vill ha ett nytt vägguttag ett par meter från befintligt vägguttag. befintliga sitter infällt i en dosa och det tänker jag göra det nya också. frågan är hur jag drar el från det befintliga? tänkte tillkalla en granne som är elektriker när det väl ska kopplas ihop, men vill ju göra rätt så att han bara kan säga.."mm, det är korrekt"

i befintliga dosan finns 3 st kablar: fas, 0:a och jord som är dragna till vägguttaget, kan jag bara skarva samtliga dessa 3 till det nya uttaget eller måste jag dra separata kablar från annan dosa längre bort, där det finns framdraget flera uppsättningar med elhattar?

Mårten_N skrev:
kan jag bara skarva samtliga dessa 3 till det nya uttaget
Visst får man göra det. Det gör man tom! Frågan är snarare hur du ska gå vidare. I rör eller utanpåliggande?

Det finns infällda eldosor som man kan fälla in i befintlig gipsvägg. Kallas ofta för ROT dosor och är orange färgade. Det svåra blir att komma in i den nya dosan, har du tur så går det att trycka den befintliga dosan inåt så du kan koppla på vp-röret. För att slippa ha massa kopplingar bakom vägguttaget så kan du bygla kablarna i uttaget, brukar finnas flera utgågngar för varje färg....

Tack för svaret. Jag har redan dragit rör genom att skära upp en kanal i gipsväggen, samt lyckats få in röret i befintliga vägguttagets dosa, samt fått in ny dosa i väggen, så hela kanalen är klar. Men krävs det sockerbitar eller liknande för skarvningen eller kan jag skala sladdarna och skruva fast dom på befintliga vägguttagets fästskruvar?

Mårten_N skrev:
Tack för svaret. Jag har redan dragit rör genom att skära upp en kanal i gipsväggen, samt lyckats få in röret i befintliga vägguttagets dosa, samt fått in ny dosa i väggen, så hela kanalen är klar. Men krävs det sockerbitar eller liknande för skarvningen eller kan jag skala sladdarna och skruva fast dom på befintliga vägguttagets fästskruvar?
Om det bara kommer en matning till uttaget och ingen vidarematning till något annat uttag, så är det bara att lägga in båda på plinten på uttaget.

//Patrik

Nu blir du säkert arg på mig men baserat på dina frågor bedömmer jag att du har för låg kompetens för att ge dig på att koppla el. be grannen komma in och göra det. även om någon här berättar hur du ska göra så kan det faktiskt gå fel. kablar som inte sitter fast ordentligt kan börja brinna även om sannolikheten är låg.

nog stämmer det att min kompetens är för låg, just därför jag ställer en fråga om något som troligen tillhör grundkurs 1a, redan på tekniklektionerna på högstadiet. jag är medventen om min låga kompetens, men jag vill ju höja den genom att använda det här forumet :)

Mårten_N skrev:
nog stämmer det att min kompetens är för låg, just därför jag ställer en fråga om något som troligen tillhör grundkurs 1a, redan på tekniklektionerna på högstadiet. jag är medventen om min låga kompetens, men jag vill ju höja den genom att använda det här forumet :)
I så fall se till att koppla utan ström. Och se till att skruvarna dras åt riktigt! Glapp kan vara livsfarliga.

Går det att köpa uttag med skruvanslutning nu för tiden över huvudtaget? I mitt hus byggt 2000 sitter bara fjäderbelastade anslutningar. De få jag fått byta ut har alla bytts till samma typ. Skala och tryck dit. Själv tycker jag den känns bättre med en ordentlig skruv, men de fjäderbelastade är ju ordentligt mycket mer snabbarbetade och blir korrekta och likadana varje gång.

Finns det någon som monterar skruvanslutna längre?

TLovskog skrev:
Går det att köpa uttag med skruvanslutning nu för tiden över huvudtaget? I mitt hus byggt 2000 sitter bara fjäderbelastade anslutningar. De få jag fått byta ut har alla bytts till samma typ. Skala och tryck dit. Själv tycker jag den känns bättre med en ordentlig skruv, men de fjäderbelastade är ju ordentligt mycket mer snabbarbetade och blir korrekta och likadana varje gång.

De finns gamla elektriker som är lite bakåtsträvare ;)

Samt vissa "designeruttag" har fortfarande ofta skruvanslutning.

Till ELJO Trend, som väl får anses utgöra någon typ av standard/norm, så finns det en förhöjningsram som används till infällda VU som då blir utanpåliggande. Jag har gjort så ett antal gånger att ett gammalt VU har bytts ut mot ram (skruvad i dosan)+VU. Därifrån kabeldragning ut genom botten på ramen via kabelkanal till ett nytt VU, monterat i förhöjningsram (skruvad direkt i vägg). Kabeln till det nya VU går snyggt in via ramens botten, precis som vid VU som man plockar strömmen från. Kanonlösning, enligt mig!

TLovskog skrev:
När man varit lite snabb och köpt fel. ;)

//Patrik

Mikael_L
Togo skrev:
Kallas ofta för ROT dosor och är orange färgade..
Jaså?
128924-1.jpg 89724-1.jpg
rotdosa.GIF 362844_X_2009-06-30_154112_446.jpg
:)

jag tycker det är skönt med skruv när du har biledare med dig...
sen tycker jag eljos snabbanslutning på deras strömbrytare är riktigt dåliga när du har fk.. medans de på deras vu är mycket bättre...

Eljo tror jag har alternativen skruv eller snabbanslutning på alla sina uttag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.