Tiden är nu utmätt för stenkistan och varmvattenberedare i köksskåp! Här ska byggas riktig toalett, nytt kök och därmed flyttas även varmvattenberedaren till källaren. Medans bygglovet ligger och brinner hos kommunen får man helt enkelt ta tag i det man kan och får.

Sagt och gjort. Ny varmvattenberedare tänker jag monteras i källaren. Min egen taffliga ritning nedan
Ritning över installation av varmvattenberedare och rörledningar i källare med mått och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att köra 18mm kopparrör i källaren som går vidare till en LK-fördelare och vidare i PEX. Första frågan, är 18mm att ta i? Räcker 15mm? Billigare på alla sätt men man vill ju inte att trycket sjunker allt för mycket om man använder vatten på flera ställen i kåken.

Som synes en massa ventiler, fräsigt! Lite som att vara maskinist på Das Boot..

Efter fördelaren som sagt vidare i PEX, en stam till köket och en till toaletten. Tänker 16mm, räcker det? Dusch, tvättmaskin och handfat i badrummet. Diskho och diskmaskin i köket. Ett extra par om jag kommer på något i framtiden.

Undrar hur man ska lösa dragningen av PEX genom bjälklaget och upp i huset, man vill ju inte ha möss upp i skyddsslangen? Tätar man så uteblir ju läckageindikeringen, någon som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.