkt mögelskada, synliga svarta och bruna fläckar efter slipning.
    Skapa konto
  • Trägolv med gråsvarta fläckar på en plankas yta vid skarven, misstänkt mögel.
    Skapa konto
  • Två träplankor står lutade mot en vägg, en är slipad och ren medan den andra har mörka fläckar som kan vara mögel.
    Skapa konto
  • Slutet av en golvslip syns i en dörröppning med nyinstallerat vitlutat trägolv med kvarvarande fläckar efter slipning.
    Skapa konto
Det är ju rent skitträ som det gjorts golv av, sådant och med blåträ får jag gratis på sågen när jag byggt uthus då det sorterar bort det som ej säljbart.

• Gilla
Rikard Sjöberg och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Off topic, men hur fäste du plankan som ligger på tvären vid ”tröskeln”?

Tänkte göra likadant men är osäker på om ska limma eller skruva fast den.

Tack för svar, apropå ”tröskeln” så blev jag nöjd med att skruva den rakt på men fogar med Ask/gran färgad fog som blir fin när man slipat bild från vårt första golv i vardagsrummet.

• Nyinstallerat trägolv i vardagsrum med synliga skruvar och Ask/gran-färgad fog.
    Skapa konto
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Inga bud på vad detta kan vara?

Anders du säger att det är blånader alltså? Men golven är lutade och det svarta ser ut att ha tillkommit efter och i förpackningen?
Håller med att det ser ut som blånader när man slipat. Här är en närbild efter 20 och 40 papper. Går blånader genom virket? I mitt fall verkar det släppa på sina stället om man slipar för glatta livet ??

• Närbild på lutade trägolv med potentiella blånader och märken efter slipning.
    Skapa konto
Svårt att säga från bilder, men det ser ut som att det kan dels vara blånader här och där, men mestadels smuts och fukt som genererat mögel. Vilket som så går det ner i porerna på träet, så det blir mkt att slipa för att få bort allt. Blånader är jag lite osäker på, men tror att de kan sitta ännu djupare.
Det är bara att lära sig att leva med dessa utseendedefekter. Om man gör golvet till ett riktigt skurgolv så kommer det att synas mindre med åren när hela golvet grånar. Annars är det täckande färg som gäller.

Dock bör det inte vara ngn fara vad gäller möglet. Det är för torrt inomhus, även på undersidan.
(Jag förutsätter att huset är tillräckligt ventilerat och permanentuppvärmt till acceptabla temperaturer, samt att ingen överdriven fuktvandring sker genom bjälklaget nerifrån.)

Oldboy Oldboy skrev:
Svårt att säga från bilder, men det ser ut som att det kan dels vara blånader här och där, men mestadels smuts och fukt som genererat mögel. Vilket som så går det ner i porerna på träet, så det blir mkt att slipa för att få bort allt. Blånader är jag lite osäker på, men tror att de kan sitta ännu djupare.
Det är bara att lära sig att leva med dessa utseendedefekter. Om man gör golvet till ett riktigt skurgolv så kommer det att synas mindre med åren när hela golvet grånar. Annars är det täckande färg som gäller.

Dock bör det inte vara ngn fara vad gäller möglet. Det är för torrt inomhus, även på undersidan.
(Jag förutsätter att huset är tillräckligt ventilerat och permanentuppvärmt till acceptabla temperaturer, samt att ingen överdriven fuktvandring sker genom bjälklaget nerifrån.)

Stort tack för bra svar! Uppskattas att du tog tid.
Det är info jag missade att ta upp men det är som du utgick ifrån, permanentboende mm.
Enda känsliga punkten är isf den luckan jag tog fram ner till krypgrunden och som jag sedan efter bästa förmåga isolerat igen. Asfa-board plus trossbottenskiva (man tager vad man haver) isoleringen täcker inte lika fylligt som innan såklart. Man märker att det är lite råare i sidorna. Men tror ej det blir kris för det svarta på undersidan.
Måste vara halvt galen som lagt det här skitgolvet. Men ok resultat efter Rubio oljan. Slutade med att man betalat lika mkt som färdigbehandlat och rena golvbrädor med resultatet att man har gråa ränder i skiten Helt galen låter man nog när jag berättar att jag gav 6500 för partiet.

Se det som du blivit en erfarenhet rikare. Jag värderar min tid kontra materialkostnad nu mera och det har för mig inneburit att vara mera noga med materialval. Även att det får bli lite extra spill ibland för att ge ett bra slutresultat.

• Gilla
Rikard Sjöberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.